Boekbespreking/column uit Focus over een boek van Michel Bosman en Joris Hoeboer over het aanleren van turnoefeningen.
DOCUMENT
Aanleiding: Zoetermeer heeft een uitgebreid beleid op het gebied van sport, gericht op vergroting van de sportparticipatie. Verschillende vormen van subsidie en verenigingsondersteuning maken deel uit van het beleidsinstrumentarium. De Rekenkamercommissie wil graag weten of sprake is van een transparant ondersteuningsbeleid en hoe de ontvangen subsidie de contributie en toegankelijkheid van de verschillende verenigingen beïnvloedt. Vraagstelling: Voorliggende rapportage beoogt op basis van ambtelijke stukken, gemeentelijke jaarrekeningen, interviews en verenigingsonderzoek de raad inzicht te verschaffen in de mate van effectiviteit en doelmatigheid van het gevoerde beleid. Om dit te bewerkstelligen is de volgende hoofdvraag geformuleerd. 'Hoe worden de sportverenigingen in Zoetermeer gefaciliteerd door de gemeente, welke overwegingen liggen hieraan ten grondslag en hoe effectief en doelmatig is het verenigingsondersteuningsbeleid?'
DOCUMENT
In dit hoofdstuk nuanceren de auteurs eerdere berekeningen van het marktaandeel van de georganiseerde sport. Dit doen zij door meerdere berekeningsmethoden toe te passen en naar verschillende doelgroepen en sporten te kijken.
DOCUMENT
In dit artikel wordt aandacht besteed aan het onderzoek naar de zin en onzin van krachttraining voor wedstrijdzwemmers
DOCUMENT
Over de effectiviteit van stretching wordt in de praktijk veel gespeculeerd en beweerd. De een gelooft er heilig in, de ander vindt het maar onzin. Tijd om de wetenschappelijke bewijzen eens op een rijtje te zetten. Stretching blijkt soms zinnig, en soms onzinnig.
DOCUMENT
Het Europese project Sport Empowers Disabled Youth (SEDY) heeft als doel een bijdrage te leveren aan het verhogen van sportparticipatie van kinderen met een beperking door de sportwens en het aanbod beter bij elkaar te brengen. De sportparticipatie van kinderen met een beperking blijft achter bij hun leeftijdgenoten zonder beperking (Von Heijden et al, 2013). Deelnemen aan sportactiviteiten heeft een positief effect op de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen met een beperking (Crawford, 2015). Voor dit kwantitatieve onderzoek is een enquête afgenomen op drie sportdagen in Nederland voor cluster 3 en 4 scholen (n=89). Gemiddelde leeftijd was 14 jaar (SD 2,2). 65% tevreden is over het huidige sportaanbod, 48% zegt genoeg keus te hebben en 54% zegt dat sporten meer zelfvertrouwen geeft. Als ze een sport zouden willen doen in je vrije tijd dan blijkt dat 62% in een groep wil sporten en 55% wil sporten voor het plezier.
DOCUMENT
Begin 2015 zijn het lectoraat Topsport en Onderwijs en het lectoraat Kracht van Sport gestart met een vijf jaar durend onderzoek dat beoogt bij te dragen aan het optimaliseren van de opbrengst van de middelen van het Jeugdsportfonds. 1. Welke (groepen van) kinderen worden niet door het Jeugdsportfonds bereikt en wat is de reden hiervoor? 1.1 Wat zijn de genoemde barrières van kinderen van 6 tot 18 jaar in Amsterdam Nieuw-West om deel te nemen aan het Jeugdsportfonds? 1.2 Wat zijn de beweegredenen voor ouders die in het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West wonen en onder de doelgroep van het Jeugdsportfonds vallen om zich niet aan te melden bij het fonds? 2. Is de doorverwijzing naar het Jeugdsportfonds momenteel de juiste manier of zijn er andere makkelijker toegankelijke wegen te bedenken om gezien te worden door het Jeugdsportfonds?
DOCUMENT
De gemeente Eindhoven is voornemens de exploitatie van de Kunstijsbaan anders te gaan organiseren. De jaarlijkse kosten zijn onhoudbaar geworden, maar sluiting zou ook een grote kapitaalvernietiging zijn. Waarschijnlijk zal het beheer in commerciële handen komen met meer mogelijkheden voor een sluitende exploitatie.
LINK
Is er iets wat je je al tijden afvraagt over je gymlessen? Heb je een unieke didactische aanpak die je wel eens getest zou willen zien? Een bepaalde groep leerlingen waar je je geen raad mee weet? Wie weet kan het een onderzoeks-onderwerp worden van een grote groep studenten, begeleid door het lectoraat van Fontys Sporthogeschool.
DOCUMENT
In het basismodule wetenschappelijke vaardigheden ontwikkelen de studenten meer begrip van methodologie en statistiek binnen de sport en beweegsector, alsook een kritische houding ten aanzien van onderzoeksresultaten. Omdat de Master of Sports een deeltijdstudie is en alle studenten ook werken in de beroepspraktijk, kan de student een bijdrage leveren aan het meer evidence-based maken van de beroepspraktijk op zijn werkplek. Zo heeft Bart van Gastel in opdracht van de Gelderse Sport Federatie een praktijkonderzoek uitgevoerd naar het effect van het aanleren van een B-Fit pauze-activiteit in de gymles op het spelen op het schoolplein bij 11- en 12-jarige meisjes.
DOCUMENT