De fysische, chemische en microbiologische gevaren van het opwerken van vezelcomponenten uit reststromen van uien zijn geanalyseerd op basis van literatuuronderzoek. Uienreststromen zijn geschikt voor het winnen van olie door middel van stoomdestillatie of eiwitten door middel van iso-elektrische precipitatie. Bij deze processen wordt ook de uienschil verwerkt. Er blijft o.a. een vezelrijke fractie over die in principe geschikt is voor humane consumptie. Fysische vreemde delen vormen zeer zelden een acuut risico voor de gezondheid. De meest voorkomende pesticiden op ui zijn maleïnehydrazide, fluopyram en fipronil. Incidenteel kan de maximaal toelaatbare hoeveelheid van een pesticide overschreden worden, maar dit heeft geen acute nadelige gezondheidsgevolgen. Van zware metalen is er alleen Europese wetgeving voor gehaltes aan lood en cadmium in ui. Microbiologische gevaren voor de processen zijn gerelateerd aan vegetatieve cellen, toxines of sporen van pathogenen. Vegetatieve cellen zijn alleen een risico voor onverhitte vezelfracties of na kruisbesmetting. Toxines kunnen nog actief zijn na stoomdestillatie en ook na pasteurisatie van eiwitpasta. Hetzelfde geldt voor de sporen van bacteriën. Om ontkieming van sporen te voorkomen moet de uienstroom boven 48 °C gehouden worden of snel worden gekoeld .
MULTIFILE
Toepassing in small wins-leersessies (voor externe partners). Lector Lex Veldboer legt concept van 'small wins' (Termeer) ui en hoe dit van waarde kan zijn bij de aanpak van complexe (sociale) problemen.
VIDEO
The increasing importance of the concept of internationalization at home is not only manifest in the educational policy of the European Commission, in emerging national policies and in institutional policies of European higher education institutions (HEIs), but most of all in educational practice.Since the existing definition of internationalization at home does not offer much support for those who are working on its implementation, the authors have proposed a new definition that hopefully contributes to lifting the ‘conceptual fog’ that surrounds the internationalization of learning and teaching. The new definition may also help to reach a common understanding of the concept when academics, the key actors in the internationalization of teaching and learning, are joined by both educational and internationalization experts. After all, their joint expertise is needed to build the international and intercultural dimensions of programs of study.
DOCUMENT
This position paper presents a proposal for evaluating interaction with light in a mixed reality setup. Current processes of designing and testing new forms of user interaction (UI) for controlling lighting are long and end up being restricted in actually testing a small number of possible interactions. Apart from the apparent advantage of overcoming testing a small number of potential interactions, the advantages of a simulated environment lie in the fact that such an environment is fully controllable and adaptable to the researchers' needs. Finally, we sketch potential challenges of using a mixed reality setup for evaluating interaction with light.
LINK
Eind 2017 verscheen het rapport 'De sociale staat van Nederland' (SCP, 2017) Ui thet rapport blijkt dat het aantal mensen dat lid is van een sportvereniging stabiliseert, maar dat het aantal mensen dat individueel of ongeorganiseerd sport toeneemt. De belangrijkste reden daarvoor is dat zij een grotere behoefte hebben om op flexibele momenten te kunnen sporten. Dat roept de vraag op wat de veranderende wijze van sportparticipatie betekent voor de maatschappelijke waarde van sport. En hoe sportverenigingen inspelen op de veranderende behoeften van sporters
LINK
Digital Twins of the Ocean (DTOs) are increasingly used in Maritime Spatial Planning (MSP), yet most remain limited to 2D representations and offer minimal stakeholder interactivity. These limitations reduce their effectiveness in capturing complex socio-ecological-technical dynamics and supporting exploratory what-if scenario planning in a 3D or 4D ocean space. This paper presents Immersive Ocean, a novel Virtual Twin platform developed within EU-ILIAD DTO initiative. Built with game engine and VR technologies, it supports procedural 3D world generation and interactive exploration in both desktop and immersive VR modes. Systematic performance validation demonstrated stable frame rates across both PC and VR platforms. Initial user evaluations (n=22) report high usability and engagement but also suggest areas for improvement in UI clarity and ecological model representation. These initial findings position Immersive Ocean as a promising Virtual Twin solution for an immersive, interactive, and data-integrated approach to MSP and ocean governance. Immersive Ocean is now being piloted with stakeholders in real-world MSP scenarios, including offshore wind farm planning.
DOCUMENT
Three questions and six elements that help game developers improve the readability of their games, allowing players to reach the 'fun' of the games more quickly.
DOCUMENT
De implementatie van blended learning – waarbij fysiek leren wordt gecombineerd met online leren – staat bij veel onderwijsinstellingen hoog op de agenda, om activeren, intensiveren, flexibiliseren, differentiëren en/of personaliseren mogelijk te maken (Bos, 2022). Als gevolg hiervan krijgt de online leeromgeving binnen onderwijsinstellingen een steeds nadrukkelijkere rol. Om te komen tot betekenisvol leren in deze online leeromgeving (vaak in de vorm van een leermanagementsysteem, ook wel LMS genoemd), is het belangrijk dat studenten hierin actief aan de slag gaan met de aangeboden onderwijsinhoud en geïnteresseerd en gemotiveerd zijn om dit te (gaan) doen (Michael, 2006; Alhazmi & Rahman, 2012; Derboven et al., 2017; Grant-Smith et al., 2019). Echter, in de praktijk blijkt dat lang niet altijd sprake is van deze gewenste student engagement. Bijlage 1: Dit artikel geeft de resultaten weer van een onderzoek naar mogelijkheden om student engagement in het LMS te vergroten. Deze resultaten zijn tevens samengevat in twee overzichtelijke infographics. Bijlage 2: Infographic 1 omvat het gehele overzicht van de (mogelijk) te implementeren ontwerpprincipes. Bijlage 3: Infographic 2 bevat een stappenplan voor docenten om hun LMS te analyseren en te optimaliseren (laaghangend fruit).
MULTIFILE