De dominante, zichtbare aanwezigheid van computers is op zijn retour. De technologie die ons eens de computer bracht, raakt verweven in de alledaagse dingen en wordt onopvallend. De gewone dingen worden verrijkt met rekenkracht, krijgen sensoren waardoor ze gevoelig worden voor wat in hun omgeving gebeurt, en ze hebben een radio aan boord om onderling te communiceren. Het resultaat is dat mensen voortdurend omringd worden met apparaatjes die zich samen bewust zijn wat er in de omgeving gebeurt: wie is er aanwezig, wat doet die persoon, wat heeft die persoon nodig, welke hulpbronnen kunnen die persoon ten dienste staan? Door karakteristieken van de aanwezige personen en hun behoeften te kennen kan de veiligheid, het comfort en de kwaliteit van leven worden verhoogd. De omgeving past zich op een intuïtieve manier en al lerend aan de mens aan. Door op te merken hoe iemand reageert op aanpassingen in de omgeving, wat bijdraagt aan zijn veiligheid, gezondheid, wensen en behoeften, kan de omgeving zelf anticiperen en zelf initiatieven ontplooien. Zoals de mens al eeuwen de fysieke omgeving aanpast aan zijn behoefte, brengt de mens nu intelligentie in zijn omgeving om de aanpassing te verfijnen. Bij dit perspectief gaat het niet uitsluitend om technologie, maar komen allerlei vragen op ten aanzien van de maatschappelijke wenselijkheid en ethische en juridische aspecten. Dit artikel is een bijdrage van Henk van Leeuwen, lector Ambient Intelligence bij Saxion, aan de conferentie NIOC 2011 en opgenomen in de Proceedings NIOC 2011.
MULTIFILE
This paper introduces the Internet-of-Things (IoT) and describes its evolution from a concept proposed by Kevin Ashton in 1999 through its public emergence in 2005 in a United Nations ITU report entitled “The Internet of Things”, to the present day where IoT devices are available as off-the-shelf products from major manufacturers. Using a systematic study of public literature, the paper presents a five-phase categorisation of the development of the Internet-of-Things from its beginnings to the present day. Four mini case studies are included to illustrate some of the issues involved. Finally, the paper discusses some of the big issues facing future developers and marketers of Internet-of-Things based products ranging from artificial intelligence (AI) through to customer privacy and acceptance finishing with an optimistic assessment of the future of the Internet-of-Things.
Intelligent environments can offer support to people with early-stage dementia, who often experience problems with maintaining their circadian rhythm. The focus of this work is developing a prototype of an Intelligent Environment for assisting these people with their daily rhythm while living independently at home. Following the four phases of the Empathic Design Framework (Explore, Translate, Process, and Validate), the needs of people with dementia and their caregivers were incorporated into the design. In the exploration phase, a need assessment took place using focus groups (N=12), observations (N=10), and expert interviews (N=27). Then, to determine the requirements for a prototype of an intelligent environment, the second phase, Translate, used three co-creation sessions with different stakeholder groups. In these sessions, Mind Maps (N=55) and Idea Generation Cards (N=35) were used. These resulted in a set of 10 requirements on the following topics: context-awareness, pattern recognition, adaptation, support, personalization, autonomy, modularity, dementia proof interaction, costs, data, and privacy. Finally, in the third phase, the requirements were applied to a real-life prototype by a multidisciplinary design team of researchers, (E-Health) tech companies, designers, software engineers with representatives of eight organizations. The prototype serves as a basis for further development of Intelligent Environments to enable people with dementia to live longer independently at home.