In the autumn of 2009, a group of exchange students in the University of Applied Sciences of Utrecht got a task to make a research project on the current situation of Social Media. The group consisted of 5 people with really different backgrounds and opinions. Two Finnish, one Austrian, one Belgian and one Taiwanese put their heads together to explore the enormous world of Social Media. In this paper, Social Media stands for Online Social Media in other words: websites that allow people to communicate with each other, share opinions and ideas, public or semi-public profiles for the users and possibility to view those profiles. Most known examples of Social Media at this moment (2010) would be Facebook, MySpace, YouTube, Flickr, flixter, LinkedIN, Tagged, Twitter and Plurk. There are hundreds and hundreds more of Social Media websites and each of them has its own purpose and idea. Some of them concentrate on one topic or subject and some websites are more expanded. Most of the Social Media websites give the opportunity to their users to upload pictures, videos and other data but the most important thing is that social media allow people to communicate ‘one-to-many and many-to-one’ and not as the old fashion media ‘one-way communication’ only.
DOCUMENT
Content moderation is commonly used by social media platforms to curb the spread of hateful content. Yet, little is known about how users perceive this practice and which factors may influence their perceptions. Publicly denouncing content moderation—for example, portraying it as a limitation to free speech or as a form of political targeting—may play an important role in this context. Evaluations of moderation may also depend on interpersonal mechanisms triggered by perceived user characteristics. In this study, we disentangle these different factors by examining how the gender, perceived similarity, and social influence of a user publicly complaining about a content-removal decision influence evaluations of moderation. In an experiment (n = 1,586) conducted in the United States, the Netherlands, and Portugal, participants witnessed the moderation of a hateful post, followed by a publicly posted complaint about moderation by the affected user. Evaluations of the fairness, legitimacy, and bias of the moderation decision were measured, as well as perceived similarity and social influence as mediators. The results indicate that arguments about freedom of speech significantly lower the perceived fairness of content moderation. Factors such as social influence of the moderated user impacted outcomes differently depending on the moderated user’s gender. We discuss implications of these findings for content-moderation practices.
DOCUMENT
This paper starts with the explanation of the research rationale of the professorship. Subsequently, an exploration of the research agenda is provided, focusing on the two core research themes of the professorship: transformational content strategy and transformational content design. Within this section, knowledge gaps will be identified and examples will be presented of research projects related to each theme. Finally, light will be shed on the research approach, offering a brief overview of the theoretical approach, research methodology, and expected impact.
DOCUMENT
Desinformatie in dynamische mediaomgevingen hebben unieke kenmerken, zijn onderonderzocht en ondergereguleerd.Deze quickscan is onderdeel van een breder onderzoek naar desinformatie en focust op de wisselwerking tussen dynamische – veelal veranderlijke - content en desinformatie. Het onderzoek komt voort uit de vraag of in nieuwe mediaomgevingen andere vormen van desinformatie ontstaan- qua productie, verspreiding en consumptie -dan in traditionelere, statische media.We richten ons op vier mediaomgevingen: podcasts, TikTok en Instagram Stories, livestreams, en games of gameomgevingen. Deze zijn gekozen vanwege hun groeiende populariteit en de beperkte kennis over hoe desinformatie hierin functioneert.Recent onderzoek laat zien dat Nederlanders diverse mediakanalen gebruiken voor nieuws, met onder jongeren een verschuiving naar sociale media, zoekmachines en podcasts. Ook groeit de populariteit van podcasts en games.In de verkenning vinden we genoeg basis om aan te nemen dat misleidende en propagandistische content wordt verspreid via deze mediaomgevingen. Ieder medium heeft eigen kenmerken die kunnen worden benut om dergelijke content effectief over te brengen en te verspreiden. Bijvoorbeeld: TikTok nodigt uit tot korte video's met muziek, niet tot uitgebreide tekst met nuances en bronvermeldingen.Platforms verschillen ook in hoe content wordt gedeeld: alleen aan vrienden/volgers of openbaar; live of terugkijken; tijdelijk of permanent. Deze kenmerken worden bepaald door platformontwerp en gebruikersculturen met eigen trends en hypes.
MULTIFILE
LINK
In reactie op teruglopende abonnee- en advertentie-inkomsten en een veranderende nieuwsvraag, experimenteren regionale nieuwsmedia in Nederland met het verbreden van het digitale aanbod van nieuws en het centraliseren van het nieuwsproces. Deze convergentie naar het newsroommodel heeft gevolgen voor de bedrijfsmatige en journalistieke organisatie. Om te kunnen onderzoeken hoe regionale nieuwsmedia crossmediale strategieën ontwikkelen en implementeren die economisch rendabel zijn en voldoen aan journalistieke kwaliteitsmaatstaven, is in 2009 een pilotstudie uitgevoerd bij drie regionale kranten in Nederland. Het doel hiervan was (1) een indruk krijgen van de diversiteit van de multimediale ambities en (2) het formuleren van een geschikt model voor grootschalig vervolgonderzoek.
DOCUMENT
Blog in het kader van project ‘The Network is the Message‘ Met het onderzoeksproject ‘The Network is the Message‘ willen Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht een antwoord geven op de vraag: “Hoe kan de effectiviteit van communicatie in online sociale netwerken worden beoordeeld en verbeterd?” Dit doen zij in samenwerking met het consortium (Stichting Creative Connection, iMMovator, Greenberry, Kaliber, HollandSpoor, Han Snel, Obi4wan, Online Marketing Fabriek, R2Research, RauwCC, Evident, Valtech, New Meaning, Total Active Media en Radio Netherlands Worldwide). Op Frankwatching worden met regelmaat de meest actuele resultaten gedeeld. In deze blog: Snapchat is een medium dat het vooral goed doet bij een jongere doelgroep. Maar ook bedrijven die een doelgroep boven de achttien jaar hebben, kunnen het nodige leren van Snapchat. Stories zijn hot en Snapchat weet als geen ander dat dit bijdraagt aan een zeer betrokken community
DOCUMENT
Met bijdragen van Matthijs Rotte, Niniane Veldhoen, Kevin Oudshoorn, Tom Jansen, Wiel van Horck, Bram Koopman, Joshua Hazelaar. Bevat samenvattingen van de eerste afstudeeropdrachten (2009) van het lectoraat Crossmedia.
DOCUMENT
What is the impact of blogging, either by journalists or readers, on journalism? Do entries on readers' blogs lead to stories for professional journalists and how is the work of a blogging journalist influenced by the fact that he or she nowadays has a second publication platform and is more in contact with readers through the blog? We conducted content analyses of blogs and interviewed professional and amateur bloggers with blogs on Dutch national and local newspaper websites as well as editors who are responsible for the blogs on the websites. Newspapers employ different strategies when it comes to allowing either journalists or readers to blog on their newspaper websites. Local papers seem to profit most when it comes to getting story leads, or even scoops, from readers' blogs. Blogs on national newspapers' websites function more as personal diaries for the bloggers. The blogs by journalists and invited experts seem to flourish more on national papers' websites. There is also a difference in the 'directions' that bloggers get. With a stricter policy, mostly meaning that off-topic entries are discouraged, readers' blogs are more focused and are more valuable for journalists looking for news.
DOCUMENT