"In het kader van het Programma Samenwerking DJI-3RO zijn zomer 2019 onder de noemer ‘Effectieve Praktijken’ experimenten gestart in negen verschillende Penitentiaire Inrichtingen (Heerhugowaard, Nieuwegein, Roermond, Schiphol, Veenhuizen, Vught, Zaanstad, Zutphen, Zwolle). Daarnaast startte in januari 2020 het project ‘Selectie Ondersteunend Model (SOM)’ in twee andere Penitentiaire Inrichtingen (Arnhem, Sittard). Doel van beide initiatieven is het betrekken van de specifieke expertise van de reclassering om re-integratietrajecten voor gedetineerden te versterken en terugval in delinquent gedrag te helpen voorkomen. Het (intensiveren van het) samenwerken met gemeenten en met andere ketenpartners ligt hierbij voor de hand. Hogeschool Utrecht (HU) heeft van september 2019 tot en met juni 2021 onderzoek gedaan naar de experimenten binnen het project Effectieve Praktijken en van februari 2020 tot en met juni 2021 naar de ontwikkeling van het SOM. Dit rapport (deel 2 van ‘Binnen beginnen om buiten te blijven’) bevat een uitgebreide beschrijving van de experimenten in alle elf PI’s. Er is zoveel als mogelijk dezelfde structuur aangehouden in het beschrijven van de wijze waarop de experimenten zijn georganiseerd en de wijze waarop ze vorm hebben gegeven aan het gezamenlijk werken aan re-integratietrajecten voor gedetineerden."
Although urban agriculture as a way to come to sustainable urban food systems can be questioned and we have to be aware not falling into a ‘local trap’ regarding its benefits (Born & Purcell, 2006), initiatives for urban agriculture emerge all over the world. Some of these primarily focus on achieving social and educational goals while others try to become an (high tech) alternative to existing food supply chains. Whichever the goals of urban agriculture, in practice many of these initiatives have difficulties in their (logistics) operations. Research on urban agriculture and local‐for‐local food supply chains mainly focuses on environmental and economic benefits, alternative production techniques, short food supply chains (logistics infrastructure) or socio‐economic benefits of urban agriculture. So far, the alignment of urban agriculture goals with the chosen logistics concept – which includes more aspects than only infrastructure – has not gained much attention. This paper tries to fill this gap through an exploration of urban agriculture projects – both low and high tech – from around the world by using the integrated logistics concept (Van Goor et al., 2003). The main question to be answered in this paper is: to what extend can the integrated logistics concept contribute to understanding logistics drivers and barriers of urban agriculture projects? To answer this question, different urban agriculture projects were studied through information on their websites and an internet based questionnaire with key players in these projects. Our exploration shows that the ILC is a useful tool for determining logistics drivers and barriers and that there is much potential in using this concept when planning for successful urban agriculture projects.
MULTIFILE