Laaggeletterdheid is een erkend maatschappelijk probleem en staat de laatste jaren nadrukkelijk op de politiek-bestuurlijke agenda. De cijfers over laaggeletterdheid zijn verontrustend. Volgens het onderzoek van de OESO geldt landelijk 12% procent van de beroepsbevolking als laaggeletterd, voor Amsterdam was al bekend dat 16% behoort tot die categorie (Buisman en Houtkoop, 2014). Uit eerder veldonderzoek van het lectoraat Management van Cultuurverandering komen veel hogere uitkomsten naar voren dan de cijfers die al bekend waren: 27% van de beroepsbevolking in Amsterdam Nieuw-West is hoogstwaarschijnlijk onvoldoende leesvaardig. De hoogste percentages zijn te vinden in Slotermeer Noordoost (41%) en Slotermeer Zuidwest en Geuzenveld (allebei 37%) (Achbab, Fukkink, Straathof & Faddegon, 2015). Leesvaardigheid is een noodzakelijke voorwaarde voor geletterdheid. Dat betekent dus dat het probleem van laaggeletterdheid in een aantal delen van Amsterdam mogelijk groter is dan men denkt. Dat geldt waarschijnlijk ook voor Amsterdam Zuidoost. Veel van die problematiek is verborgen laaggeletterdheid waardoor de populatie moeilijk te bereiken is.
DOCUMENT
In deze infographic worden de resultaten gedeeld die zijn opgedaan in het Hydelta 2.0 programma (WP10) waar de sociaal-maatschappelijke acceptatie van waterstof binnen de gebouwde omgeving centraal stond. De resultaten zijn gebaseerd op literatuur onderzoek, stakeholder interviews, veldonderzoek en cocreatie sessies. Het belang van communicatiestrategieën (om alle groepen te betrekken), vertrouwen, rechtvaardigheid en veiligheidsperceptie kwam hierin naar voren. Er zijn risico's gedefinieerd die sociale acceptatie kunnen belemmeren, waaronder afnemend draagvlak bij lokale implementatie, het missen van een representatieve groep bewoners en rollen-en verantwoordelijkheidsbepaling. Strategieën voor risicobeheer bij opschaling van de techniek bestaan uit het opstellen van langetermijn-visies en strategieën, het bepalen van relevante informatie per doelgroep, meer centraal verstrekte, doelgroep-gerichte en toegankelijke informatie voor inwoners en een geïntegreerde communicatiestrategie en rolverdeling bij implementatie.
DOCUMENT
Presentatie / Pitch over onderzoekslijn Studiesucces van Hogeschool Inholland voor G5-bestuurders en lectorenoverleg
DOCUMENT
Zelfregie, participatie en sociale samenhang zijn kernbegrippen in de uitvoering van de Wmo. Sociale professionals staan daarom voor een pittige opgave; van hen worden andere vaardigheden gevraagd. Deze uitgave beschrijft een set van tien competenties waar de nadruk op ligt in het werk. Een veldonderzoek in acht gemeenten en 87 initiatieven om sociaal werkers opnieuw te profileren, hebben geleid tot de totstandkoming van deze competenties. Deze competenties zijn opgesteld in nauwe samenwerking met brancheorganisaties, vakbonden, beroepsverenigingen en beroepsonderwijs.
DOCUMENT
De Barometer onderzoekt het beheer van maatschappelijk vastgoed door gemeenten in Nederland. Dit onderzoek wordt al uitgevoerd vanaf 2007. Het Barometeronderzoek 2011 is uitgevoerd door studenten van de opleiding Vastgoed & Makelaardij van de Hanzehogeschool te Groningen, in opdracht van het Consortium Maatschappelijk Vastgoed. Het type onderzoek dat dit jaar is uitgevoerd, is een kwantitatief onderzoek. Het betrof een herhalend veldonderzoek bij een grote groep respondenten via een digitale enquête.Studentonderzoek in het kader van het thema Leefomgeving.
DOCUMENT
Klimaatbestendige ‘nature-based solutions’ hebben het doel om gezonde stedelijke omgevingen voor mensen, dieren en planten te creëren. De vraag is of er ook risico's aan klimaatadaptatiemaatregelen voor volksgezondheid kleven, zoals bijvoorbeeld mogelijke ziekterisico’s door muggen en teken.
LINK
Hoe kunnen professionals meiden met een lagere sociaal-economische achtergrond, een vmbo-opleiding en een migrantenachtergrond meer laten bewegen? En kan sport een middel zijn voor participatie en meidenwerk in één? In een veldonderzoek onderzocht Froukje Smits of longboarden in combinatie met vloggen een vorm van meidenwerk kan zijn
LINK
Sinds kort is passend onderwijs een feit. Maar is het onderwijsveld daar wel klaar voor? Op basis van recente rapporten en een veldonderzoek laten de auteurs zien dat er op de werkvloer nog veel werk te verrichten is. Veel leraren liepen al tegen grenzen aan en verwachten dat dit alleen maar erger gaat worden. De auteurs bespreken belemmerende factoren en onderzoeken welke verdere stappen genomen moeten worden.
DOCUMENT
Begin 2020 heeft de gemeente Den Haag aan De Haagse Hogeschool (Lectoraat Urban Ageing) gevraagd om samen met Hulsebosch Advies en AFEdemy een integrale monitor te ontwikkelen en uit te voeren waarbij, door middel van kwalitatieve en kwantitatieve methoden, onderzoek wordt gedaan naar de stand van zaken van Den Haag als seniorvriendelijke stad en tevens te kijken naar huidige trends aangaande ouderen. Tevens vroeg de gemeente om de ontwikkeling van een meetinstrument dat in de toekomst eenvoudig bij herhaling kan worden ingezet voor onderzoek: de standaard Age Friendly Cities and Communities Questionnaire (AFCCQ) voor ouderen1. In een stadsenquête en in zogenaamde stadsateliers zijn ouderen gevraagd naar hun bevindingen. In totaal hebben 393 Haagse ouderen meegedaan aan de enquête en 50 aan de stadsateliers. De aan de ouderen gestelde vragen gingen over de volgende acht onderwerpen die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gezamenlijk de seniorvriendelijkheid van een stad bepalen: ●Huisvesting; ●Sociale participatie; ●Respect en sociale inclusie; ●Burgerschap en werkgelegenheid; ●Communicatie en informatie; ●Sociale en gezondheidsvoorzieningen; ●Buitenruimte en gebouwen; ●Transport; ● en aanvullend, een negende domein: Financiën. CC-BY NC ND https://www.dehaagsehogeschool.nl/onderzoek/lectoraten/details/urban-ageing#over-het-lectoraat
MULTIFILE