Het voorliggende rapport doet verslag van het onderzoek naar verdienmodellen van preventie. De centrale vraag die met het onderzoek beantwoord is, luidt: Wat zijn mogelijke barrières bij potentiële verdienmodellen voor preventie, die samenwerking tussen actoren in de weg kunnen staan? De algemene uitkomst is dat er zeker verdienmodellen van preventie te identificeren en te ontwerpen zijn temeer daar preventie vanuit een economisch perspectief als een soort investeringsbeslissing kan worden beschouwd. Er zijn echter wel verschillende barrières te onderkennen voor de ontwikkeling van een effectieve verdienmodellen. In het licht van de onderzoeksvraag leidt dit tot volgende conclusies: - Preventie is belangrijk maar komt nog onvoldoende van de grond; - Actoren kunnen worden ingedeeld in vier helixen en hebben verschillende salience; - Preventie is een maatschappelijk verdienmodel; - Verdienmodellen van preventie zijn technologisch, datagedreven en schaalbaar; - Barrieres voor preventie zijn bedrijfskundig van aard.
DOCUMENT
This Whitepaper presents the essence of research into existing and emerging circular business models (CBMs). This results in the identification of seven basic types of CBM, divided into three groups that together form a classification. This Whitepaper consists of three parts.▪ The first part discusses the background and explains the circular economy (CE), the connection with sustainability, business models and an overview of circular business models.▪ In the second part, an overview is given of the developed classification of CBM, and each basic type is described based on its characteristics. This has resulted in seven knowledge maps. Finally, the last two, more future-oriented models are further explained and illustrated.▪ The third part looks back briefly at the reliability of the classification made and then at the aspects of change management in working on and with a CBM.
MULTIFILE
This Whitepaper presents the essence of research into existing and emerging circular business models (CBMs). This results in the identification of seven basic types of CBM, divided into three groups that together form a classification. This Whitepaper consists of three parts. ? The first part discusses the background and explains the circular economy (CE), the connection with sustainability, business models and an overview of circular business models. ? In the second part, an overview is given of the developed classification of CBM, and each basic type is described based on its characteristics. This has resulted in seven knowledge maps. Finally, the last two, more future-oriented models are further explained and illustrated. ? The third part looks back briefly at the reliability of the classification made and then at the aspects of change management in working on and with a CBM.
MULTIFILE