This is not a catalogue of finished work. This is also not a report of our collaboration on climate imaginaries. Instead, this zine offers a peek into an ongoing collaboration between artists, designers and researchers who have jointly turned their attention to the rising ocean. In riso-printed* collages, designers Carlo De Gaetano, Andy Dockett and Mariana Fernández Mora formulate their visual responses to the questions, insights and experiments we encounter on our journey. Previous research has shown that before people can accept, let alone create, the change necessary for the climate crisis, they need to first be able to imagine life in a changing climate. How can one facilitate imagination between generations and across species, geographies and materialities? Or liberate the imagination from recurring tropes that suggest climate change is of the future, elsewhere, affecting others, when so many people worldwide already live its devastating impact? These questions lie at the heart of our programme Climate Imaginaries at Sea. With the generous support of the NWA-arts route, CoECI and ARIAS, we will continue our work through artistic research studios that address global South, material and interspecies perspectives on climate change*, striving to make waves.
MULTIFILE
Bijen zijn de belangrijkste bestuivers voor wilde planten en voor meer dan 90% van de globale gewassen. De hoeveelheid bijen neemt echter sterk af in Nederland door de versnippering, aantasting en verlies van habitat. Eén van de sterk afgenomen soorten in Nederland is de grashommel (Bombus ruderarius). De grashommel is een zeldzame soort die op het moment alleen nog maar in grote aantallen voorkomt in Zeeland en Friesland. Om de groei van deze soort te bevorderen is er onderzoek gedaan naar de verspreiding van de grashommel in westelijk Noord-Brabant. Hiervoor worden vijf verschillende gebieden geïnventariseerd: ‘Het Laag’, ‘Stellebos’, ‘Noordpolder van Ossendrecht’, ‘Brabantse Wal’ en ‘Fort de Roovere en Groote Melanen’. In de laatste twee gebieden is de grashommel hiervoor nog nooit waargenomen. Hiernaast is de stuifmeelvoorkeur van de grashommel werksters in juni in Noord-Brabant, Zeeland en Friesland bepaald door middel van een microscopisch stuifmeelonderzoek. In vier van de vijf gebieden in Noord-Brabant is de grashommel koningin in dit onderzoek waargenomen in de maanden april en mei. In één van de vijf gebieden zijn grashommel werksters waargenomen in de maand juni. De stuifmeelvoorkeur van de grashommel werksters in juni ligt grotendeels bij de Gewone smeerwortel (Symphytum officinale), Rode klaver (Trifolium pratense) en Witte klaver (Trifolium repens), gevolgd door Eénstijlige meidoorn (Crataegus monogyna), Gewone rolklaver (Lotus corniculatus) en Vogelwikke (Vicia cracca). Daarnaast is de grashommel koningin in het voorjaar waargenomen op de Witte dovenetel (Lamium album), Gewone smeerwortel en Gewone paardenbloem (Taraxacum officinale). Er aanbevolen om in de ‘Brabantse Wal’ en ‘Friesland’ het huidige maaibeleid aan te passen, zodat het voedselaanbod voor de grashommel niet onderbroken wordt. Voor de gebieden ‘Het Laag’, ‘Stellebos’, ‘Noordpolder van Ossendrecht’ en ‘Fort de Roovere en Groote Melanen’ is aanbevolen om meer stuifmeelvoorkeurs planten van de grashommel in te zaaien in het gebied. Er is sterk aanbevolen aan het EIS Kenniscentrum om de grashommel in de Noord-Brabantse gebieden te blijven monitoren, waarmee kan worden gekeken naar de effecten van de ingevoerde maatregelen op de grashommel populaties in de gebieden.
MULTIFILE
Immersive journalism (IJ) is often assumed to be inherently emotion-inducing. Through using inclusive technology, interaction possibilities and immersive narratives, the audience should ideally experience what feels like to be in a certain situation. However, for the most part we do not know to which extent and in what form IJ influences the experience of emotions. We wanted to investigate, whether, and if so, which characteristics of IJ are related to the experience of emotions, and which role the personality trait empathy tendency plays in this respect. This is important, as the evaluation of IJ often relies on the emotion-inducing assumption thereof. Four different experiments comparing one immersive journalistic characteristic (level of inclusion, interaction possibilities, immersive narratives) to the respective non-immersive counterpart were conducted. Results indicate that while the level of inclusion and interaction possibility increase the intensity of the experience, the immersive narrative influences the valence dimension of emotions. Additionally, empathy tendency is found to be a relevant moderator for these effects. Conclusions are threefold. First, the narrative form of IJ is key; second, the analysis of IJ needs to go beyond the level of inclusion; third, including emotions when assessing IJ is fundamental to understand its impact.