Deze rapportage maakt deel uit van een serie van zes rapportages die zijn opgeleverd in het WHeelchair ExercisE and Lifestyle Study (WHEELS) project. In deze rapportages worden de resultaten gepresenteerd van de Intervention Mapping (IM) stappen 1 t/m 6 in het ontwikkelen van een leefstijlapp voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie. Deze rapportage betreft de uitwerking van IM-stap 1 waarin een planningsgroep is samengesteld en inzicht is verkregen in de aard en oorzaken van de leefstijlproblematiek die speelt bij rolstoelgebruikers.
DOCUMENT
Deze rapportage maakt deel uit van zes rapportages die zijn opgeleverd in het WHeelchair ExercisE and Lifestyle Study (WHEELS) project. In deze rapportages worden de resultaten gepresenteerd van de Intervention Mapping (IM) stappen 1 t/m 6 in het ontwikkelen van een leefstijlapp voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie. Deze rapportage betreft de uitwerking van IM-stap 4 waarin de programmamaterialen zijn ontwikkeld, getest en geproduceerd.
DOCUMENT
Deze rapportage maakt deel uit van zes rapportages die zijn opgeleverd in het WHeelchair ExercisE and Lifestyle Study (WHEELS) project. In deze rapportages worden de resultaten gepresenteerd van de Intervention Mapping (IM) stappen 1 t/m 6 in het ontwikkelen van een leefstijlapp voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie. Deze rapportage betreft de uitwerking van IM-stap 3 waarin gedragsveranderingsmethodieken en praktische strategieën zijn geselecteerd om de veranderdoelen (beoogde veranderingen in het beweeg-, voedings- en ontspangedrag) te behalen.
DOCUMENT
Deze rapportage maakt deel uit van zes rapportages die zijn opgeleverd in het WHeelchair ExercisE and Lifestyle Study (WHEELS) project. In deze rapportages worden de resultaten gepresenteerd van de Intervention Mapping (IM) stappen 1 t/m 6 in het ontwikkelen van een leefstijlapp voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie. Deze rapportage betreft de uitwerking van IM-stap 5 waarin de potentiële appgebruikers zijn geïdentificeerd en een interventie voor adoptie, implementatie en voortzetting van het programma is ontwikkeld.
DOCUMENT
Deze rapportage maakt deel uit van zes rapportages die zijn opgeleverd in het WHeelchair ExercisE and Lifestyle Study (WHEELS) project. In deze rapportages worden de resultaten gepresenteerd van de Intervention Mapping (IM) stappen 1 t/m 6 in het ontwikkelen van een leefstijlapp voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie. Deze rapportage betreft de uitwerking van IM-stap 6 waarin wordt beschreven hoe de ontwikkelde leefstijlapp is geëvalueerd in een pilotstudie.
DOCUMENT
Deze rapportage maakt deel uit van zes rapportages die zijn opgeleverd in het WHeelchair ExercisE and Lifestyle Study (WHEELS) project. In deze rapportages worden de resultaten gepresenteerd van de Intervention Mapping (IM) stappen 1 t/m 6 in het ontwikkelen van een leefstijlapp voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie. Deze rapportage betreft de uitwerking van IM-stap 2 waarin de programmadoelen en veranderbare en belangrijke determinanten waarop de leefstijlapp zich zal richten zijn vastgesteld.
DOCUMENT
In deze presentatie worden resultaten gepresenteerd: 1) van literatuuronderzoek naar determinanten van een inactieve leefstijl bij rolstoelgebruikers met een dwarslaesie; en 2) semigestructureerd interviewonderzoek bij rolstoelgebruikers met een dwarslaesie (n = 4) naar de wensen en behoeften t.a.v. een mobiele leefstijlapplicatie. Uit het literatuuronderzoek is gebleken dat problemen met de toegankelijkheid van winkels en gebouwen (n=6), fysieke gezondheidsproblemen (n=6) en kosten verbonden aan trainingen (n=5) de meest voorkomende beweegbarrières zijn bij mensen met een dwarslaesie. Verder werd gevonden dat een hogere eigen-effectiviteit ten aanzien van bewegen was gerelateerd aan meer bewegen. Uit het interviewonderzoek is naar voren gekomen dat mensen met een dwarslaesie behoefte hebben aan diverse functies in een digitale leefstijlapplicatie, zoals: informatie over beweegactiviteiten, eigen beweeggedrag bijhouden, leefstijlbegeleiding en een forum.
DOCUMENT
The WHEELS app was developed using the intervention mapping framework. Intervention goals were determined based on a needs assessment, after which behavior change strategies were selected to achieve these goals. These were applied in an app that was pretested on ease of use and satisfaction, followed by minor adjustments. Subsequently, a 12-week pre-post pilot study was performed to explore usability, feasibility, and effectiveness of the app. Participants received either a remote-guided or stand-alone intervention. Responses to semistructured interviews were analyzed using content analysis, and questionnaires (System Usability Score [SUS], and Usefulness, Satisfaction, and Ease) were administered to investigate usability and feasibility. Effectiveness was determined by measuring outcomes on physical activity, nutrition, sleep quality (Pittsburgh Sleep Quality Index), body composition, and other secondary outcomes pre and post intervention, and by calculating effect sizes (Hedges g).
LINK
A wheelchair undergoes vibrations while traveling over obstacles and uneven surfaces, resulting in whole body vibration of the person sitting in the wheelchair. According to clinicians, people with spinal cord injury (SCI) report that vibration evokes spasticity. The relatively new Spinergy wheelchair wheels (Spinergy, Inc; San Diego, California) are claimed to absorb more road shock then conventional steel-spoked wheelchair wheels. If this claim is true, this wheel might also reduce spasticity in people with SCI. We hypothesized that Spinergy wheels would absorb vibration, reduce perceived spasticity, and improve comfort in individuals with SCI more than standard steel-spoked wheels. To test this hypothesis, 22 nondisabled subjects performed a passive ramp test so that we could more closely examine the dampening characteristics of the Spinergy versus traditional wheels. Furthermore, 13 subjects with SCI performed an obstacle test with both wheel types. Vibrations were measured with accelerometers, and spasticity and comfort were assessed with subject-reported visual analog scales. The results of the study showed that, within the current experimental setup, the Spinergy wheels neither reduced vibration or perceived spasticity nor improved comfort in people with SCI more than the conventional steel-spoked wheels.
DOCUMENT
Accurate assessment of rolling resistance is important for wheelchair propulsion analyses. However, the commonly used drag and deceleration tests are reported to underestimate rolling resistance up to 6% due to the (neglected) influence of trunk motion. The first aim of this study was to investigate the accuracy of using trunk and wheelchair kinematics to predict the intra-cyclical load distribution, more particularly front wheel loading, during hand-rim wheelchair propulsion. Secondly, the study compared the accuracy of rolling resistance determined from the predicted load distribution with the accuracy of drag test-based rolling resistance. Twenty-five able-bodied participants performed hand-rim wheelchair propulsion on a large motor-driven treadmill. During the treadmill sessions, front wheel load was assessed with load pins to determine the load distribution between the front and rear wheels. Accordingly, a machine learning model was trained to predict front wheel load from kinematic data. Based on two inertial sensors (attached to the trunk and wheelchair) and the machine learning model, front wheel load was predicted with a mean absolute error (MAE) of 3.8% (or 1.8 kg). Rolling resistance determined from the predicted load distribution (MAE: 0.9%, mean error (ME): 0.1%) was more accurate than drag test-based rolling resistance (MAE: 2.5%, ME: −1.3%).
DOCUMENT