This paper theorizes the spiritual processes of community entrepreneuring as navigating tensions that arise when community-based enterprises (CBEs) emerge within communities and generate socio-economic inequality. Grounded on an ethnographic study of a dairy CBE in rural Malawi, findings reveal that intra-community tensions revolve around the occurrence of ‘bad events’ – mysterious tragedies that, among their multiple meanings, are also framed as witchcraft. Community members prepare for, frame, cope and build collective sustenance from ‘bad events’ by intertwining witchcraft and mundane socio-material practices. Together, these practices reflect the mystery and the ambiguity that surround ‘bad events’ and prevent intra-community tensions from overtly erupting. Through witchcraft, intra-community tensions are channelled, amplified and tamed cyclically as this process first destabilizes community social order and then restabilizes it after partial compensation for socio-economic inequality. Generalizing beyond witchcraft, this spiritual view of community entrepreneuring enriches our understanding of entrepreneuring – meant as organization-creation process in an already organized world – in the context of communities. Furthermore, it sheds light on the dynamics of socio-economic inequality surrounding CBEs, and on how spirituality helps community members to cope with inequality and its effects.
That expressive writing can be a beneficial response to trauma or grief is well-established in the literature. Grief research also shows that the majority of people are resilient in the face of the death of loved ones. That said, traditional rituals around loss are no longer ubiquitous, well-known phase models of bereavement are contested, and ‘unfinished business’ can create difficulties in the face of loss. Increasingly, bereavement scholars speak of a need for individuals in western society to make meaning of their own grief through narrative construction, though little is said about what constitutes a beneficial story. The author takes an autoethnographic approach to write and reflect on her spouse’s illness and death and explores through a multi-voiced expressive dialogue a personal issue around her bereavement. In an analysis of her writing, using Dialogical Self Theory, she identifies markers which may be indicative of the development of a beneficially constructed narrative. The model of writing-for-transformation is used to describe the overall intent of the process, while the dialogical markers show how progress may be identified. Reinekke Lengelle (2020) Writing the Self and Bereavement: Dialogical Means and Markers of Moving Through Grief, Life Writing, 17:1, 103-122, DOI: 10.1080/14484528.2020.1710796
Is het wenselijk dat professionals die huiselijk geweld of kindermishandeling hebben meegemaakt, hun ervaringen inzetten in het werken met cliënten met vergelijkbare problematiek? Cliënten en (aankomend) professionals in ons onderzoek denken hier positief over. Zij menen dat dit van meerwaarde is voor cliënten, doordat professionals met ervaringen met huiselijk geweld, gemakkelijker een vertrouwensband opbouwen met cliënten, beter aansluiten bij wat cliënten nodig hebben en ook een positief voorbeeld en hoop aan cliënten geven. Voor professionals zelf draagt het bij aan een diepere verwerking en herstel, en geeft het voldoening om de eigen negatieve ervaringen om te zetten in iets positiefs voor een ander. Voor de teams waar deze professionals werken, levert dit eveneens een verrijking op. Wel noemden de geïnterviewden enkele voorwaarden. Zo moet het inzetten van de ervaringskennis in het belang van cliënten zijn: het moet bijdragen aan verwerking en herstel. Hoe dat er dan precies uitziet, bleek lastig te verwoorden. Intuïtie en inschatting van de behoeften van cliënten bleken daarin een grote rol te spelen. Een andere belangrijke voorwaarde was dat professionals hun eigen ervaringen voldoende verwerkt hebben, zodat het risico op valkuilen zoals projectie en vermenging van beleving en emoties tussen cliënten en professionals zo klein mogelijk is. Belangrijk daarbij is dat er visie, draagvlak en kaders zijn binnen de organisaties waar deze professionals werken. Dit helpt een veilig klimaat en ruimte voor reflectie te creëren om ervaringskennis in te zetten.
MULTIFILE