De kloof tussen theorie en praktijk is van alle tijden en van alle domeinen. Of het nu het zorgdomein betreft, het MKB of de ICT-sector: allen spreken over een lastig te overbruggen afstand tussen enerzijds het tastbare, concrete en direct toepasbare en anderzijds het theoretische en abstracte en de hierdoor moeilijker te verhapstukken informatie. De vermeende kloof heeft tot gevolg dat innovaties hun weg naar de praktijk maar mondjesmaat vinden. Dit is jammer en bovendien niet nodig! Met de introductie van het concept ZorgInnovatieCentrum wordt binnen het zorgdomein een richting aangegeven die succesvol blijk te zijn in het dichten van deze kloof. Tien jaar ervaring wordt gebundeld in dit boek waarbij de beginselen, methodieken en onderwijskundige en onderzoeksmatige ankerpunten van het ZorgInnovatieCentrum door verschillende belanghebbenden op een praktische wijze worden toegelicht. Laat uzelf overtuigen van het concept door kennis te nemen van dit praktische boek vol inzichten om zelf met het ZorgInnovatieCentrum aan de slag te gaan. Doelgroep Deze uitgave is geschikt voor professionals en managers binnen zorgorganisaties en onderwijsinstellingen. Tevens is deze uitgave geschikt voor studenten HBO-V.
DOCUMENT
De kloof tussen theorie & praktijk is van alle tijden en van alle domeinen. Of het nu het zorgdomein betreft, het MKB of de ICT sector: allen spreken over een lastig te overbruggen afstand tussen enerzijds het tastbare, concrete en direct toepasbare en anderzijds het theoretische, abstracte en hiermee moeilijker te verhapstukken informatie. De vermeende kloof heeft tot gevolg dat innovaties hun weg naar de praktijk maar mondjesmaat vinden. Dit is jammer en bovendien niet nodig! Met de introductie van het concept ZorgInnovatieCentrum wordt binnen het zorgdomein een richting aangegeven die succesvol blijk te zijn in het dichten van deze kloof. 10 jaar ervaring worden gebundeld in dit boek waarbij de beginselen, methodieken en onderwijskundige en onderzoeksmatige ankerpunten van het ZorgInnovatieCentrum door verschillende belanghebbenden op een praktische wijze worden toegelicht. Laat uzelf overtuigen van het concept door kennis te nemen van dit praktische boek vol inzichten om zelf met het ZorgInnovatieCentrum aan de slag te gaan.
DOCUMENT
In dit hoofdstuk wordt de zicstroom beschreven: ingegaan wordt op deze bijzondere onderwijsvorm binnen een zorginnovatiecentrum. Aan bod komt de meerwaarde van het bewerken van projecten binnen de praktijk en het langdurig verbinden van studenten aan leerafdeling binnen zorgorganisaties.
DOCUMENT
Abstract Review Article: Introduction: Registered nurses and students of the Bachelor of Nursing are improving the quality of healthcare by working together in a Learning and Innovation Network (LIN). A LIN is a powerful learning environment, where employees and students work together towards a common goal. Methods: In the Netherlands, Amsterdam UMC, location VUmc and Inholland University of Applied Sciences have set up a LIN on the internal medicine traumatology, oncology, cardiology and urology departments. On the LIN departments, the number of students has increased significantly. Because the students are supernumerary, space and time are created to optimize the learning process of the RNs without compromising the care to be provided. Within the LIN, students learn from the practical experience of RNs, which gives them tools to apply knowledge practically. On the other hand, students can contribute to the adaptation of long established practices, based on recently acquired knowledge. A bridge is built between acting according to recent scientific insights and experiences from practice. It is also important to take the patient’s wishes into account. This guarantees nursing action based on evidence based practice and best practice. Several projects aimed at increasing the quality of care have already been carried out within the LIN such as projects focused on removing a catheter and bandaging. Conclusion: The LIN is taking more and more shape within the VUmc. There is a broad support base between educational and healthcare institutions, both on management and executive level. In order to make the LIN activities even more attuned to the authentic development needs of the department, interprofessional learning and working should be encouraged by also enthusing other care disciplines and researchers to participate in the LIN. An EBP working group consisting of permanent team members can contribute to the safeguarding of the outcomes of the LIN projects.
DOCUMENT
DOEL. De laatste jaren zijn er nieuwe vormen van praktijkleren ontwikkeld binnen verpleegkundige opleidingen. Het doel van deze studie is onderzoeken of stage lopen binnen een krachtige leeromgeving leidt tot een sterkere ontwikkeling van ervaren self-efficacy bij hbo-verpleegkundestudenten dan stage lopen in een reguliere omgeving. METHODE. Een quasi experimenteel design (non-equivalent pretest-posttest control group) is toegepast, waarbij gebruik is gemaakt van de General Self Efficacy scale (GSE). De populatie bestaat uit hbo-v-stagiaires (n = 109 meting 1, n = 92 meting 2). Respondenten zijn onderverdeeld in studenten stage lopend binnen krachtige leeromgevingen en studenten stage lopend binnen reguliere stageomgevingen. Verschilscores op de GSE zijn voor beide groepen getoetst op significantie via t-toetsen. RESULTAAT. Studenten binnen krachtige leeromgevingen vertonen als totale groep en gedifferentieerd naar stage-ervaring op meer items van de GSE significante toename dan studenten binnen reguliere stageomgevingen. CONCLUSIE EN DISCUSSIE. Stage lopen binnen een krachtige leeromgeving lijkt in grotere mate bij te dragen aan de ontwikkeling van ervaren self-efficacy van hbo-verpleegkundestudenten. Het meten van self-efficacy binnen leeromgevingen is een aanvulling op bestaande uitkomstmaten voor het meten van effecten voor studenten. Verder onderzoek naar de relatie tussen de bronnen van self-efficacy en krachtige leeromgevingen binnen verpleegkundige opleidingen wordt aanbevolen.
DOCUMENT
Eigenaarschap en actieve betrokkenheid van professionals in de ontwikkeling van de eigen beroepspraktijk is cruciaal voor duurzame verandering. Dit hoofdstuk geeft voorbeelden van hoe professionals werkzaam binnen een zorginnovatiecentrum binnen de ouderenzorg betrokken raken bij een participatief actieonderzoek.
LINK
Recentelijk bezocht minister Van Bijsterveldt een praktijkschool voor VMBO in Parkstad Heerlen. Zij benoemde het belang voor een leerling om op kleinschalig niveau vorm te geven aan het doorgaan van de ene opleiding in de andere. Dicht bij de leerling staan en dicht bij de leerling zijn ontwikkeling volgen. Dit is onder andere mogelijk door een bijpassende vorm te vinden van leren en werken in de beroepspraktijk. Het project ‘Onderwijs in de praktijk’ is hier een voorbeeld van.
DOCUMENT
Binnen twee zorginnovatiecentra in de ouderenzorg wordt op bijzondere wijze theoretische en praktische kennis geïntegreerd. Lecturer practitioners ondersteunen deze integratie van meerdere kennisbronnen. In dit artikel wordt ingegaan op de context en inhoud van de rol van de Lecturer Practitioner en wordt aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden geïllustreerd hoe kennisbronnen geïntegreerd worden.
DOCUMENT
Rede, uitgesproken bij de openbare aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar Professionalisering van de verpleging en verzorging in de ouderenzorg aan Tilburg University op 29 september 2023 door Prof. dr. Robbert J.J. Gobbens
DOCUMENT
De theorie-praktijk kloof is al menige jaren onderwerp van discussie zowel in de literatuur als op de werkvloer, in Nederland en in het buitenland. Sinds het beëindigen van de in-service opleiding voor verpleegkundigen in de jaren '90 lijkt de discussie alleen maar toegenomen te zijn. Met het herontwerpen van haar curriculum heeft Fontys Hogeschool Verpleegkunde getracht expliciet aandacht te besteden aan de zogenoemde theorie-praktijk kloof. De noodzaak hiervoor werd bevestigd gedurende studiedagen in 2004 waarbij Fontys Hogeschool Verpleegkunde contact had met partners vanuit de praktijkinstellingen. Naast een grondige herziening van het 'bachelor' curriculum werd besloten om, onder leiding van het lectoraat 'Implementeren en Evalueren van Evidence Based Practice', een (nieuwe) rol te ontwikkelen middels actieonderzoek, die de interactie tussen theorie en praktijk zal moeten gaan bevorderen: de rol van Lecturer-Practitioner (LP). Als leden van de experimentgroep, werkzaam zowel in onderwijs -als praktijk instelling, beschrijven de auteurs van dit artikel de LP rol op basis van buitenlandse literatuur en vanuit eigen ervaringen. Zodoende hopen zij een constructieve discussie te openen over deze (voor Nederland) nieuwe rol.
DOCUMENT