Ruim tweederde van de sociale professionals heeft de impact van covid-19 als belastend ervaren. Ze zouden zich goed geholpen voelen met een ethische handreiking.
PDF
product
Duurzaam verankeren van aandacht voor toetsbekwaamheid.
Duurzaam verankeren van aandacht voor toetsbekwaamheid. Workshop tijdens jaarcongres Vereniging Hogescholen.
PDF
product
Gewoon aandacht voor mensen en hun context
Artikel over wat aandacht voor kunsteducatie in ruraal gebied voor het Kenniscentrum Kunst & Samenleving in Groningen betekent.
PDF
product
Goed geregelde jeugdzorg?
Hoofdstuk in Zorgen dat het werkt: werkzame factoren in de zorg voor jeugd.
'Waarom is er zoveel kritiek op de moderne jeugdzorg, die verkokerd, bevoogdend en niet vraaggericht zou zljn? Vaak wordt er gewezen op de gefragmenteerde organisatie, op de niet heldere verdeling van
bestuurliike verantwoordelijkheden, op de bureaucratische processen en op de perverse prikkels in het financieringssysteem.Zonder twijfel is er in al die bestuurlijke tuintjes nogal wat onkruid te wieden en kan het hele stelsel eenvoudiger en transparanter. In dit hoofdstuk wordt echter de stelling betrokken dat bestuurlijke reparaties de problemen niet zullen oplossen. Er ligt een dieper, meer zorginhoudelijk problem ten grondslag aan de genoemde problemen.
PDF
product
Leren en ontwikkelen in de schoolorganisatie vanuit wat lerenden nodig hebben
Leren van leerlingen en studenten verder brengen is een kerntaak van onderwijsprofessionals, scholen en opleidingsinstituten. Focus op lerenden vraagt dat onderwijsprofessionals hun leerlingen/studenten kennen, weten wat hun leer- en onderwijsbehoeften zijn en daar op kunnen aansluiten. Dat is geen sinecure: het vraagt continue professionele ontwikkeling van de onderwijsprofessionals die met leerlingen/studenten werken. Én een goede inbedding van die professionele ontwikkeling in de schoolorganisatie. Hoe werken onderwijsprofessionals en schoolorganisaties aan hun focus op leren? we illustreren belangrijke thema's rond focus op lerenden vanuit onderzoeksprojecten van lectoraat Werken in Onderwijs.
LINK
product
Focus op professie
De onafhankelijke commissie ‘positionering hoger beroepsonderwijs’ heeft het rapport ‘Focus op professie’ aangeboden aan het bestuur van de Vereniging Hogescholen. Het rapport vormt belangrijke input voor de standpuntbepaling van de Vereniging Hogescholen ten aanzien van de toekomst van het hoger beroepsonderwijs, mede in het licht van de toekomstverkenning van het hoger onderwijs die minister Dijkgraaf van OCW in gang heeft gezet.
LINK
product
Actief in de pauze, betere focus?!
Kinderen die niet zo actief zijn halen ongeveer de helft van hun beweging uit schooltijd (Stuij, Wisse, Mossel, Lucassen, & Dool, 2011). Extra beweegmomenten op school zijn daarom juist voor deze doelgroep een goede aanvulling op het dagelijks bewegen. De laatste jaren blijkt steeds vaker dat dit tevens veelal positieve gevolgen heeft voor de schoolprestaties van kinderen (Rasberry et al., 2011). Hoe kan dat? En is elke vorm van bewegen in de pauze even goed?
PDF
product
Kamers met aandacht
‘Kamers met Aandacht’ is een verzamelnaam voor (kleinschalige) gemengde woonvormen, waar jongeren van 18 tot 23 jaar ondersteund door hun netwerk, hun omgeving en vertrouwde jeugdprofessional veilig verder kunnen groeien. Het is tevens de naam van een project dat zich richt op het werven van betaalbare kamers bij particulieren, bedrijven en organisaties in de provincie Utrecht, het organiseren van informeel toezicht in de vorm van betrokken huis- of buurtgenoten, en het bieden van ambulante begeleiding door de al betrokken jeugdhulporganisatie
Coördinator en initiator van Kamers met Aandacht Bianca van der Neut (Jeugdfocus) benaderde het lectoraat Jeugd van de Hogeschool Utrecht (HU) met de vraag onderzoek te doen naar het eerste (pilot)jaar van Kamers met Aandacht. Naast oriënterende gesprekken met coördinator Bianca van der Neut, is er een gesprek gevoerd met de betrokken jeugdhulporganisaties.
Op basis van een probleemanalyse zijn de volgende doelen gedefinieerd voor het onderzoek:
a. Het vaststellen van de (ondersteunings)behoeften van de jongeren die in aanmerking komen voor Kamers met Aandacht;
b. Het vaststellen van de vereisten waaraan verhuurders van Kamers met Aandacht moeten voldoen;
c. Het opstellen van matchingscriteria om jongeren en verhuurders aan elkaar te koppelen;
d. Het evalueren van de pilotfase van Kamers met Aandacht vanuit het perspectief van deelnemende jongeren, verhuurders, en jeugdhulporganisaties.
PDF
product
Niet te veel nadenken op het voetbalveld
Bij onderwijzen in het algemeen zijn mensen van nature gewend om expliciet te vertellen wat iemand moet doen. Dit is, zo blijkt uit onderzoek, ook in het vak van trainer-coach het geval. We willen iemand immers graag helpen en vertellen hoe het moet. Maar het kan ook anders.