Goede, ondernemende zorgprofessionals in de ouderenzorg vertrekken regelmatig uit organisaties om te starten als ZZP’er. Om deze ondernemende zorgprofessionals te behouden is geëxperimenteerd met het concept Ondernemend Werknemerschap. Ondernemend Werknemerschap is de arbeidsrelatie die de Ondernemende Werknemer heeft met de werkgever, waarbij de werkgever ruimte biedt aan de Ondernemende Werknemer om zelf invulling te geven aan kansen die deze ziet in de externe omgeving en autonoom mag handelen op het terrein van arbeidsinhoud, binnen de kaders van de overkoepelende organisatiedoelen. Het onderzoek bestaat uit een interviewstudie onder 17 experts naar Ondernemend Werknemerschap en twee uitgebreide casestudies in de Ouderenzorg. De algemene conclusie die getrokken kan worden is dat Ondernemend Werknemerschap voor medewerkers en cliënten leidt tot een betere kwaliteit van leven en werken.
DOCUMENT
In de eerste helft van 2023 heeft het lectoraat Human Capital een onderzoek verricht onder jonge hbo-professionals die afgestudeerd zijn bij de Business en Finance opleidingen van Hogeschool Inholland. We kwamen erachter dat we daar eigenlijk weinig gestructureerde informatie over hebben. Recent systematisch onderzoek naar de attitudes en verwachtingen van jongeren ten opzichte van werk ontbreekt (Wilthagen, 2023). Dit onderzoek kan bijdragen aan meer inzicht hierover, en dan van een specifieke groep jongeren: hbo-professionals in het Business & Finance domein. De resultaten van dit onderzoek bieden inzichten aan werkgevers over wat jonge hbo-professionals beweegt en hoe ze hen aan hun organisatie kunnen binden. Het biedt ook inzicht aan onze studenten: wat kunnen zij verwachten bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt? En tenslotte kunnen we als Hogeschool Inholland de inzichten meenemen in onze curriculumontwikkeling. In een kwalitatief onderzoek zijn we ingegaan op vragen als: Wat komen jonge professionals tegen als ze landen op de arbeidsmarkt? Wat hebben ze, terugkijkend, gehad aan hun opleiding en wat hebben ze pas geleerd op de werkvloer? Wat vinden ze belangrijk aan hun werk en wat aan hun werkgevers? Welke verwachtingen hebben zij met betrekking tot hun loopbaan? En tenslotte, welke verschillen zijn er tussen de verschillende Business & Finance richtingen? Het onderzoek heeft verrassende inzichten opgeleverd, die we in deze publicatie beschrijven.
DOCUMENT
De arbeidsmarktspanning in Midden-Brabant blijft onverminderd hoog en de aanhoudende personeelstekorten belemmeren de bedrijfsgroei. Midpoint Brabant, de economische ontwikkelingsmaatschappij van Midden-Brabant, heeft in het actieprogramma 2023-2027 dan ook het thema 'talent ontwikkelen' omarmd, met als doel een permanente leercultuur te creëren die aansluit op bedrijfsbehoeften. Een bedrijf dat deze leercultuur nastreeft, is VPT Versteeg, een MKB-bedrijf gespecialiseerd in metalen gevelbekleding en dat zich sterk maakt voor de omslag in de bedrijfsvoering: van een technisch en bedrijfsmatige aanpak naar een aanpak waarin de kracht van human capital de basis vormt. Geïnspireerd door eerder onderzoek en literatuur beschouwen zij het informeel leren als spil van een leercultuur die cruciaal is voor aantrekkelijk werkgeverschap en het behoud van talent. Met name feedbackzoekend gedrag is daarbij belangrijk, maar het ontbreekt aan kennis en handvatten om daar verbetering in te brengen. Er is behoefte aan een ondersteunend programma om een feedbackcultuur in de organisatie te implementeren. Dit project, uitgevoerd door de Fontys lectoraten Dynamische Talentinterventies en Industrial Engineering & Entrepreneurship, in samenwerking met Midpoint/Leerwerkloket Midden-Brabant en VPT Versteeg, heeft als doel het ontwikkelen, piloten en evalueren van een ondersteuningsprogramma. De centrale vraag is: "Hoe kan feedbackzoekend gedrag op de werkvloer gestimuleerd worden?". Op basis van ontwerpgericht onderzoek wordt een zelfevaluatietool ontwikkeld, professionaliseringsworkshops en een train-de-trainerbijeenkomst waarmee mkb-organisaties ondersteund kunnen worden in het stimuleren van feedbackzoekend gedrag als onderdeel van een permanente leercultuur. Het onderzoek richt zich daarmee op een urgent thema voor de beroepspraktijk: Leven Lang Ontwikkelen en de rol van leercultuur daarbij. Dit project pas daarmee naadloos in de ambities in het ontwikkelprogramma van Midpoint.