Herziene versie van het rapport ‘Doelgericht werken aan opbrengsten’. Herziening was wenselijk om een tweetal redenen. Op de eerste plaats was het wenselijk opnieuw te kijken naar de gebruikte observatie instrumenten voor het in beeld brengen van de kwaliteit van de instructie van de leerkracht bij aanvankelijk en vloeiend lezen. Deze instrumenten waren ontwikkeld in 2008, de beginperiode van het LIST-project. Op basis van de zeer ruime ervaring met het werken met deze instrumenten, zijn verbeteringen aangebracht in alle observatie instrumenten. Verder leerde de ervaring dat het mogelijk was de procedure van het werken met de cycli voor doelgericht werken nog verder te vereenvoudigen, door de vragenlijsten voor de leerkrachten te vervangen door enkele aanvullende vragen op de observatie formulieren. Ook zijn de vragenlijsten voor het management vereenvoudigd. Geen vragenlijsten voor leerkrachten meer, dus minder werk voor de leerkrachten. Naar wij hopen en verwachten, vergroot dat de kans op correcte uitvoering van de aanpak en daarmee op succes bij de leerlingen. Tenslotte hebben wij ervoor gekozen de werkdocumenten die nodig zijn voor doelgericht werken aan opbrengsten, niet als bijlagen op te nemen in deze rapportage, maar als afzonderlijke werkdocumenten.
DOCUMENT
In de master T&D speelt de dynamische systeemtheorie een belangrijke rol. Deze theorie stelt dat ontwikkeling in een dynamisch proces in interacties ontstaat. In optimale interacties ontstaan “talentmomenten”, waarin leraar en leerlingen een hoger niveau van presteren weten te bereiken. Kinderen interacteren met volwassenen, zoals ouders en andere bekenden, maar ook met professionals zoals leraren. De kwaliteit van de interactie wordt vergroot als volwassenen kinderen voldoende uitdagen, vertrouwen hebben in het kind, adequaat steunen en begeleiden en de ruimte creëren voor het kind om zelf op onderzoek uit te gaan. De module Opbrengsten gaat over het beschrijven en meten van leeruitkomsten in het onderwijs zoals dat vorm krijgt volgens de theorieën en methoden uit de modules Interactie en Leeromgeving om vervolgens iets met de verkregen informatie te doen. Je krijgt instrumenten aangereikt om de opbrengsten van je eigen onderwijs te evalueren volgens de visie waarop de Master T&D is gebaseerd. In deze visie ligt bijvoorbeeld besloten dat ieder kind talentvol wordt benaderd; een belangrijk uitvloeisel hiervan is dat je zowel klassenniveau als op leerlingniveau opbrengsten leert te zien en te meten.
DOCUMENT