Toegepast en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek krijgt door de ontwikkeling van de HBO-master steeds meer aandacht. Bij de opleiding tot HBO-master gaat het immers om een beroepspraktijk, die dient als studiemateriaal voor onderzoek, waarvoor het praktijkgericht onderzoek uitermate geschikt is. Door het doen van onderzoek kunnen studenten een aantal van de in de Dublin Descriptoren aangegeven inhouden in samenhang verwerven. Daarbij gaat het om leervaardigheden als het zoeken naar literatuur, maar ook om verzamelen van gegevens, interpreteren daarvan, oordeelsvorming en dit vervolgens beargumenteerd overdragen. Praktijkgericht onderzoek biedt studenten de mogelijkheid kwaliteiten te oefenen die in hun beroepspraktijk van pas komen en de ontwikkeling van het beroep te stimuleren.
In deze inaugurele rede wordt de focus van het lectoraat besproken. Daarnaast wordt de theoretische en methodologische basis van het lectoraat uitgelegd. Het doel van dit lectoraat is om kennis op te doen die begeleiders kan helpen met het ondersteunen van leren in organisaties en het ondersteunen van (toekomstige) vakmensen om wendbaar en weerbaar te worden in hun werk en loopbaan.
De toetswijzer is een handreiking aan onderwijsontwikkelaars, toetscommissies, docenten en management om inzicht te krijgen in de visie op begeleiden en beoordelen en toetsvormen, die gehanteerd kunnen worden in een competentiegerichte leeromgeving. Het nieuwe leren staat of valt met de sleutelactiviteiten begeleiden en (zelf)beoordelen. De student wordt ondersteund bij het opzetten van persoonlijke leerdoelen en het vertalen daarvan in een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP). Richtinggevend hiervoor is het beroeps- en competentieprofiel. Essentieel in het competentie denken is de scheiding tussen begeleiden en beoordelen of zoals de Onderwijsraad (2004) verwoordt een rollen-scheiding tussen opleiden en examineren . Dit heeft ingrijpende consequenties voor de inrichting van de toetsing. Wij adviseren om de keuze van toetsvormen te baseren op een methodemix vanuit het perspectief dat een mix van toetsvormen en functies van toetsing op diverse competentieniveaus de meeste garantie biedt voor een betrouwbare en valide uitspraak over de competenties van de student. Bij de keuze van toetsvormen speelt steeds de vraag of deze organiseerbaar en betaalbaar zijn en voldoen aan wettelijke kaders en regelgeving zoals de accreditatie. Centrale sturing van toetsing is onvermijdelijk voor kwaliteitsborging, transparantie en flexibilisering van het leren. Het gezamenlijk zoeken naar een balans tussen optimum en haalbaarheid is in deze de uitdaging!
De postdoc wordt vanuit de onderzoeksgroep Zorg & Welzijn van NHL Stenden hogeschool verbonden aan het SiA Sprong FAITH programma. De postdoc richt zich op onderzoek naar een gepersonaliseerde aanpak van frailty met name vanuit het perspectief van kwetsbare oudere(n). In het 8-jarige Sprong FAITH bundelen een groot aantal zorg- en patiëntbelangenorganisaties uit Noord-Nederland hun expertise en ervaringen op het gebied van frailty om te komen tot een doelmatige gepersonaliseerde aanpak. Het FAITH consortium beoogt gezamenlijk praktijkgericht frailty-onderzoek naar gepersonaliseerde assessment en profilering, gepersonaliseerde preventie, zorg en revalidatie en gepersonaliseerde technologie. Het 8-jarige Sprong FAITH onderzoek gebeurt in drie fasen. De postdoc-aanvraag betreft de 1e fase (periode 2018-2020), waarbij de focus vooral ligt op het inventariseren van determinanten van frailty, beschermende- en risicofactoren en de persoonlijke wensen en behoeften van de kwetsbare ouderen en hun sociale omgeving. Daarbij wordt nauw samengewerkt met een postdoc van de Hanzehogeschool Groningen, die zich binnen het thema richt op het perspectief van de zorgprofessionals. De werkzaamheden van de postdoc-kandidaat zullen worden uitgevoerd binnen de onderzoeksgroep Zorg & Welzijn en de Academie Gezondheidszorg. De aanvraag sluit aan op de missie van de onderzoeksgroep Zorg en Welzijn om met praktijkgericht onderzoek bij te dragen aan de vitaliteit van burgers in de regio Noord-Nederland vanuit het NHL Stenden hogeschool zwaartepunt Vital Regions. Binnen Sprong FAITH zijn lectoren van de onderzoeksgroep betrokken als programmaleider dan wel werkpakketleider. Naast de senior onderzoekerstaken heeft de postdoc een taak in het begeleiden van studenten en onderzoekers. De helft van de aanstelling wordt ingezet in het onderwijs, met name voor het afstudeeronderzoek bij de opleiding Verpleegkunde. NHL Stenden hogeschool is begin dit jaar gefuseerd en is bezig met het doorontwikkelen van het beleid rondom de duurzame verwevenheid van onderwijs en onderzoek en ontwikkelperspectief voor docent-onderzoekers.