The growing appetite of cities is one of the greatest future challenges. There is no set menu for meeting this appetite, but a trend is observed in which city authorities focus on region-based food provision. Regionalism is motivated by the importance of increased self-reliance. Besides, regional food systems, are associated with more sustainable production and reduced carbon footprints, the reconnection of consumers with production, and the increased uptake of whole foods in urban diets. However, the question remains to what extend region based food systems may become self-reliant? How may they contribute to improved sustainability and healthy lifestyles? With the Dutch city of Almere as a case in point this paper provides a food flow data-based analysis of the opportunities and limitations of regional based food system approaches. The paper sets off with defining the concepts of sustainable self-reliance and regionalism. Next, it describes the methodology of measuring and mapping the actual food flows. We combined secondary, publicly available, with primary quantitative and qualitative datasets, involving regional businesses, urban policymakers, and residents. Our study uncovers the coinciding disconnect and interconnectedness of local, regional and global food systems. The regional scale offers opportunities for tackling many food related challenges, however, sustainable urban food security demands connections beyond the regional sphere and beyond the food domain. To assess the effects of the policy options available at the local and regional level, a solid evidence base is essential. This paper advances the development of evidence-based methodologies to monitor and inform food system policies.
Agri-food is een grote en sterk groeiende categorie goederenvervoer in Nederland en zorgt naar verwachting voor relatief veel CO2-uitstoot in goederenvervoer. Ruim 30% van al het tonnage vervoerde goederen in Nederlands is agri-food gerelateerd. De beladingsgraad in gewicht van agri-food grootvervoer over de weg is 20% (8-9,5 ton) lager dan het gemiddelde van 12,2 ton in andere sectoren (Rademakers, 2018), Door haar waarschijnlijk grote aandeel in de CO2-uitstoot van de logistiek is het een zeer relevante categorie goederen om nader te bestuderen als het gaat om het realiseren van de Nederlandse klimaatdoelstellingen die uit het akkoord van Parijs zijn gekomen.Structurele oplossingen kunnen alleen goed bedacht worden als de CO2 uitstoot in de logistiek gedetailleerd vanaf bedrijfs- naar sectorniveau goed in beeld is. De huidige modellen om CO2-uitstoot in de logistiek te berekenen, lijken hier nog niet volledig geschikt voor. In dit artikel stellen we daarom een andere aanpak voor. Startend bij de bestellende (en ontvangende) klant, brengen we in kaart welke variabelen de logistieke vraag in de supply chain beïnvloeden en welke verschillen daarin bestaan tussen klanten (bedrijven). Als we daar een beter beeld van hebben, zouden ideaaltypen gemaakt kunnen worden van ontvangende klanten ingedeeld naar logistieke vraag. Met informatie over de vestigingslocaties (zoals in eerder onderzoek (Kranendonk e.a. 2018) ontsloten) van deze - in ideaaltypen ingedeelde - klanten zou het vervolgens mogelijk moeten zijn om de logistieke vraag en CO2-uitstoot van supply chains in een bepaald gebied realistischer dan nu mogelijk is, in te schatten en op basis daarvan onderbouwde voorstellen te doen om de uitstoot van CO2 van de logistiek in al deze supply chains samen te verminderen
We live in an increasingly complex world, characterised by interconnected and intractable wicked problems. Systems mapping offers a visual approach for collectively understanding and envisioning how to coordinate the addressing of these problems. The agri-food sector is facing severe problems and systems mapping could be particularly instrumental in helping it navigate these difficulties.
LINK
In the Netherlands, the Agri-Food and Water Top Sectors aim at climate neutral food systems that close loops in the food value chains from farm to fork, based on efficiency of natural resource management, optimum use of food, a reduced use of natural resources and less environmental pressure, and optimum use of residue streams. It is also in their ambitions to promote and market Dutch circular solutions in foreign countries, such as emergent economies. The transition to a circular economy in the food chain in emergent economies requires a radical transformation, in which an integrated approach is required. In this regard, Indonesia strives for green development representing an advantageous market opportunity for Dutch SME’s offering circular innovations on the food value chain. The consortium in this project would like to explore the opportunities for applying integrated approaches contributing to the transition to a circular economy in the food chain of emerging countries, in this case Indonesia, that could open market opportunities in the agri-food sector. The integrated approach includes innovations on effective use of natural resources (e.g., soil and water), innovations on ‘reshaping’ local organization and governance, and innovations on food/streams value chains.