Dit eindrapport behandelt het onderzoek van CDM@Airports, gericht op Collaborative Decision Making in de logistieke processen van luchtvrachtafhandeling op Nederlandse luchthavens. Dit project, met een looptijd van ruim twee jaar, is gestart op 8 november 2021 en geëindigd op 31 december 2023. HET PROJECT CDM@AIRPORTS OMVAT DRIE WERKPAKKETTEN: 1. Projectmanagement, dit betreft de algehele aansturing van het project incl. stuurgroep, werkgroep en stakeholdermanagement. 2. Onderzoeksactiviteiten, bestaande uit a) cross-chain-samenwerking, b) duurzaamheid en c) adoptie van digitale oplossingen voor datagedreven logistiek. 3. Management van een living lab, een ‘quadruple-helix-setting’ die fysieke en digitale leeromgevingen integreert voor onderwijs en multidisciplinair toegepast onderzoek.
MULTIFILE
Deze publicatie presenteert de resultaten van het Smartest Connected Cargo Airport Schiphol (SCCAS)-project: een tweejarig onderzoek naar logistieke innovaties die de concurrentiepositie van Schiphol op de luchtvrachtketen versterken. In dit project hebben KLM Cargo, Schiphol Nederland, Cargonaut, TU Delft en Hogeschool van Amsterdam samen met diverse partijen in de luchtvrachtketen nieuwe inzichten ontwikkeld om het afhandelingsproces op Schiphol te stroomlijnen en de productkwaliteit in temperatuurgevoelige ketens zoals bloemen en farma beter te beheersen.In Europa heeft Schiphol een sterke positie: het is de derde vrachtluchthaven na Frankfurt en Parijs. Door de beperking van het aantal beschikbare slots op Schiphol krijgen andere luchthavens zoals Brussel, Luik en Luxemburg de kans om extra lading aan te trekken. Het is daarom de ambitie van Schiphol zich te ontwikkelen tot de Europese voorkeursluchthaven voor logistiek hoogwaardige goederenstromen zoals e-commerce, farmaceutische producten en bloemen, en zich te onderscheiden door een efficiënt en betrouwbaar afhandelingsproces. Om die positie te bereiken zet Schiphol in op vier concrete innovatiedoelstellingen:- verbetering van transparantie in de keten door het delen van informatie;- inzicht in logistieke prestaties op basis van volledige en betrouwbare data over zendingen;- efficiënte en betrouwbare aan- en afvoer van luchtvrachtzendingen (landside pickup & delivery);- procesverbeteringen in de supply chains van temperatuurgevoelige producten.
To achieve emission reduction targets and to improve local air quality of cities, the uptake of Electric Freight Vehicles (EFV) is essential. Knowledge concerning why companies do adopt EFV is lacking. Research about the diffusion of innovations and the market of EFV shows that frontrunner companies with an innovative or early adopting mindset are adopting (or willing to adopt) EFV. Increase in demand of EFV by such companies can help take a step forward towards mass production of EFV and eventually reduction in purchase cost of EFV. The main objective of this paper is to get insights into the decision-making attributes of frontrunner companies. A qualitative approach was used and 14 interviews were conducted among frontrunner companies delivering goods in the city of Amsterdam. Results show that innovators and early adopters are all motivated by socially or environmentally positive effects of EFV. Strategic motives played a role for all companies who already adopted EFV. All companies wanted to adopt EFV but technical limitations, due specialrequirements for the goods transported, are a reason to not adopt EFV. Getting insights into the preferences of frontrunner companies, the (local) authorities can adjust their policy, schemes and sustainability campaigns to attract more companies adopting EFV. Manufacturing companies can use the insights from this research to adapt their vehicle technology to answer needs of the potential customer for faster adoption rate.