In de laatste jaren is er in Nederland toenemende aandacht voor de condities waarin leerlingen les krijgen. Randvoorwaarden zoals temperatuur, akoestiek, luchtkwaliteit, lichtkwaliteit en beschikbare ruimte vormen met elkaar de basisomstandigheden waarin leerlingen en leerkrachten functioneren. Er is betrekkelijk weinig aandacht voor de invloed die akoestiek en luisteromstandigheden hebben op het leerproces van de leerlingen, terwijl het evident is dat deze enkele van de belangrijkste randvoorwaarden vormen voor het kunnen volgen van het onderwijs in de klas. De verwerving van taal èn het leerproces op school vinden immers voor een groot deel plaats via luisteren en talige interactie. Om meer inzicht te krijgen in de invloed die luisteromstandigheden in de klas hebben op leerlingen, is een onderzoek uitgevoerd met klassenversterkingsapparatuur, ook wel Soundfield apparatuur genaamd. Het onderzoek vond plaats op vijf Friese basisscholen in tien verschillende klassen en duurde vier weken. De Soundfield apparatuur bestaat uit een leerkrachtmicrofoon met zender en een luidsprekersysteem met versterker en ontvanger. Met de apparatuur ontstaat er een gelijkmatig „geluidsveld‟ in de klas, waardoor de leerkracht overal even goed hoorbaar is. Er werd gebruik gemaakt van apparatuur met infrarood technologie (Redcat: Infrared Classroom Amplification Technology van Lightspeed Technology).
DOCUMENT
Wat kan een reguliere school doen om ook slechthorende kinderen onderwijs te kunnen geven, in een klimaat waarin deze kinderen zich prettig voelen en tot hun recht komen? Inclusief onderwijs betekent dat elk kind de mogelijkheid krijgt om effectief onderwijs te volgen in de eigen buurt, waarbij verschillen tussen kinderen worden gewaardeerd en gerespecteerd. Bij inclusief onderwijs kan elk kind zijn of haar capaciteiten volledig ontplooien. Dat zou dus ook voor slechthorende kinderen moeten gelden. Maar is inclusief onderwijs voor deze groep mogelijk, terwijl recht wordt gedaan aan hun bijzondere communicatiebehoefte? In dit dossier vind je een interview met Annemiek Voor in 't Holt over dit onderwerp. Daarnaast biedt haar achtergrondartikel "Westervoort Inclusief. Een fictieve inclusieve school met dove en slechthorende leerlingen" tal van handvatten waarmee leerkrachten van diverse schooltypen hun onderwijs toegankelijk kunnen maken voor kinderen met een gehoorverlies. Ook vind je verschillende instrumenten waarmee je zelf als horende leraar een indruk kunt krijgen wat jouw slechthorende leerling(en) hoort, en vooral: wat niet. Door een blaffend hondje wordt in een powerpointboekje uitgelegd hoe het oor in elkaar zit, leuk om met de klas eens te bekijken. Op de pagina Voor kids: zo werkt je oor zijn ook nog handige links voor kinderen te vinden. Met een checklist kun je nagaan in hoeverre je zelf daadwerkelijk een actieve luisteraar bent.
DOCUMENT
Book of proceedings (pp. 287-294). Croatian Ergonomics Society
DOCUMENT
Introduction: Communication is an essential part of nursing care. While conversations with patients mainly take place in patient rooms, the ward corridor is often used for communication between staff members and sometimes visiting family. As many patients suffer from hearing loss due to biological ageing, loud conversations between staff and patients which can be overheard in the corridor are no exception. The acoustic design of nursing wards should facilitate communication yet not compromise other tasks of the professional that take place here. Aim: To gain insight in the relation between the auditory environment in a hospital ward on nurses’ cognitive performance and quality of care. Materials and Methods: A three day observational study and a follow up literature study have been conducted in a Dutch hospital ward. Researchers shadowed a nurse during three full shifts and kept a log of activities and environmental aspects which were combined into a general overview of the shift. The literature study was conducted to support the findings from the observations. Results: Nursing consists of completing various tasks in the most efficient and patient-centered order. The biggest risks for patient safety and comfort seem to be medication errors and negligence. This is supported by Potter who introduced the term cognitive stacking in 2005. Voices and television sounds from patient rooms are loud and can be heard in the ward corridor. Ringing telephones and conversations between nurses and family are the most common sounds in the corridor. Literature findings suggest that interruptions of nursing care are an important aspect in medication errors and other care omissions. Most of these findings were, however, based on visual disruptions of the care process. In addition, while the distractive effects of background sounds have been investigated for a range of cognitive tasks, no such experiments are known for the cognitive stacking that is typical for nursing care and involves both the execution of several cognitive tasks and the decision-making of workflow priorities. Conclusions: The results lead to the hypothesis that auditory events influence nurses’ cognitive performance. Structured observations in multiple wards to quantify and analyze distractions are needed to strengthen this hypothesis.
DOCUMENT
While research has shown the multiple benefits of single-bed patient rooms in hospitals, amongst which the experience of privacy and dignity, the majority of patient rooms in existing hospitals are shared. Transforming them into single-patient rooms can be time-consuming, costly or even impossible, which motivates this study looking into privacy in multiple-patient rooms. To share a hospital room, means to share sensitive information with total strangers. This may cause uncomfortable situations for both patients. Furthermore, the awareness of other ears in the room can withhold some patients from sharing important information during daily ward rounds The aim of this study was to investigate the acoustic effect and the acceptance of an adjustable sound masking system in a 4-bed patient room. The objective of the system is that when a doctor shares personal information with one patient, the other patients in the room are not able to understand the conversation.
LINK
Assistive Technology: Building Bridges (pp. 415-422). (Studies in Health Technology and Informatics, No. 217)
DOCUMENT
A substantial amount of studies have addressed the influence of sound on human performance. In many of these, however, the large acoustic differences between experimental conditions prevent a direct translation of the results to realistic effects of room acoustic interventions. This review identifies those studies which can be, in principle, translated to (changes in) room acoustic parameters and adds to the knowledge about the influence of the indoor sound environment on people. The review procedure is based on the effect room acoustics can have on the relevant quantifiers of the sound environment in a room or space. 272 papers containing empirical findings on the influence of sound or noise on some measure of human performance were found. Of these, only 12 papers complied with this review's criteria. A conceptual framework is suggested based on the analysis of results, positioning the role of room acoustics in the influence of sound on task performance. Furthermore, valuable insights are pre- sented that can be used in future studies on this topic. Whi le the influence of the sound environment on performance is clearly an issue in many situations, evidence regarding the effectiveness of strategies to control the sound environment by room acoustic design is lacking and should be a focus area in future studies.
DOCUMENT
Dit onderzoek kijkt naar de effecten van het gebruik van Soundfield apparatuur in de klas en de mate waarin dit invloed heeft op het leerproces van leerlingen.
DOCUMENT
Ongeveer een derde van onze nationale energieconsumptie wordt gebruikt in gebouwen voor verwarming, koeling, verlichting en elektrische apparatuur. Milieuoverwegingen, voorzieningszekerheid en kosten maken dat wij slim met de energievoorziening in de gebouwde omgeving om moeten gaan. Maar alle slimheid, innovatie en creativiteit ten spijt is het gasverbruik van woningen gebouwd in 2010 niet lager dan van woningen gebouwd in 1995, zijn de woningen niet gezonder geworden, gebruikt de gebouwde omgeving ook nog ieder jaar meer elektriciteit en zijn er nauwelijks duurzame installaties die naar behoren werken. Wat leren wij daarvan? Hoe zorgen wij ervoor dat duurzaamheid meer dan een losse kreet wordt en onze hele energieketen echt duurzaam wordt? Naast innovatie en creativiteit zijn kennis en vakmanschap belangrijk. Systemen modelleren en simuleren, en het gebruiken van virtual environments om grip te krijgen op het ontwerp, regeling en onderhoud van complexe binnenklimaatinstallaties en energie-installaties zullen hierbij in de toekomst een steeds belangrijkere rol gaan spelen.
DOCUMENT
Veiligheidszorg draait om beïnvloeding van gedrag, percepties en emoties van mensen. Langzaam maar zeker begint in de veiligheidzorg de idee te ontstaan dat die beïnvloeding (ook) kan plaatsvinden langs andere wegen dan de tot nu toe gebruikelijke. Bijvoorbeeld via directe beïnvloeding van de zintuigen. Op diverse andere vakgebieden zijn immers al interessante resultaten met deze manier van beïnvloeding geboekt. Op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties initieerde het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid daarom een ontwikkelproject. Doel daarvan is praktisch uitvoerbare manieren te vinden om via zintuigbeïnvloeding bij te dragen aan veiligheid en veiligheidsbeleving in de (semi) openbare ruimte.
DOCUMENT