Staat, markt en burgermaatschappij als samenstellende delen van de conceptuele driehoek.
Ondernemers, gemeenten en mbo-scholen zien een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de scholing en begeleiding van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting duurzame arbeid. De partijen hebben behoefte aan betere onderlinge afstemming en duidelijkheid over elkaars rol in het traject naar werk.
LINK
Rosa Alberto (HU) en Bart Kleine Deters (ECBO) deden onderzoek naar welke lessen we als Nederland kunnen leren van het buitenland op het gebied van beleid in gecijferdheid. Dit deden ze aan de hand van een thematische analyse op vier terreinen: 1. Samenhang in basisvaardigheden(-beleid) 2. Implementatiemethode van basisvaardighedenbeleid 3. De rol van kenniscentra 4. Rol van werkgevers in het versterken van basisvaardigheden Het onderzoek geeft mooie aanknopingspunten en inspiratie voor de ve-plannen die bij het ministerie van OCW in de maak zijn. Dit onderzoek is verschenen binnen het project Gecijferdheid als Basisvaardigheid, waarbij de HU, CINOP en Freudenthal Instituut (UU) samen optrekken.