Domeinbeschrijving voor wetenschap en techniek in het basisonderwijs.
LINK
Geert-Jan van Bussel, bijzonder lector Digital Archiving & Compliance, sprak op dinsdag 16 oktober 2012 zijn lectorale rede uit in het Kohnstammzaal. Van Bussel sprak over de betrouwbaarheid van informatie en de manieren waarop ‘Digital Archiving’ en ‘Compliance’ de informatiestromen in organisaties besturen.
Als opbrengst van het project verbreding techniek basisonderwijs [VTB] hebben rond 2010 ruim 2500 basisscholen wetenschap en techniek opgenomen in hun curriculum. Daarnaast zien we dat ook steeds meer scholen die niet aan het VTB-project deelnemen door het "virus" aangestoken worden en hun onderwijs programma aanpassen. Het is wenselijk om heldere maatstaven en criteria (benchmarks) te ontwikkelen die scholen ondersteunen bij het vaststellen van de kwaliteit van hun wetenschap-en techniekonderwijs. Dit betekent dit dat voor het vaststllen van de kwaliteit van invoering van wetenschap en techniek aandacht moet gegeven worden aan de kwaliteit van de onderwijsdoelen, gebruikte materialen, werkvormen en toetsing. Daarbij is het fundamenteel om vast te stellen hoe het onderwijsconcept en de kwaliteiten (kennis, vaardigheden en attitude) van de individuele leraar daarbinnen een plek hebben.