Een inleiding tot argumentatie. Hoe bouw je een goede argumentatie op en wat heb je daarvoor nodig.
DOCUMENT
De capaciteit van het vervoer in de regio Groningen-Assen loopt tegen zijn grenzen aan. Om te voorkomen dat bereikbaarheid van Assen, Groningen en de omliggende dorpen een knelpunt gaat vormen, zal actie moeten worden ondernomen. Nieuwe technologie (autonoom vervoer) kan echter een interessante oplossing bieden voor het vervoersvraagstuk van de regio Groningen-Assen. In dit document wordt aangegeven hoe autonoom vervoer aansluit bij de ambities van de regio Groningen Assen en welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden om hier invulling aan te geven.Notitie van de HG en de RUG.
DOCUMENT
Binnen het onderwijs van Nederlandse Gebarentaal wordt in Nederland vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van de doeltaal, en niet van het Nederlands. In dit artikel wordt gezocht naar argumentatie voor deze praktijk, op basis van literatuur met betrekking tot gebarentalen en gesproken talen. Argumenten voor en tegen het toepassen van de moedertaal (i.c. het Nederlands) zijn in te delen in taalkundige argumenten, organisatorische argumenten en socio-culturele argumenten. Hoewel taalkundige argumenten pleiten voor het toestaan van de moedertaal in het gebarentaalonderwijs, wegen de socio-culturele argumenten zwaar. In de conclusie wordt daarom gepleit voor een tussenweg: het gesproken Nederlands weglaten en het geschreven Nederlands gedoseerd toepassen als hulpmiddel
DOCUMENT
De discussie over scholenfusies wordt gevoerd met onzuivere argumenten.
DOCUMENT
Cees-Jan Pen (Fontys Hogescholen) en Herbert ter Beek (Bureau voor Economische Argumentatie) deden onderzoek naar het functioneren van Brabantse binnensteden. Hun bevindingen zijn niet mals. De kwaliteit van het binnenstadmanagement laat te wensen over. Hoe kan het wel? 5 vragen aan lector Cees-Jan Pen.
DOCUMENT
Argumenteren doe je vaak, met vriendinnen in de kledingwinkel: 'Dit truitje staat je niet, omdat ' Thuis: 'Vandaag doe jij de afwas, want ' Deze argumenten zijn huis-tuin-en-keuken-argumenten waar niet veel van af hangt. Er zijn ook argumentaties waarbij wel belangrijke dingen de revue passeren. Bij overheid en in bedrijfsleven zijn het voor-al advies- en beleidsnota's waarin geargumenteerd wordt. In dit soort nota's gaat het vaak om belangrijke beslissingen waarbij veel geld gemoeid is. Deze nota's moet je kunnen lezen, begrijpen en analyseren als je in het bedrijfsleven of bij de overheid komt te werken. Deze stukken mogen geen problemen opleveren bij medewerkers op MBO-niveau. Bovendien kun je na het MBO naar het HBO. Teksten die in het hoger on-derwijs gebruikt worden zijn dikwijls argumentatief. Er worden standpunten geponeerd en daarvoor worden argumenten gegeven, hetgeen soms moeilijke teksten oplevert. Dit boek studieboek helpt je argumentatieve teksten met een hoge moeilijkheidsgraad te doorgronden.
DOCUMENT
Argumentatieve analyse van de verdediging van Ruud Vreeman, burgemeester van Tilburg. In zijn verdediging maakte hij vooral gebruik van drogredenaties
DOCUMENT
In dit artikel wil Frans van der Reep, aantonen dat de methodologische positie van positivisten én falsificationisten voor de economische wetenschap als gedragswetenschap principieel onjuist is. In het verlengde hiervan wil ik proberen de contouren van mijn eigen positie te schetsen. De argumentatie steunt voor een belangrijk gedeelte op een opvatting over wat de economische wetenschap zou moeten bestuderen.
DOCUMENT
Deze handleiding is deels gebaseerd op het rapport van de Expertgroep protocol (2014) Beoordelen is Mensenwerk. De betrouwbaarheid van de beoordeling van eindwerkstukken kan worden verhoogd door de examinatoren gezamenlijk het beoordelingsmodel te laten verhelderen. Een praktische vorm daarvoor is eindwerkstukken van studenten gezamenlijk te reviewen in een kalibreersessie. Deze handreiking geeft suggesties op welke manier kalibreersessies kunnen worden georganiseerd en geleid. Een kalibreersessie is een gezamenlijke bijeenkomst van examinatoren waarin één of meerdere werkstukken van studenten worden besproken. De sessie wordt geleid door een moderator en de resultaten worden vastgelegd door een notulist. Een sessie duurt meestal 2,5 uur wanneer er één werkstuk wordt besproken, en langer wanneer er meerdere werkstukken aan de orde zijn. Een optimale groepsgrootte is tussen de 6 en 12 deelnemers.
DOCUMENT