In part one of this chapter, I commence by positioning my artistic PhD project in its field of practice (performance, scenography, fine arts), before describing and presenting the variety of methods that I deploy to research, develop and document the questions that I am concerned with. In part two, I zoom in on the case study, Thresholds of Touch, a performative experiment based on an inter-disciplinary collaboration between a composer/researcher, a sociologist and an artist/researcher (myself). I share how we set up a collaborative methodology between social science and artistic research, and what it contributed to researching touch from my perspective on practice-based research. The power relations between disciplines, methods and forms of expression/ knowledge will be traced and discussed. Finally, in the conclusion I reflect on the research outcomes and speculate on how different documentation strategies would have foregrounded other experiences, insights and/or knowledge.
IMAGE
Emergency care (from ambulance to emergency room) is focused on somatic care: fixing the body. When a patient with mental dysregulation who experiences ‘disproportionate feelings like fear, anger, sadness or confusion, possibly with associated behaviours’ (Van de Glind et al. 2023) does not get appropriate attention, this can result in the disruption of treatment and even psychological trauma upon trauma. To improve the emergency care process, the authors of this paper - health researchers and design researchers engaged in a project based on the experience-based co-design (EBCD) approach (Donetto et al. 2015; Bate and Robert 2007). EBCD is a method used to design better experiences in healthcare settings, in cooperation with (former) patients and healthcare professionals. The process of EBCD involves partnerships between stakeholders and the discovery and sensemaking of experiences through specialized methods to gain an understanding of the interface between user and service, to design new experiences (Bate and Robert 2007, 31). There is, however, an interesting challenge in bringing patients and care professionals together. In emergency care, patients depend greatly on their healthcare providers. The patients in this study had existing mental vulnerabilities and may have been traumatized by previous visits. We needed to enable these stakeholders to be equal partners with ownership and power, one of the characteristics of co-design in EBCD (Donetto et al. 2015). In this paper, we describe how we adapted and applied the EBCD method, with a focus on creating equal partnerships. We also reflect on the extent of our success and the diBiculties we encountered in attaining this objective.
The report from Inholland University is dedicated to the impacts of data-driven practices on non-journalistic media production and creative industries. It explores trends, showcases advancements, and highlights opportunities and threats in this dynamic landscape. Examining various stakeholders' perspectives provides actionable insights for navigating challenges and leveraging opportunities. Through curated showcases and analyses, the report underscores the transformative potential of data-driven work while addressing concerns such as copyright issues and AI's role in replacing human artists. The findings culminate in a comprehensive overview that guides informed decision-making in the creative industry.
MULTIFILE
Zowel bij ondernemers als onder kunstenaars zien we steeds meer initiatieven gericht op de ontwikkeling van een ‘volhoudbare’ economie. Partijen uit deze domeinen zoeken manieren om een generatieve economie te bewerkstelligen die – anders dan een extractieve economie (‘de economie van het leegtrekken’) – sociaal rechtvaardig en ecologisch duurzaam wil zijn. Omdat kunstenaars en ondernemers in hun zoektocht naar innovaties-met-impact verschillende kwaliteiten inbrengen, wordt veel verwacht van samenwerking tussen de twee sectoren. In de praktijk echter is synergie eerder regel dan uitzondering. De grote verschillen tussen de twee ‘innovatiesferen’ leiden vooralsnog tot meer gedoe dan complementariteit. In het vraagarticulatietraject dat ten grondslag ligt aan SUSTAIN kwam naar voren dat hier een belangrijke rol is weggelegd voor zogeheten innovatiebrokers: derde partijen die werelden van ondernemerschap en kunst op duurzame wijze met elkaar weten te verbinden. In SUSTAIN willen we de body of knowledge en het handelingsinstrumentarium van deze innovatiebrokers verrijken. Door met praktijkgericht onderzoek juist in deze beroepsgroep te investeren, hopen we een hefboomeffect richting de volhoudbare economie te creëren: we dragen bij aan de effectiviteit van de samenwerking tussen de innovatiesferen kunst en ondernemerschap. Onze hoofdvraag luidt: Wat kunnen innovatiebrokers op het snijvlak van kunst en ondernemen in de verschillende fases van het innovatietraject leren en doen om de synergie van de samenwerking tussen ondernemers en kunstenaars te vergroten en zo een duurzame bijdrage te leveren aan de transitie richting een volhoudbare economie? Gedurende het onderzoek ontwikkelen we een gefundeerd Brokers Kenniscanvas dat beschrijft welke vraagstukken zich aandienen in samenwerkingsverbanden tussen kunstenaars en ondernemers en hoe de innovatiebrokers die vraagstukken hanteerbaar en productief kunnen maken. We richten ons welbewust op het ‘gedoe’ in de samenwerking en ontwikkelen vóór en mét de innovatiebrokers kennis over hoe vandaaruit synergie te realiseren.