DOCUMENT
What does collaboration in Dutch inclusive theatres look like, and what key themes can be identified? Data were collected through interviews and co-creative sessions with seven independent theatre makers and members of three participating theatre groups (n=48). Thematic analysis resulted in the proposal of a model that identifies six interconnected core issues central to inclusive theatre practices: the Atomium Model in which dynamic tensions of attracting and repelling forces exist. The study concludes that those involved in inclusive theatre are willing to continuously face artistic and collaborative challenges to fulfil their political ambitions and to dismantle prejudices and barriers. Plain language abstract: We studied the collaboration between theatre makers, actors with and without intellectual disabilities, and coaches in inclusive theatres in the Netherlands. We spoke with seven independent theatre makers and participants from three inclusive theatre groups and organised co-creation sessions. Through this research, we identified six interconnected themes that are essential to collaboration within inclusive theatre practices. These themes are characterised by inherent tensions, such as the balance between pushing personal boundaries for growth and respecting them for safety. We concluded that participants in inclusive theatre continually face artistic and collaborative challenges to achieve their ambition of dismantling prejudices and barriers.
DOCUMENT
Frederiek Bennema introduces foraging as a strategy for learning and research within higher art education, and as a practice and an attitude focused on ecological thinking, care and dialogue. This article aims to offer insights into foraging and how it helps students navigate the landscape of art education. It further discusses how foraging relates to artistic research and how it can help position artistic research in relation to more established forms of research.
LINK
Zowel bij ondernemers als onder kunstenaars zien we steeds meer initiatieven gericht op de ontwikkeling van een ‘volhoudbare’ economie. Partijen uit deze domeinen zoeken manieren om een generatieve economie te bewerkstelligen die – anders dan een extractieve economie (‘de economie van het leegtrekken’) – sociaal rechtvaardig en ecologisch duurzaam wil zijn. Omdat kunstenaars en ondernemers in hun zoektocht naar innovaties-met-impact verschillende kwaliteiten inbrengen, wordt veel verwacht van samenwerking tussen de twee sectoren. In de praktijk echter is synergie eerder regel dan uitzondering. De grote verschillen tussen de twee ‘innovatiesferen’ leiden vooralsnog tot meer gedoe dan complementariteit. In het vraagarticulatietraject dat ten grondslag ligt aan SUSTAIN kwam naar voren dat hier een belangrijke rol is weggelegd voor zogeheten innovatiebrokers: derde partijen die werelden van ondernemerschap en kunst op duurzame wijze met elkaar weten te verbinden. In SUSTAIN willen we de body of knowledge en het handelingsinstrumentarium van deze innovatiebrokers verrijken. Door met praktijkgericht onderzoek juist in deze beroepsgroep te investeren, hopen we een hefboomeffect richting de volhoudbare economie te creëren: we dragen bij aan de effectiviteit van de samenwerking tussen de innovatiesferen kunst en ondernemerschap. Onze hoofdvraag luidt: Wat kunnen innovatiebrokers op het snijvlak van kunst en ondernemen in de verschillende fases van het innovatietraject leren en doen om de synergie van de samenwerking tussen ondernemers en kunstenaars te vergroten en zo een duurzame bijdrage te leveren aan de transitie richting een volhoudbare economie? Gedurende het onderzoek ontwikkelen we een gefundeerd Brokers Kenniscanvas dat beschrijft welke vraagstukken zich aandienen in samenwerkingsverbanden tussen kunstenaars en ondernemers en hoe de innovatiebrokers die vraagstukken hanteerbaar en productief kunnen maken. We richten ons welbewust op het ‘gedoe’ in de samenwerking en ontwikkelen vóór en mét de innovatiebrokers kennis over hoe vandaaruit synergie te realiseren.