BACKGROUND: Optimizing return to work (RTW) after knee arthroplasty (KA) is becoming increasingly important due to a growing incidence of KA and poor RTW outcomes after KA. We developed the Back At work After Surgery (BAAS) clinical pathway for optimized RTW after KA. Since the effectiveness and cost analysis of the BAAS clinical pathway are still unknown, analysis on effectiveness and costs of BAAS is imperative.METHOD: This protocol paper has been written in line with the standards of Standard Protocol Items: Recommendations for Interventional Trails. To assess the effectiveness and cost-effectiveness for RTW, we will perform a multicenter prospective cohort study with patients who decided to receive a total KA (TKA) or an unicompartmental KA (UKA). To evaluate the effectiveness of BAAS regarding RTW, a comparison to usual care will be made using individual patient data on RTW from prospectively performed cohort studies in the Netherlands.DISCUSSION: One of the strengths of this study is that the feasibility for the BAAS clinical pathway was tested at first hand. Also, we will use validated questionnaires and functional tests to assess the patient's recovery using robust outcomes. Moreover, the intervention was performed in two hospitals serving the targeted patient group and to reduce selection bias and improve generalizability. The limitations of this study protocol are that the lead author has an active role as a medical case manager (MCM) in one of the hospitals. Additionally, we will use the data from other prospective Dutch cohort studies to compare our findings regarding RTW to usual care. Since we will not perform an RCT, we will use propensity analysis to reduce the bias due to possible differences between these cohorts.TRAIL REGISTRATION: This study was retrospectively registered at clinicaltrails.gov ( https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT05690347 , date of first registration: 19-01-2023).
DOCUMENT
Deze handreiking gaat over het bieden van opvoedingsondersteuningom ouders te versterken. Het is een verzamelbegrip voor preventieve activiteitenen interventies die tot doel hebben de opvoedingscompetentiesvan (kwetsbare) ouders te vergroten en de opvoedingssituatie van de jeugdte verbeteren. Het gaat daarbij om het voorkomen vanproblemen zoals kindermishandeling, leerproblemen, emotioneleen gedragsproblemen en om het creëren van optimaleomstandigheden zodat kinderen gezond, veilig en kansrijkkunnen opgroeien. In deze handreiking staan praktische handvatten voor jeugdprofessionals die opvoedingsondersteuning (willen gaan)aanbieden of hun bestaande praktijk willen verbeteren.
DOCUMENT
Van oudsher is sociale activering een instrument om mensen die in een sociaal isolement leven of dreigen te raken meer bij de maatschappij te betrekken, zoals buurgerichte sociale activering of arbeid- en dagbestedingscentra van de ggz. De laatste twintig jaar wordt sociale activering ook ingezet om de maatschappelijke participatie van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te vergroten. Sindsdien bevindt sociale activering zich op het snijvlak van 'werk en inkomen’ en welzijnswerk. Na invoering van de Wet werk en bijstand hebben gemeenten een enorme beleidsruimte gekregen. Elke gemeente kon daarbij zijn eigen bandbreedte bepalen: sociale activering alleen als instrument voor toeleiding naar de arbeidsmarkt en/of sociale activering gericht op het bestrijden van sociale uitsluiting en het bevorderen van sociale cohesie. Hierdoor bestaan er vele varianten van sociale activering. De bandbreedte bemoeilijkt de discussie wie moet betalen: welzijn of sociale dienst. Wordt sociale activering breed opgevat dan is integraal beleid op zijn plaats. Andere vraagstukken waar gemeenten zich voor geplaatst zien zijn: kiezen voor de kwetsbare werkzoekende of de kansrijken. Moet sociale activering verplicht worden gesteld of is deelname vrijwillig? Elke gemeente zal voor zichzelf de keuze moeten maken. Daarbij is het van belang een sociaal activeringsbeleid te voeren dat de krachten van de burger en van diens sociale omgeving moeten vrij maakt. De beperkte middelen maken het niet meer mogelijk om vóór iemand iets te doen, maar dwingen af dat er samen iets gedaan moet worden.
DOCUMENT