Een boek op basis van een studie naar de invloed van leercondities (support, challenge, assessment) en cruciale gebeurtenissen op de ontwikkeling van individueel talent. Aan zes HRM-ers, uit wetenschap en praktijk, die dominant zijn in het hedendaags HRM-debat, zijn op basis van een theoretisch model bevraagd op de invloed van condities en gebeurtenissen en de mate aarin deze bepalend zijn geweest voor wie en wat ze nu zijn geworden. Support van ouders en leidinggevenden lijken van cruciaal belang, evenals op vroege leeftijd in aanraking komen met situaties waardoor vroegtijdig talent werd herkend en erkent. Hard werken en doorzetten bij tegenslag zijn factoren die in alle respondenten te herkennen zijn.
Background and Aim: Caregivers in the home environment have an important role in timely detecting and responding to abuse. The aim of this review was to provide insight into both the existing tools for the assessment of and interventions for elder abuse by formal and informal caregivers in the home environment, and to categorize them according to a public health perspective, into primary, secondary, tertiary or quaternary prevention. Methods: We selected the assessment tools and interventions that can be used by caregivers in the home environment included in previous reviews by Gallione et al (2017) and Fearing et al (2017). To identify published studies after these reviews, a search was performed using PubMed, Cochrane Database, CINAHL and Web of Science. Results: In total, fifteen assessment tools and twelve interventions were included. The number of assessment tools for elder abuse for use in the home environment is increasing; however, tools must be validated over different cultures and risk groups. In addition, the tools lack attention for the needs of vulnerable older persons such as persons with dementia. Existing interventions for caregivers in the home environment lack evidence for addressing elder abuse and do not address potential adverse effects (quaternary prevention). Conclusion: Assessment tools for elder abuse need further testing for validity and reliability for use by caregivers in the home environment. For interventions, meaningful outcome measures are needed. Important to note is that quaternary prevention requires more attention. This argues for taking into account perspectives of (abused) older persons and caregivers in the development of assessment tools and interventions protocols.
De ontwikkeling van de Verpleegkundige Revalidatierichtlijn Beroerte heeft geresulteerd in uitwerking van elf themas met in totaal 210 aanbevelingen die verpleegkundigen kunnen gebruiken in de dagelijkse zorg van patiënten met een beroerte. Met een groot deel van deze aanbevelingen kunnen verpleegkundigen meteen aan de slag in de praktijk, maar voor een aantal aanbevelingen zou een verdere vertaalslag moeten plaatsvinden naar de praktijk. In totaal 71 aanbevelingen zijn van redelijk hoog niveau (A of B). Meer dan de helft van de aanbevelingen (138) is van lagere niveaus. Uiteraard is er behoefte aan verdere ontwikkeling van verschillende interventies en is verder onderzoek nodig naar effecten van deze interventies. Door middel van de Verpleegkundige Revalidatierichtlijn Beroerte kunnen verpleegkundigen effectiever en efficiënter handelen. Op deze wijze zet deze richtlijn een nieuwe standaard voor verpleegkundigen en mogelijkerwijze andere professionals die dagelijks zorgen voor patiënten met een beroerte.