Blog in het kader van het onderzoeksproject ‘The Network is the Message‘ Met dit onderzoek willen Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht een antwoord geven op de vraag: “Hoe kan de effectiviteit van communicatie in online sociale netwerken worden beoordeeld en verbeterd?” In deze blog: De hele wereld bestaat uit netwerken. Of dat nu in de natuur is of in steden, tussen mensen of bij merken, het maakt weinig verschil. Uiteindelijk zijn wij allemaal met elkaar en met alles verbonden. Dat geldt ook voor de connecties tussen mensen en merken. Die kunnen heel losjes zijn of heel hecht – en alles daartussen. Die connecties met merken zijn niet alleen terug te vinden in de associatienetwerken die zich in onze hersenen bevinden, maar hebben ook een effect op ons gedrag. Maar wat zijn die associatienetwerken precies, in welk verband staan ze tot (koop)gedrag en hoe kun je ze beïnvloeden?
DOCUMENT
De gemeente Groningen kent een rijk vestigingsklimaat voor kleinschalige creatieve en innovatieve bedrijvigheid. Het lectoraat Vastgoed heeft dit ecosysteem van creatieve broedplaatsen, culturele hotspots, startup-incubators en innovatieclusters in opdracht van de gemeente geïnventariseerd. Deze kaart geeft een overzicht van de variëteit aan makersplekken in de stad, in relatie tot onder meer werkgelegenheid en voorzieningen in de culturele en kennisinfrastructuur.
DOCUMENT
Het beroepsonderwijs moet vernieuwend en op de toekomst gericht worden, aldus stelde de Stuurgroep Impuls Beroepsonderwijs en Scholing recent.
DOCUMENT
In opdracht van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam heeft het expertisecentrum voor jongerenwerk van de Hogeschool van Amsterdam, Youth Spot, in de loop van 2009 het project Kwaliteitsprofilering uitgevoerd. Aanleiding was ontevredenheid over de relatie tussen financiers en aanbieders van jongerenwerk, onder meer uitgesproken in rapportages van de Rekenkamer Amsterdam en Systeem in beeld. In het project stonden twee vragen centraal: 1 Wat is goed jongerenwerk? 2 Hoe voeren de belangrijkste actoren daarover het gesprek? In de stadsdelen Geuzenveld-Slotermeer, Oud-Zuid, Westerpark en Zuideramstel zijn na een deskresearch interviews gehouden met jongeren, jongerenwerkers, managers, ambtenaren en bestuurders. De uitkomsten daarvan zijn gelegd naast een literatuurstudie naar de situatie elders in Nederland. De belangrijkste bevindingen: • Er is redelijke overeenstemming over wat goed jongerenwerk is: missiegestuurd en vooral gericht op participatie en volwaardig burgerschap. • Er is echter grote moeite om tot kwaliteitsprofilering te komen: De belangrijkste belemmeringen om tot kwaliteitsprofilering te komen, liggen in de manier waarop het gesprek over goed jongerenwerk gevoerd wordt. Op grond van bevindingen worden een aantal aanbevelingen gedaan over de structuur van het gesprek tussen financier en aanbieder van jongerenwerk.
DOCUMENT
Met de leden van de kenniskring (van het lectoraat) hebben we het afgelopen jaar onderzoek uitgevoerd naar intern ondernemerschap of, anders gezegd, intrapreneurship. Bijgaande bundel is een weerslag van onze zoektocht.
DOCUMENT
Rede in verkorte vorm uitgesproken door Ben Emans bij diens installatie als lector Duurzaam HRM-beleid bij het Kenniscentrum Arbeid van de Hanzehogeschool Groningen
DOCUMENT
De gemeente Rijssen–Holten is bezig met de voorbereidingen voor de ontwikkeling vande nieuwbouwwijk Opbroek in Rijssen. De gemeente is op zoek naar inspirerende concepten en projecten die kunnen helpen om een duidelijker beeld te krijgen van het gewenste ambitieniveau in Opbroek op het gebied van duurzaamheid. Daarom heeft de gemeente Rijssen–Holten Saxion gevraagd om een inventarisatie uit te voeren die een beeld geeft van de huidige kennis en ervaringen op dit gebied. Dit inspiratiedocument is gebaseerd op een verkenning van actuele inspirerende voorbeelden. Zowel interviews als schriftelijke en digitale bronnen zijn gebruikt om deze voorbeelden te verzamelen en te verkennen. Tevens zijn gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van enkele bedrijven in Rijssen, die een rol zouden kunnen spelen bij de realisatie van een duurzaam Opbroek. Doel van het project was door het houden van een beknopte inventarisatie inspirerende denkrichtingen te inventariseren. Daarmee levert dit onderzoek nog geen compleet uitgewerkte strategie op, maar bevat het wel bouwstenen daarvoor.
MULTIFILE
In het kader van het Midlife Resourcing (MLR)-project werd in de zorgsector onderzoek gedaan bij de Vivium zorggroep. De leidraad van het onderzoek is geweest:“Welke mogelijkheden zien de werknemers bij Vivium om gezond en met plezier te werken tot aan de pensioengerechtigde leeftijd?” Na een korte introductie wordt ingegaan op het gevoel van urgentie voor MLR zoals dat werd waargenomen binnen de organisatie. Hierna zullen de werving van de deelnemers en een verantwoording van de werkwijze worden behandeld. Na een beschrijving van het project,de resultaten en de valkuilen zullen de leerpunten worden besproken.
DOCUMENT
In het mbo zijn teams de eenheden waar het om draait. Zij zijn verantwoordelijk voor kwaliteit en innovatie. Kwaliteit, ook in innovaties, is echter steeds moeilijker vast te pakken. Het werk wordt complexer en onzekerder, ook omdat het werkveld waartoe opgeleid wordt, verandert. Teamwork is nodig omdat het werk simpelweg niet alleen gedaan kan worden; je kunt niet meer alleen overzien wat goed is en wat het goede is om te doen. Tel daarbij op dat veel partijen een beeld hebben bij die kwaliteit - ouders, studenten, overheden, inspectie, de school, en natuurlijk collega’s -, dan stijgt de complexiteit en is wat goed is om te doen nog lastiger te bepalen. Het werken in teams is daarbij in zichzelf ook uitdagend. Samenwerken, samen een beeld hebben van de opdracht, samen een ambitie hebben: zaken die niet vanzelf gaan, maar die wel nodig zijn als we ervan uit gaan dat professionals goed werk willen leveren; wij doen dat. Als team werken aan complexe opdrachten vraagt leren: het niet-weten in die complexiteit aangaan. Het vraagt vanzelfsprekend ook dat het team resultaat boekt. In dit leren en realiseren is het hebben van een gedeelde set aan normen van belang: die geeft richting aan gezamenlijk handelen en houvast voor gezamenlijke reflectie. Want geen reflectie zonder norm en geen betekenisvolle actie zonder reflectie. We weten echter dat het samen komen tot een set aan normen, een professioneel frame zoals wij dat noemen, niet eenvoudig is, juist vanwege die complexiteit en vanwege de uitdagingen van teamwerk. De vraag die daarom in dit door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) gesubsidieerde onderzoek centraal staat, luidt: hoe kan een team samen bepalen wat goed werk is in de klus die voorligt? De formulering als onze hoofdvraag is: ‘Op welke wijze kunnen teams in het mbo leren een professioneel frame te vormen zodat dit leidt tot een grotere effectiviteit van het team en wat zijn daarbij de randvoorwaarden?’. We hebben deze vraag onderzocht samen met zeven teams die één tot anderhalf schooljaar aan de slag zijn geweest met hun eigen opdracht. We hebben ze in die tijd in gemiddeld vijf à zes bijeenkomsten ondersteund. Omdat we ook wilden leren hoe we het teamleren het beste konden ondersteunen, zijn de teams in twee rondes gestart. Het belangrijkste inzicht is dat het waarderen en benutten van eerdere ervaringen nodig is in het samen bepalen van goed werk. Wat kom je in de nieuwe complexe opdracht tegen waar je al eerder ervaring in hebt opgedaan? In de ervaringen start het met elkaar zoeken naar: dit vinden wij goed werk.
MULTIFILE