Bij onderzoek naar incidenten als fraude en handel met voorkennis is digitale informatie onmisbaar. Het selecteren, verwerken en doorzoeken van deze informatie wordt 'e-discovery' genoemd. Er zijn diverse zaken waar een bedrijf dat gegevens in de cloud wil opslaan op moet letten ten aanzien van e-discovery, bijvoorbeeld bestandskenmerken, snelheid en bestandsformaten, het land waar de gegevens worden opgeslagen en authenticatie.
DOCUMENT
Presentatie gehouden voor het Nationaal Jaarcongres Enterprise Architectuur Management 2014. Behandelt beveiligingsbeleid voor bedrijven.
DOCUMENT
Weblogs en wiki's zijn lichtgewicht applicaties en kunnen los van elkaar ingezet worden, maar ze gaan ook heel goed samen. Er is sprake van een duidelijke samenhang tussen de functionaliteiten van weblogs en wiki's. Weblogs zijn namelijk uitermate geschikt voor het communiceren van actuele dynamische content (nieuws), een wiki kan daarbij fungeren als aanvullende documentatie- of naslagruimte (achtergronden). En dan is er, niet te vergeten, nog het rss-protocol. Dit werkt als bindmiddel voor de content van beide systemen, het is de centrale schakel tussen zenders en ontvangers van informatie. Wiki's worden door de enorme hype rondom weblogs enigszins overschaduwd, maar zeker in bedrijfsomgevingen zijn wiki's uitermate geschikt voor collectieve taken.
DOCUMENT
Bij tal van telefoongesprekken in publieke, zakelijke en medische dienstverlening is het essentieel dat bellers kunnen bewijzen dat zij de persoon zijn die ze zeggen te zijn (identificatie en authenticatie). Op het moment verloopt identificatie in telefonische dienstverlening mondeling door bijvoorbeeld naar geboortedatum of BSN te vragen, of door het telefoonnummer van de beller te controleren. Deze methode is absoluut niet waterdicht: een beller kan zich relatief makkelijk voordoen als iemand anders. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar digitale identificatie in telefoongesprekken. In het onderzoek willen we twee verschillende prototypes door gebruikers laten toepassen in realistische (empirisch onderbouwde) gebruiksscenario’s, om ze op haalbaarheid te vergelijken en te combineren. Twee MKB-partners vragen ons de haalbaarheid van hun oplossingen te testen, met zowel oog voor de professionals als de bellers. In beide contexten zijn naar verwachting gebruikers die minder (digi)taalvaardig zijn, zij vragen onze speciale aandacht hiervoor ook. Beoogde resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zijn de volgende: • Telefonische dialoog in situationele context analyseren en onderzoeken bij Gemeente Nijmegen en Huisartsenpost Almelo. • Twee prototypes ontwerpen, door de verschillende leveranciers met gebruikmaking van bovengenoemde casussen. • Iteratief testen en gebruikersonderzoek beide prototypes • Bevindingen uitwerken in haalbaarheidsadvies: o zowel apart als in combinatie (best of both worlds) o zowel technisch als vanuit gebruikers (professionals en bellers). Dit haalbaarheidsonderzoek is uniek omdat we de mogelijkheden van verschillende manieren van veilige digitale identificatie onderzoeken en met elkaar vergelijken.