Artikel student Hoger Hotel Onderwijs. Beoordeling: 8.
MULTIFILE
Recently, the Dutch government raised the retirement age of workers in the Netherlands. In this study we focused on the work values of low-skilled older workers, the extent to which their jobs fulfill these values, and the effect of work values on the willingness of these workers to extend their working life. This study is based on a literature review and a secondary analysis on a large database of persons aged 45 and older (STREAM). The study shows that extrinsic work values are more important for low-skilled older workers, and intrinsic work values more relevant for high-skilled older workers. The most important work values for low-skilled older workers are fulfilled slightly more often than those of high-skilled older workers. The extent to which important work values are fulfilled in the jobs of low-skilled older workers is positively correlated with job satisfaction and with their own assessment of whether or not to continue working for another 12 months. Based on this research, we formulated recommendations for HR practices on the employability of low-skilled older workers
DOCUMENT
De discussie rondom de waarde van werk wordt vaak gevoerd op basis van objectieve maatstaven van banen: verdiensten, aantal uren of baan zekerheid. Subjectieve kenmerken, zoals autonomie of baantevredenheid, zijn echter minstens zo belangrijk voor de innerlijke beleving van nuttig en betekenisvol werk. In dit artikel laten we twee dingen zien: 1) er zijn significante verschillen in de nutservaringen tussen werknemers, die niet verklaard worden door zelfselectie in beroepen en sectoren; en 2) deze verschillen zijn bepaald. In de regio Utrecht ervaren werknemers relatief veel autonomie, in Twente ervaart men relatief veel verbondenheid met de werkomgeving, en nergens zijn mensen zo tevreden met hun baan als in Delft en het Westland. We pleiten voor een regionale aanpak in het streven naar waardevol werk.
DOCUMENT
OBJECTIVES: This study compares the scope of practice of Dutch dental hygienists (DHs) educated through a 2- or 3-year curriculum ('old-style DHs') with that of hygienists educated through a new extended 4-year curriculum leading to a bachelor's degree ('new-style DHs'), with the aim to investigate whether an extended scope of practice positively affects perceived skill variety, autonomy and job satisfaction.METHODS: The questionnaires were obtained from old- and new-style DHs (n = 413, response 38%; n = 219, response 59%, respectively), in which respondents had recorded their dental tasks, perceived skill variety, autonomy and job satisfaction. T -tests were used to analyse differences between old- and new-style DHs, and regression analyses were performed to assess the relation between scope of practice and skill variety, autonomy and job satisfaction.RESULTS: New-style DHs have a more extended scope of practice compared with old-style DHs. Despite their more complex jobs, which are theoretically related to higher job satisfaction, new-style DHs perceive lower autonomy and job satisfaction (P < 0.05). Skill variety is the strongest predictor for DHs' job satisfaction (β = 0.462), followed by autonomy (β = 0.202) and caries decisive tasks, the last affecting job satisfaction negatively (β = -0.149). Self-employment is the strongest significant predictor for autonomy (β = 0.272).CONCLUSIONS: The core business of DHs remains the prevention and periodontology services. New-style DHs combine these tasks with extended tasks in the caries field, which can lead to comparatively less job satisfaction, because of a lower experienced autonomy in performing these extended tasks.
DOCUMENT
Samen met de Stichting Economisch Onderzoek (SEO) en het Kohnstamm Instituut, doet het kenniscentrum Onderwijs en opvoeding onderzoek naar de impact van masteropleidingen op leraren en hun omgeving. Na een nulmeting in 2014 is in 2015 een vervolgmeting uitgevoerd onder leraren die in 2013 met een masteropleiding zijn gestart. Daarnaast zijn focusgesprekken gevoerd met groepen studenten uit verschillende masteropleidingen. De tussenresultaten laten lichte verschillen zien tussen de deelnemers van de verschillende typen masteropleidingen (SEN, MLI en eerstegraads). Er is echter weinig significant verschil met leraren uit de controle groep die geen masteropleiding volgen. Schoolleiders geven echter wel aan verschil te zien tussen leraren die wel en niet een masterkwalificatie behaald hebben. Uit de antwoorden op de vragenlijst blijkt wel dat de groep leraren die een masteropleiding volgt een sterkere ontwikkelde onderzoekende houding heeft
DOCUMENT
Deze focusgroep studie geeft inzicht in de redenen en motieven van vrouwen om vroegtijdig te stoppen met het geven van borstvoeding of om vroegtijdig kunstvoeding te gaan geven. De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op een kwalitatief onderzoek met 10 focusgroepen met in totaal 69 vrouwen die op het moment van het onderzoek borstvoeding gaven aan hun kind maar die vroegtijdig kunstvoeding gingen geven naast de borstvoeding (voordat de baby 6 maanden oud was), en vrouwen die borstvoeding hebben gegeven maar die op het moment van het onderzoek, voordat de baby 6 maanden oud was,daarmee waren gestopt. Het doel van het onderzoek is niet geweest om kwantitatieve gegevens op te leveren; daartoe is kwantitatief vervolgonderzoek nodig.
MULTIFILE
Is demotie heilzaam of verwerpelijk? In een poging om tot een beantwoording van deze vraag to komen worden vijf argumenten pro demotie en een argument contra demotie geformuleerd. Een voorbeeld van een pro-argument is: een demotieregeling is goed voor het rechtvaardigheidsgevoel van werknemers; voor demoverenden neemt zij redenen weg om zich overbetaald te voelen en voor hun collega’s neemt zij redenen weg om zich onderbetaald te voelen. Het tegenargument is; demotieregelingen geven veel bureaucratisch gedoe.
DOCUMENT
Het succes van een merk wordt steeds meer afhankelijk van de manier waarop sociale media worden ingezet. Organisaties proberen met behulp van sociale media brand communities te ontwikkelen om informatie te delen, merkwaarden te communiceren en klantrelaties te onderhouden
DOCUMENT
Doel van dit onderzoek is inzicht te verwerven in de mogelijke meerwaarde van studie of stage in het buitenland voor de ontwikkeling van de internationale competenties van studenten en de voorwaarden en factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van deze competenties. De hypothese daarbij is dat een verblijf in het buitenland om redenen van studie of stage inderdaad een bijdrage kan leveren aan deze ontwikkeling
DOCUMENT