Een intern visiedocument over bildung en beroepsvorming in het bacheloronderwijs. In het rapport worden de huidige maatschappelijke ontwikkelingen besproken in Finance & Accounting.
DOCUMENT
Verslag van een bijeenkomst waarbij de behoefte naar een landelijke minor verpleegkundig leiderschap werd verkend, op 8 april 2016. Doelstelling was het exploreren van ideeën rondom inzicht en draagvlak, inzicht krijgen wie erin wil participeren, en hoe dit te realiseren. Uiteindelijk doel is een landelijke "blended minor" in het curriculum van de bachelor verpleegkunde.
LINK
Verslag van een bijeenkomst waarbij de behoefte naar een landelijke minor verpleegkundig leiderschap werd verkend, op 8 april 2016. Doelstelling was het exploreren van ideeën rondom inzicht en draagvlak, inzicht krijgen wie erin wil participeren, en hoe dit te realiseren. Uiteindelijk doel is een landelijke "blended minor" in het curriculum van de bachelor verpleegkunde.
LINK
Zuyd Hogeschool heeft in 2011 haar budget voor onderwijsinnovatie ingezet voor projecten gericht op de verbinding tussen onderzoek in lectoraten en het bacheloronderwijs. In deze bundel zijn de ervaringen en opbrengsten gerapporteerd van twaalf onderwijsinnovatieprojecten die binnen Zuyd hogeschool zijn uitgevoerd. Onderzoek in het hbo is geworteld in de beroepspraktijk, en moet daarnaast van betekenis zijn voor het onderwijs. De uitgevoerde projecten brengen deze variatie mooi in beeld en laten zien dat er vele vormen van verbinding mogelijk zijn tussen onderzoek en onderwijs. Elk project had een uniek doel. Enkele projecten werkten aan het ontwikkelen van producten voor het werkveld, in andere projecten ging het om het scheppen van randvoorwaarden voor een betere aansluiting tussen onderzoek en onderwijs of leverden concrete bijdragen aan het onderwijs.
DOCUMENT
Column uit Focus over twee Amerikaanse boeken over het hoger onderwijs
DOCUMENT
The future of the business sector for students in higher education is uncertain. The reasons for this are technological developments, the effects of globalisation and the shifting of business models (Brynjolfsson & McAfee, 2014; Helbing, 2014). The consequences of digitalisation and robotisation are large for professions in the financial-economic sector, such as accountancy and finance, business economy, and marketing (Frey & Osborne, 2013; Deloitte, 2016). As a result, certain jobs will disappear, but on the other hand new types of jobs will arise. It is expected that people in employment will have to have a strong adaptive ability to handle fast changes. There is an increasing expectation that they need to be mobile between employers and that they should be able to deal with a variety of new tasks, roles and positions (Dochy, Berghmans, Koenen, & Segers, 2015). Professionals need to have a sense of great flexibility in order to be able to anticipate these changes based on their own power and ambition. In addition to this adaptive ability, good interpersonal skills are essential due to the need for working in multidisciplinary teams on complex issues (Onstenk, 2017). The Social and Economic Council of the Netherlands (Sociaal-Economische Raad, 2017) presumes that the level of basic skills required to participate in an increasingly complex society is continuously growing, and they advise upcoming professionals to train their resistance, flexibility and the ability to continuously develop in order to maintain sustainable employability. In this way professionals regularly need to be able to reinvent themselves during periods of change (Van Water & Weggeman, 2017; Frie, Potting, Sjoer, & Van der Heijden, submitted for publication). This chapter will describe how the Department of Business, Finance & Marketing (BFM) of The Hague University of Applied Sciences (THUAS) has found an answer to the challenges of a Department-wide educational innovation. First it is outlined what this innovation involves and how it will be designed. The net paragraph clarifies the overlap in the competency profiles of the five programmes of BFM. Then the next steps of this educational innovation process are described. Finally, insights will be discussed as to the role of the lecturers and the business sector, as valuable partners, within this educational reform.
DOCUMENT
Deze vier artikelen uit verschillende hoeken van de HU illustreren uiteenlopende ervaringen met de koppeling tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Uit hun verhalen blijkt dat deze verbindingen steeds meer vorm krijgen en dat de ervaringen met de HU als kennisinstelling vooral positief zin. Uitgegeven op het HU onderwijscongres 2008 als Passie & Precisie deel 02.
DOCUMENT
Sinds begin 2007 kent ook Fontys Sporthogeschool een lectoraat. Het is rechtstreeks verbonden aan het instituut, en heeft als aandachtsgebied de relatie tussen fysieke activiteit en gezondheid.
DOCUMENT
Vijftien jaar na invoering van de onderzoeksopgave in het hbo kijkt Ineke van der Meule, directeur van het Centrum voor Lectoraten en Onderzoek (CLO), op de achterliggende periode terug met Frans Leijnse. Hij speelde destijds als voorzitter van de HBO Raad een belangrijke rol bij die invoering en heeft in zijn loopbaan als hoogleraar, decaan en adviseur het onderzoek aan het hbo op de voet gevolgd. ‘Hogescholen hebben veel gedaan. Tegelijkertijd is onduidelijk waar ze heen willen met het onderzoek.’ Een ambivalent oordeel dat Ineke van der Meule vanuit haar perspectief beaamt.
DOCUMENT
Begrippen zoals ‘legitimering’, ‘doeltreffendheid’, ‘doelmatigheid’, etc. worden vandaag voortdurend (door beleidsmakers) gekoppeld aan sport- en beweeginitiatieven. Ook het bewegingsonderwijs ontkomt hier niet aan. Meer zelfs, al enkele decennia staat het legitimeringsvraagstuk met stip genoteerd bij ieder die het bewegingsonderwijs een warm of een iets minder warm hart toedraagt. In dit artikel wordt stil gestaan bij de bijdrage die onderzoek en/of een onderzoekende houding kan leveren aan de verdere professionalisering van het bewegingsonderwijs, en bijgevolg ook aan het legitimeringsvraagstuk. Er wordt specifiek aandacht besteed aan de rol van de HBO-opleidingen in het stimuleren van een onderzoekende houding in het bewegingsonderwijs. In een eerste deel wordt dieper ingegaan op een afbakening van het begrip onderzoek en de meerwaarde voor de beroepspraktijk. Vervolgens wordt toegelicht op welke wijze het hoger beroepsonderwijs kan bijdragen aan de verdere professionalisering van het bewegingsonderwijs.
DOCUMENT
This study aims to identify factors that impact on the internationalisation of learning outcomes of programmes at The Hague University of Applied Sciences (THUAS). The process of the articulation of learning outcomes has been studied at institutional, faculty and programme levels. Both document analysis and action research with trainers, managers and lecturers provided data for this study. The study describes the broader issue and the layers of contexts in which THUAS operates: the global, European, national, local and institutional. Within the latter two, several strategies are distinguished, i.e. research on employability skills of students and THUAS’ Educational vision. The strategies for internationalisation of learning outcomes at THUAS are then placed in an international perspective. The next section zooms in on current practice on the basis of self-assessment and management reports of THUAS faculties. The analysis of these reports is followed by more detailed observations from individual programmes. Analysis and observations are then connected to professional development for internationalisation of teaching and learning. Three elements of THUAS’ extensive programme for professional development are discussed in more detail. The study ends with the identification of priorities to internationalise learning outcomes across THUAS.
DOCUMENT