Elke periode kent zijn eigen revolutie en elke revolutie brengt zijn eigen organisatorische model met zich mee. We bevinden ons nu in de 4e industri¨ele revolutie, waar het internet van dingen ons verbindt met autonome embedded systemen. Deze systemen zijn actief in de virtuele ’cyber’ wereld, alsook in de echte ’fysieke’ wereld om ons heen. Deze zogenoemde ’Cyber-Fysieke’ Systemen volgen daarmee een modern organisatorisch model, namelijk zelfmanagement, en zijn dan ook in staat zelf proactieve acties te ondernemen. Dit proefschrift belicht productiesystemen vanuit het Cyber-Fysieke perspectief. De productiesystemen zijn hier herconfigureerbaar, autonoom en zeer flexibel. Dit kan enkel worden bereikt door het ontwikkelen van nieuwe methodes en het toepassen van nieuwe technologie¨en die flexibiliteit verder bevorderen. Echter, effici¨entie is ook van belang, bijvoorbeeld door productassemblage zo flexibel te maken dat het daardoor kosteneffici¨ent is om de productie van diverse producten met een lage oplage, zogenaamde high-mix, low volume producten, te automatiseren. De mogelijkheid om zo flexibel te kunnen produceren moet bereikt worden door de creatie van nieuwe methoden en middelen, waarbij nieuwe technologie¨en worden gecombineerd; een belangrijk aspect hierbij is dat dit toepasbaar getest moet worden door gebruik van simulatoren en speciaal hiervoor ontwikkelde productiesystemen. Dit onderzoek zal beginnen met het introduceren van het concept achter de bijbehorende productiemethodologie, welke Grid Manufacturing is genoemd. Grid Manufacturing wordt uitgevoerd door autonome entiteiten (agenten) die zowel de productiesystemen zelf, als de producten representeren. Producten leven dan al in de virtuele cyber wereld voordat zij daadwerkelijk zijn gebouwd, en zijn zich bewust uit welke onderdelen zij gemaakt moeten worden. De producten communiceren en overleggen met de autonome herconfigureerbare productiesystemen, de zogenaamde equiplets. Deze equiplets leveren generieke diensten aan een grote diversiteit aan producten, die hierdoor op elk moment geproduceerd kunnen worden. Het onderzoek focust hierbij specifiek op de equiplets en de technische uitdagingen om dynamisch geautomatiseerde productie mogelijk te maken. Om Grid Manufacturing mogelijk te maken is er een set van technologische uitdagingen onderzocht. De achtergrond, onderzoeksaanpak en concepten zijn dan ook de eerste drie inleidende hoofdstukken. Daarna begint het onderzoek met Hoofdstuk 4 Object Awareness. Dit hoofdstuk beschrijft een dynamische manier waarop informatie uit verschillende autonome systemen gecombineerd wordt om objecten te herkennen, lokaliseren en daarmee te kunnen manipuleren. Hoofdstuk 5 Herconfiguratie beschrijft hoe producten communiceren met de equiplets en welke achterliggende systemen ervoor zorgen dat, ondanks | Dutch Summary 232 dat het product niet bekend is met de hardware van de equiplet, deze toch in staat is acties uit te voeren. Tevens beschrijft het hoofdstuk hoe de equiplets omgaan met verschillende hardwareconfiguraties en ondanks de aanpassingen zichzelf toch kunnen besturen. De equiplet kan dan ook aangepast worden zonder dat deze opnieuw geprogrammeerd hoeft te worden. In Hoofdstuk 6 Architectuur wordt vervolgens dieper ingegaan op de bovenliggende architectuur van de equiplets. Hier worden prestaties gecombineerd met flexibiliteit, waarvoor een hybride architectuur is ontwikkeld die het grid van equiplets controleert door het gebruik van twee platformen: Multi-Agent System (MAS) en Robot Operating System (ROS). Nadat de architectuur is vastgesteld, wordt er in Hoofdstuk 7 onderzocht hoe deze veilig ingezet kan worden. Hierbij wordt een controlesysteem ingevoerd dat het systeemgedrag bepaalt, waarmee het gedrag van de equiplets transparant wordt gemaakt. Tevens zal een simulatie met input van de sensoren uit de fysieke wereld ’live’ controleren of alle bewegingen veilig uitgevoerd kunnen worden. Nadat de basisfunctionaliteit van het Grid nu compleet is, wordt in Hoofdstuk 8 Validatie en Utilisatie gekeken naar hoe Grid Manufacturing gebruikt kan worden en welke nieuwe mogelijkheden deze kan opleveren. Zo wordt er besproken hoe zowel een hi¨erarchische als een heterarchische aanpak, waar alle systemen gelijk zijn, gebruikt kan worden. Daarnaast laat het hoofdstuk o.a. aan de hand van enkele voorbeelden en simulaties zien welke effecten herconfiguratie kan hebben, en welke voordelen deze aanpak zoal kan bieden.. Het proefschrift laat zien hoe met technische middelen geautomatiseerde flexibiliteit mogelijk wordt gemaakt. Hoewel het gehele concept nog volwassen zal moeten worden, worden er enkele aspecten getoond die op de korte termijn toepasbaar zijn in de industrie. Enkele voorbeelden hiervan zijn: (1) het combineren van gegevens uit diverse (autonome) bronnen voor 6D-lokalisatie; (2) een data-gedreven systeem, de zogeheten hardware-abstractielaag, die herconfigureerbare systemen controleert en de mogelijkheid biedt om deze productiesystemen aan te passen zonder deze te hoeven herprogrammeren; en (3) het gebruik van Cyber-Fysieke systemen om de veiligheid te verhogen.
MULTIFILE
The current standard in accounting practice is the double-entry approach. Basis of the double-entry approach is that every financial event brings two equal and offsetting entries. Since these financial events are not automatically confirmed by both parties, the accounting quality can be improved. The blockchain mechanism possibly offers a different take on accounting. Based on an experimentation approach, data was collected to compare the double-entry method with the blockchain-based triple-entry method. The results show that the main difference concerns determining the completeness of the financial statement items. In the situation of double-entry accounting, segregation of duties is applied to do so. In the blockchain situation, the underlying mechanism of the blockchain already ensures this.
This is the editorial paper for the virtual special issue “Using Q methodology in higher education: Opportunities and challenges”, consisting of nine original research studies from different international contexts. In addition to presenting novel findings, contributors were invited to discuss the following two questions at the center of the special issue call: In what sense has Q methodology served as a fitting approach to investigate subjectivity in higher education? What methodological opportunities and challenges arise with Q methodology in higher education settings? This editorial provides an overview and discussion of the various justifications mentioned for Q methodology. Furthermore, it collates the opportunities and challenges contributors discuss in relation to their studies using this almost 90-year-old methodological approach. The editorial paper concludes with recommendations for future Q methodological studies in higher education and beyond.
MULTIFILE
CRISPR/Cas genome engineering unleashed a scientific revolution, but entails socio-ethical dilemmas as genetic changes might affect evolution and objections exist against genetically modified organisms. CRISPR-mediated epigenetic editing offers an alternative to reprogram gene functioning long-term, without changing the genetic sequence. Although preclinical studies indicate effective gene expression modulation, long-term effects are unpredictable. This limited understanding of epigenetics and transcription dynamics hampers straightforward applications and prevents full exploitation of epigenetic editing in biotechnological and health/medical applications.Epi-Guide-Edit will analyse existing and newly-generated screening data to predict long-term responsiveness to epigenetic editing (cancer cells, plant protoplasts). Robust rules to achieve long-term epigenetic reprogramming will be distilled based on i) responsiveness to various epigenetic effector domains targeting selected genes, ii) (epi)genetic/chromatin composition before/after editing, and iii) transcription dynamics. Sustained reprogramming will be examined in complex systems (2/3D fibroblast/immune/cancer co-cultures; tomato plants), providing insights for improving tumor/immune responses, skin care or crop breeding. The iterative optimisations of Epi-Guide-Edit rules to non-genetically reprogram eventually any gene of interest will enable exploitation of gene regulation in diverse biological models addressing major societal challenges.The optimally balanced consortium of (applied) universities, ethical and industrial experts facilitates timely socioeconomic impact. Specifically, the developed knowledge/tools will be shared with a wide-spectrum of students/teachers ensuring training of next-generation professionals. Epi-Guide-Edit will thus result in widely applicable effective epigenetic editing tools, whilst training next-generation scientists, and guiding public acceptance.
In the last decade, the concept on interactions between humans, animals and their environment has drastically changed, endorsed by the One Health approach that recognizes that health of humans and animals are inextricably linked. Consideration of welfare of livestock has increased accordingly and with it, attention into the possibilities to improve livestock health via natural, more balanced nutrition is expanding. Central to effects of healthy nutrition is an optimal gastrointestinal condition which entails a well-balanced functional local immune system leading to a resilient state of well-being. This project proposal, GITools, aims to establish a toolbox of in vitro assays to screen new feed ingredients for beneficial effects on gastrointestinal health and animal well-being. GITools will focus on pig and chicken as important livestock species present in high quantities and living in close proximity to humans. GITools builds on intestinal models (intestinal cell lines and stem cell-derived organoids), biomarker analysis, and in vitro enzymatic and microbial digestion models of feed constituents. The concept of GITools originated from various individual contacts and projects with industry partners that produce animal feed (additives) or veterinary medicines. Within these companies, an urgent need exists for straightforward, well-characterized and standardized in vitro methods that provide results translatable to the in vivo situation. This to replace testing of new feed concepts in live animal. We will examine in vitro methods for their applicability with feed ingredients selected based on the availability of data from (previous) in vivo studies. These model compounds will include long and short chain fatty acids, oligosaccharides and herbal-derived components. GITools will deliver insights on the role of intestinal processes (e.g. dietary hormone production, growth of epithelial cells, barrier function and innate immune responses) in health and well-being of livestock animals and improve the efficiency of testing new feed products.
mechanism for fostering innovation competenceThis dissertation focuses on fostering students’ innovation competence in higher education. The research is aimed at developing instructional strategies based on theoretical design principles to aid teachers in higher education foster innovation competence in their classrooms and assess students’ innovation competence. The research was implemented within the existing curriculum of three Netherlands universities of applied sciences in which developing students’ innovation competence was the target learning goal. To aid innovation competence learning, an innovation competence teaching mechanism was developed following education design research steps. The research includes four independents sub-studies which used different research methods. This thesis shows that students’ innovation competence can be positively influenced by instruction. The findings of this study suggested that development of students’ innovation competence takes place through explicitly coordinated teaching and learning activities, design, assessment, and reflection. It was found that this innovation-supportive learning environment influenced the actual innovation competence of students and that the way of teaching (especially a better structured, balanced and more student-centred constructivist approach to teaching) had a positive influence on students’ development of innovation competence. This dissertation has shown that every student has the potential to be innovative, and that teachers can fulfil their role in recognizing the innovation potential of students by creating a teaching and learning environment that promotes and encourages innovation competence.