Uit peilingsonderzoek komt naar voren dat de vaardigheid van de leerlingen achteruit is gegaan ten opzichte van 2006. Ondanks de toename van sportlidmaatschap lijkt het erop dat steeds minder kinderen voldoen aan de beweegnorm van 1 uur per dag matig tot intensief bewegen. In dit artikel worden zes uitdagingen voor schoolleiding en (vak)leerkrachten geformuleerd ten behoeve van het beweegonderwijs: 1. Ontwikkel voldoende motorische vaardigheid bij ieder kind door een gevarieerd aanbod te creëren2. Stimuleer een actieve leefstijl3. Geef leerlingen inbreng bij de invulling van lessen of het niveau waarop ze bezig zijn4. Overweeg het gebruik van digitale hulpmiddelen bij bewegingsonderwijs5. Houd de vorderingen van leerlingen bij en koppel ze aan reguliere volgsystemen6. Stimuleer collegiale intervisie van leerkrachten binnen en tussen scholen. Bovenop bovenstaande uitdagingen lijkt een gezamenlijke inzet van schoolleiding en (vak)leerkrachten een goed aangrijpingspunt.
De PLG (Professionele Leergemeenschap) bestaat uit academische leerkrachten die naast hun werk in de klas graag worden uitgedaagd door het doen van onderzoek. De afgelopen anderhalf jaar hebben zij onderzoek gedaan naar motiverende factoren die helpen om Utrechtse onderwijsprofessionals te behouden voor het basisonderwijs. Uit het onderzoek komen vier thema’s naar voren die bijdragen aan de motivatie van leerkrachten én schoolleiders. De groep doet enkele duidelijke aanbevelingen richting schoolleiders en bestuurders
Wat maakt dat onderwijsprofessionals willen blijven werken binnen het onderwijs in Utrecht? Vanuit het Utrecht Leert netwerk wordt hier onderzoek naar gedaan. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door academische of masteropgeleide leerkrachten werkzaam op Utrechtse basisscholen, zodat onderzoek en praktijk elkaar direct versterken.Doel De onderzoeksvraag luidt: Wat denken onderwijsprofessionals van de schoolorganisatie nodig te hebben om hun motivatie om in het Utrechtse basisonderwijs te blijven werken te vergroten? De leerkrachten onderzoeken de ondersteunende cultuur en structuur op scholen en de mate waarin in basisbehoeften van leerkrachten en schoolleiders wordt voorzien. Resultaten Een rapportage met beschrijvingen van good practices en overkoepelende inzichten over het behouden van onderwijsprofessionals Kennisdeling met betrokken schoolbesturen via presentaties en een toegankelijk kennisproduct Looptijd 01 februari 2023 - 31 december 2023 Aanpak In een professionele leergemeenschap (PLG) zetten zes academische of masteropgeleide leerkrachten samen het onderzoek op en voeren ze het uit. Ze worden begeleid en gevoed door onderzoekers vanuit de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht.
Wat maakt dat onderwijsprofessionals willen blijven werken binnen het onderwijs in Utrecht? Vanuit het Utrecht Leert netwerk wordt hier onderzoek naar gedaan. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door academische of masteropgeleide leerkrachten werkzaam op Utrechtse basisscholen, zodat onderzoek en praktijk elkaar direct versterken.
In 2019 werden 53000 mensen opgenomen in de geriatrische revalidatie (GR), vaak in aansluiting op een ziekenhuisopname. Het doel van de GR is terugkeer naar de thuissituatie, zoals deze was voor de ziekenhuisopname. Voor daadwerkelijke terugkeer naar de thuissituatie is het belangrijk dat het revalidatieproces zo optimaal mogelijk verloopt. Slaap is hierbij een basisbehoefte(1,2). Echter komen slaapproblemen vaak voor onder deze doelgroep. Maar liefst 50% van de ouderen, opgenomen in een revalidatiesetting, geven aan een slechtere slaapkwaliteit te hebben dan voorheen. Uit de vraagarticulatie komt, na gesprekken met zowel cliënten als met zorgprofessionals, duidelijk naar voren dat zorgprofessionals concrete tools missen om slaapkwaliteit bij cliënten te optimaliseren. In dit onderzoeksproject ontwikkelen we aan de hand van Design Thinking en Intervention Mapping principes in co-creatie met cliënten en zorgprofessionals een interventie(toolbox) die ingezet kunnen worden om de slaapkwaliteit van ouderen in de keten van ziekenhuis – GR – thuis te optimaliseren. Zo worden eindgebruikers optimaal betrokken met co-creatieve methoden die het best aansluiten en worden keuzes van methodieken theoretisch onderbouwd. De activiteiten zijn verdeeld in werkpakketten waarbij eerst gewerkt wordt aan het definiëren van het probleem en de beïnvloedende factoren en de veranderdoelen. Op basis daarvan wordt op iteratieve en co-creatieve wijze gewerkt aan het ontwikkelen van de interventie(toolbox) die vervolgens in een haalbaarheidsstudie wordt geëvalueerd op acceptatie, gebruik en ervaren effectiviteit. In het project is ruime aandacht voor kennisdeling en doorwerking en hebben consortium en netwerkpartners een rol in de disseminatie en doorwerking. Hiermee zal aan het einde van dit project een interventie(toolbox) aan interventies beschikbaar zijn die getoetst is op haalbaarheid, is er meer inzicht in beïnvloedende factoren van slaapkwaliteit in de GR en is kennis hierover gedeeld zodat uiteindelijk zoveel mogelijk mensen hiervan kunnen profiteren