De betekenis van empowerment op het vlak van geestelijke gezondheidszorg: op weg naar positieve psychiatrie.
DOCUMENT
The present study focuses on the level of stress male and female teachers perceive when dealing with the most behaviorally challenging student in his or her classroom. To measure stress in Dutch elementary classrooms, a sample was drawn of 582 teachers. First, they rated the most challenging student in their classroom on six different behavioral components: Against the grain, Full of activity/Easily distractible, Needs a lot of attention/Week student, Easily upset, Failuresyndrome/Excessively perfectionist, and Aggressive/Hostile. Teachers then scored perceived stress as a result of this challenging behavior. Two questions concerning gender relations in class rooms will be addressed. Do female and male teachers select the same type of behaviorally challenging students as the most challenging? And: do they perceive the same level of stress? Our data shows that female teachers do indeed report significantly more incidence of challenging behavior, but no evidence is found for differences between stress levels of male and female teachers.
DOCUMENT
There is a central dilemma embedded in the relationship between teachers and researchers. Teachers know the story of the classroom well, but they are seldom asked to tell their stories, nor do they usually have the opportunity. Researchers, on the other hand, are skilled at telling certain things about classrooms, but they often miss the central stories that are there. This divergence can lead to different opinions on what teaching is about and what is important within it. To bridge this gap, we describe an approach which puts the teacher and the student at the centre. With respect to emotional and behavioural problems of students, we underline the notion of student-teacher compatibility, deriving from theories emphasizing the transactional/reciprocal nature of human behaviour. One of the aims of the Lectorship and Knowledge Network Behavioural Problems in School Practice, is to identify at-risk-teachers (i.e. those most vulnerable to the presence of behaviourally challenging students and parents) so that interventions, both in initial teacher training as well as in inservice training can be applied to help them develop adequate attitudes and coping-skills. In clinical supervision, peer coaching or reflective practice, these teachers can be helped to consider in what way student and parental problem behaviour contribute to their loss of satisfaction, their feelings of self doubt, perceived disruption of the teaching process, and their frustration working with parents.
DOCUMENT
Door oplopende wachtlijsten voor bedrijfsartsen, tekort aan bedrijfsartsen, sterk verwachte toename van de zorgvraag en veranderende focus van reactieve naar preventieve zorg is de urgentie om de arbeidsgerelateerde zorg anders te organiseren hoog. Een van de manieren om deze zorg anders te organiseren is het inzetten van Physician Assistants (PA) en Verpleegkundig Specialisten (VS) die taken kunnen overnemen van bedrijfsartsen, met focus op proactieve/preventieve zorg. Op dit moment werken ongeveer 20 PA/VS in de arbeidsgerelateerde zorg. Uit gesprekken met PA/VS, maar ook met bedrijfsartsen en onderzoekers in de bedrijfsgeneeskunde blijkt een grote diversiteit aan taken van de PA/VS in arbeidsgerelateerde zorg en daarmee onduidelijkheid over op welke wijze de PA/VS het meest optimaal bijdraagt aan toekomstbestendige arbeidsgerelateerde zorg. Het doel van dit project is kennis verzamelen over de optimale invulling van de functie van PA/VS en mogelijkheden voor brede implementatie van de PA/VS in arbeidsgerelateerde zorg in relatie tot de arboverpleegkundige en bedrijfsartsen. Daarnaast is een belangrijk doel om het samenwerkingsverband tussen partners te verstevigen door expertises en netwerken te bundelen. Deze doelen worden behaald door netwerkbijeenkomsten en het afnemen van interviews. Met deze kennis en het samenwerkingsverband wordt beoogd om een artikel en infographic te ontwikkelen en een projectaanvraag te schrijven om de PA/VS te ondersteunen bij het invullen van hun functie binnen de arbeidsgerelateerde zorg. Partners hebben in wisselende samenstelling in verschillende consortia in de afgelopen jaren met elkaar samengewerkt, maar nog niet in een consortium rondom het thema PA/VS arbeidsgerelateerde zorg. Het project vindt plaats onder leiding van een associate lector met expertise in positionering PA/VS en een lector met expertise in arbeidsgerelateerde zorg. Zij werken in een consortium samen met opleidingen, beroepsverenigingen, een hoogleraar bedrijfskunde en twee arbodiensten (MKB) waar PA/VS werkzaam zijn.