Uit het rapport: "De opgave voor sociale woningbouwrenovatie in Nederland is enorm. De woningen moeten na renovatie veel energiezuiniger zijn. Maar corporaties en bewoners willen de renovatie snel, van hoge kwaliteit, duurzaam, goedkoop en met weinig overlast. De bouwsector heeft grote moeite om aan deze verwachtingen te voldoen zeker nu een tekort aan gekwalificeerde arbeid dreigt. De bouwbedrijven hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Bouwbedrijven passen lean-principes toe en de realisatie van sociale woningbouwprojecten is duidelijk beter onder controle. Maar het proces voorafgaand aan de realisatie van de sociale woningbouwrenovatie (het voortraject) is vaak verre van optimaal. Actoren in dit voortraject geven aan dat er sprake is van miscommunicatie, late wijzigingsvoorstellen, gebrekkige sturing en omissies. Het gevolg is dat de bouwpartijen in het voortraject van sociale woningbouwrenovaties relatief veel kosten maken, het voortraject lang duurt en niet optimaal is. Lectoraten van HU en HAN beantwoorden samen met opleidingen en bedrijfsleven de vraag: Hoe kan het voortraject van sociale woningbouwrenovatieprojecten efficiënter en effectiever gemaakt worden vanuit een algemene procesaanpak (toolbox) inclusief bijbehorend procesinstrumentarium (tools) die naar gelang de situatie flexibel kan worden ingezet? De onderzoeksmethodologie in het project is 'design research' met daarin onderscheid tussen de praktijk- en kennisstroom. In de praktijkstroom vinden praktijkanalyses en experimenten/interventies bij 9 sociale woningbouwprojecten plaats. De experimenten/interventies zijn gericht op het beheersen van kritieke succesfactoren. Dat vormt de input voor de kennisstroom, casevergelijkend onderzoek, waaruit generieke kennis volgt over het beheersen van het voortraject van sociale woningbouwrenovatieprojecten. Met de toolbox geven de ketenpartners van sociale woningbouwrenovatie projectspecifiek invulling aan de beheersing van het voortraject. De toolbox omvat communicatie-, taak- en verantwoordelijkheidsstructuren en middelen (checklisten, informatiebronnen, analysemethoden) die nodig zijn voor het beheersen van onderdelen die bepalend zijn voor het succes van het voortraject. Het project biedt hiertoe een aanpak en de benodigde tools, ofwel de 'lean project preparation toolbox'."
Sinds enkele jaren is belevingsgericht werken een belangrijk concept bij het ontwikkelen van nieuwe visies omtrent zorgverlening. Ook bij de aandachtsgebieden wonen en welzijn wordt de beleving van de cliënt steeds meer als uitgangspunt genomen voor het professioneel handelen. Het project “Door denken naar doen” van het Talma Lectoraat van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden had betrekking op deze ontwikkeling (BGW – belevingsgericht werken). De Stichting Innovatie Alliantie (SIA) stelde hiervoor subsidie beschikbaar in het kader van de regeling Regionale Aandacht en Actie voor Kenniscirculatie (RAAK)
Dit project had als doel museumprofessionals kennis en vaardigheden aan te reiken in de ontwikkeling van crossmediale diensten, ze zelf de mogelijkheid te geven diensten mee te laten ontwikkelen en ze concrete oplossingen te laten implementeren in hun eigen organisatie. Het project leverde handvatten op waarmee museale instellingen goed onderbouwde strategische keuzes voor crossmediale diensten konden maken. Gedurende de looptijd zijn er diverse activiteiten georganiseerd en is een aantal tools ontwikkeld, tezamen gebundeld in Het Museumkompas (www.museumkompas.nl). Samen met de partners zijn er vier Museum Battles georganiseerd, is een Museumwijzer ontwikkeld en een Prestatie-Indicatorenset samengesteld. Daarnaast is de Crossmedia Monitor Musea gebouwd, waarin de activiteiten op Facebook en Twitter van ruim 400 Nederlandse musea worden gevisualiseerd. Ook is een groot aantal presentaties, congresbijdragen en workshops verzorgd voor museumprofessionals, en is er een aantal wetenschappelijke artikelen gepubliceerd. Dit boekje geeft een beknopt overzicht van het onderzoeksproject Museumkompas. Wij hopen dat het u een goed beeld geeft van alle resultaten die we met elkaar de afgelopen jaren hebben neergezet
Dit project voorziet in een haalbaarheidsstudie ten aanzien van een structureel samenwerkingsverband tussen het Campus Woudhuis en het groene onderwijs van Van Hall Larenstein. Deze beoogde structurele samenwerking is gericht op de ontwikkeling van inclusief groen onderwijs en onderzoek en op de duurzame inclusieve ontwikkeling van Campus Woudhuis (Gemeente Apeldoorn) en het Landgoed Woudhuizen waar de campus is gehuisvest. Campus Woudhuis is een living lab dat in 2018 formeel is geïnitieerd met als doel om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een driejarig werk-leertraject te bieden om toe te groeien naar volwaardig werk en een plek in de samenleving. In Nederland is de arbeidsmarkt namelijk zo ingericht dat veel mensen niet direct deelnemen aan het arbeidsproces. Met de oprichting van de campus is ook een kennisagenda gepresenteerd om invulling te geven aan het living lab concept. Deze agenda kent twee hoofdthema’s, nl: • Verbinding parallelle en reguliere arbeidsmarkt • Transitie naar meer duurzame vormen van landgebruik, agro-ecologische landbouw en interactie met natuur. Gezien de unieke locatie van de campus op het Landgoed Woudhuizen, maar ook de specifieke uitdagingen waar landgoederen voor aan de lat staan is de campus op zoek naar structurele samenwerking met het groene onderwijs om gezamenlijk vorm te geven aan de duurzame ontwikkeling van zowel campus als landgoed. Het groene onderwijs kan op haar beurt met deze samenwerking verder richting geven aan praktijkgericht en actueel onderwijs. Reeds opgedane kennis en kunde in living labs wordt meegenomen en ingezet, maar het groene onderwijs wordt tegelijkertijd uitgedaagd nieuwe kennis en kunde ten aanzien van duurzaam én inclusief landgoedbeheer te ontwikkelen. Via participatief onderzoek door docenten en studenten in samenwerking met de partners binnen de campus worden de randvoorwaarden voor structurele samenwerking verkend en vormgegeven.