Beginnende leraren vragen om steun bij de start. Er komt veel nieuw talent de school in, leraren waar de school zuinig op wil zijn. Deze startende leraren hebben vaak een heel verschillende achtergrond: er zijn startende docenten van de reguliere opleiding, maar ook zij-instromers, docenten-met-dispensatie, en docenten met een 'slapende' bevoegdheid. Al deze groepen vragen om een passende begeleiding bij de start in het leraarsvak. Het Fontys traject Professionele begeleiding van jong talent is ontwikkeld in samenwerking met het scholenveld. Het is erop gericht beginnende leraren gestructureerd en persoonlijk te begeleiden bij hun 'concerns' en bij het vergroten van hun professionele competenties. Binnen het traject wordt samen met de school de kwaliteit van de begeleiding van starters verhoogd. Het gaat in het traject om maatwerk voor individuele scholen waarbij het kan gaan om advisering, opleiding en scholing van begeleiders en/of ondersteuning bij de uitvoering door een FontysContactDocent. Uit eerdere ervaringen blijkt dat het begeleidingstraject, waarin beginnende leraren elkaar ondersteunen, zeer positief gewaardeerd wordt. Tevens bereidt een dergelijk traject voor op collegiaal ondersteund leren in de verdere loopbaan. Het verdient daarom aanbeveling het traject te integreren in het personeelsbeleid (IPB) van de school. Beginnende leraren krijgen op school ondersteuning en werkbegeleiding vanuit verschillende kanten: - Werkbegeleiding Scholen ondersteunen met raad en daad de docent vanuit de sectie. Daarnaast stellen de meeste scholen een mentor aan. Deze vormen van werkbegeleiding gaan in op allerlei praktische vragen van de nieuwe collega.Maar een starter voelt zich vaak erg kwetsbaar. Hij merkt dat een heleboel zaken nog niet lopen zoals hij wil. Hij ziet dat hij nog geen greep krijgt op wat ervaren leraren soms moeiteloos afgaat. En het advies van zijn mentor blijkt in de praktijk door hem toch niet zo makkelijk uit te voeren als het leek.Daar komt bij dat zijn positie niet zeker is: hij heeft een tijdelijk contract, en hij weet dat hij ook vroeger of later (vaak door dezelfde personen) beoordeeld wordt. - Leerbegeleiding Het is zinvol om tevens een leerbegeleiding in een veilige leeromgeving aan te bieden.Een leerbegeleiding samen met andere beginners in een veilige leeromgeving waarbij bij voorkeur de begeleider van buiten de school komt, levert een vruchtbare aanvulling op de opvang van beginnend talent. Een leerbegeleiding kan bestaan uit a. intervisie met andere beginnende leraren, b. persoonlijke coaching en c. video-interactie-begeleiding.
DOCUMENT
Midden jaren negentig van de vorige eeuw kwam er, mede naar aanleiding van de adviezen van de Commissie van Es (1993), meer aandacht voor de begeleiding en opvang van beginnende leraren tijdens de eerste jaren van hun beroepsuitoefening. Begrippen als supervisie, intervisie, collegiale consultatie en coaching deden steeds meer hun intrede in het onderwijs. Dit artikel doet verslag van de aanpak en ervaringen van een intervisietraject voor startende docenten binnen een samenwerkingsverband van een aantal Limburgse Scholen.
DOCUMENT
Met het oog op het oplopende lerarentekort is het van groot belang te voorkomen dat startende leraren het onderwijs vroegtijdig verlaten als gevolg van een gebrek aan goede begeleiding of omdat ze onvoldoende tijd hebben om zich verder te ontwikkelen. Steeds meer partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren richten zich niet alleen op de opleiding van leraren maar, in het verlengde hiervan, ook op de inductie van beginnende leraren. Deze publicatie van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren biedt partnerschappen achtergrondinformatie over goede begeleiding van startende leraren, gebaseerd op relevant en/of recent onderzoek.
MULTIFILE
In deze rapportage wordt een specifiek inductietraject voor beginnende leraren op het Hervion College beschreven. Binnen het Hervion wodt gewerkt met een intervisiegroep van beginnende docenten, die wekelijks gedurende 1 lesuur bij elkaar komen. Samen bespreken zij dingen waar ze tegenaanlopen. De ervaringen met deze intervisiegroep zijn erg positief. De beginnden leraren hebben een klankbord bij elkaar. Ook zorgt deze groep beginnende studenten ervoor dat vanzelfsprekendheden in de school onder de loep worden genomen.
DOCUMENT
In een artikel in ‘Public Service Review’ schetsen Justina Erculj en Marco Snoek de uitdagingen ten aanzien van lerarenkwaliteit en lerarenopleidingen in Europa. Daarbij vragen ze aandacht voor inductie van leraren (begeleiding van beginnende leraren), onderzoek als strategie voor professionele ontwikkeling, en voor kwaliteit van lerarenopleiders.
DOCUMENT
Er vallen veel beginnende leraren uit in hun eerste beroepsjaren. Dat geeft niet alleen persoonlijk leed, maar op die manier gaat ook veel talent verloren. Er is op dit moment wel aandacht voor de problematiek, maar de bal ligt bij de school zelf. Er zijn manieren om deze sprong in het diepe beter te begeleiden en het beroep van Leraar een lerend beroep te maken. Aan het woord is Marco Snoek, een lerarenopleider.
DOCUMENT
Starten als lerarenopleider is complex. Het beroep van lerarenopleider is veelzijdig en iedere beginnende lerarenopleider heeft een andere achtergrond. Desondanks bevinden lerarenopleiders zich in een uitdagende en leerrijke context. Wat kan gezegd worden over het leren van beginnende lerarenopleiders en de rol van inductie? Hoe kan aan de hand van inzichten en onderzoek gewerkt worden aan succesvolle begeleiding van beginnende lerarenopleiders?
DOCUMENT
Competentie-ontwikkeling is gebaseerd op het doorontwikkelen van bestaande competenties. Voor beginnende leraren is de bestaande opvatting over de rol van de leraar de beginsituatie. De wijze waarop studenten van de lerarenopleiding hun opleidingsschool percipiëren is van invloed op de mate waarin zij traditionele of meer ontwikkelingsgerichte competenties ontwikkelen.
DOCUMENT
In ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ beschrijft Marco Snoek, lector Leren & Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam, de drie bronnen die het leren kunnen voeden. Het leren vanuit de theorie, het leren van ‘nabije anderen’ en het leren door ervaring. Samen met Brigit van Rossum, senior beleidsmedewerker Onderwijs & Ontwikkeling bij Signum Onderwijs, reflecteert hij op goede condities voor startende leraren. De handvatten die Marco en Brigit bieden voor het ontwikkelen van goede begeleidingsprogramma’s worden aangevuld met praktijkvoorbeelden van besturen en scholen uit het primair onderwijs en opleidingen over hoe zij de begeleiding van starters hebben vormgegeven. De vijftien voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten bieden een rijke inspiratiebron voor iedereen die zich bezighoudt met de begeleiding van beginnende leraren. De bundel is een weerslag van de werkconferentie die PO-Raad in april 2017 organiseerde.rond de begeleiding van startende leraren.
DOCUMENT
Interview met Frank Crasborn en Paul Hennissen van de Fontys Lerarenopleiding in Sittard, die promoveerden met The skilled mentor.
DOCUMENT