Intimiteit en seksualiteit zijn belangrijke dimensies van kwaliteit van leven, ook voor oudere volwassenen die langdurig afhankelijk zijn van verpleegkundige zorg. Veel verpleegkundigen weten niet hoe ze een gesprek over dit intieme onderwerp kunnen starten. Om bestaande gesprekshulpmiddelen beter in te zetten is een website met een brochure beschikbaar, die verpleegkundigen gepersonaliseerd advies geeft bij het starten van dit gesprek.
MULTIFILE
Filosofie betekent houden van denken (filo staat voor houden van en soof voor denken). In deze drukke wereld, gericht op producten en uitkomsten is de tijd nemen voor en plezier beleven aan denken van ondergeschikt belang geworden. De roep om met elkaar de dialoog aan te gaan klinkt veelvuldig, maar hoe doen we dat? Het Socratisch Gesprek is een vorm van een uitgebreide dialoog.
De hoeveelheid tijd die docenten hebben voor de begeleiding van stagestudenten is beperkt, dus moet de beschikbare tijd nuttig worden besteed. Wij onderzoeken hoe technologie hierbij kan helpen.Doel Begeleiding is cruciaal voor het succes van werkplekleren. Het doel van de Stage-App is de kwaliteit van de stagebegeleiding te verhogen. De applicatie kan helpen om de spaarzame begeleidingstijd optimaal te benutten door de student en de begeleidend docent. Resultaten Website Stageapp.hu.nl (offline) Open source broncode van de applicatie Looptijd 01 mei 2019 - 01 juni 2021 Aanpak We voeren pilots uit bij drie HU-opleidingen. Via de Stage-App reflecteren studenten online op hun stage. De data en analyses worden vervolgens via de app met de docent gedeeld. Voor docenten creëren we een handreiking ‘didactiek voor online stagebegeleiding’. Achtergrond De rol van werkplekleren in curricula wordt steeds belangrijker in het hoger (beroeps)onderwijs. Dit is echter om meerdere redenen niet eenvoudig. Goede begeleiding van het leerproces is cruciaal voor het succes van werkplekleren. Door tijdgebrek en afstand staat de kwaliteit van de begeleiding onder druk. De Stage-App moet de stagiair meer regie op het begeleidingsproces geven, door de beperkte begeleidingstijd van de docent zo effectief mogelijk te benutten. Dat geeft meer diepgang in de – nu vaak oppervlakkige - begeleidingsgesprekken. Voor docenten creëren we een praktische didactische handreiking. Dit verhoogt de kwaliteit van de stagebegeleiding, wat naar verwachting resulteert in een groter leereffect.