Het leven van jongeren speelt zich voor een groot deel online af. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar er zijn wel degelijk keerzijden. Zo komen jongeren sneller in contact met foute groepen en is de kans groter dat ze verzeild raken in criminele activiteiten als Whatsapp-fraude en ‘geld-ezelen’. Welke jongeren zijn hier vooral kwetsbaar voor? Wat vraagt dit van professionals in de wijk? En wat is de verantwoordelijkheid van ouders? Professionals en onderzoekers gingen hierover met elkaar in gesprek. Onderzoeker Marianne van Bochove licht de drie belangrijkste lessen uit. Een publicatie op basis van de samenwerking van GUTs en EMMA in een webinar over 'De digitale wijkprofessional'.
MULTIFILE
Het verdiepende gesprek getuigt van de zoektocht. Er is een samenspel tussen gemeentes en uitvoerende instellingen maar dat samenspel is niet altijd eenvoudig, soms zelfs moeizaam te noemen. Het gesprek is een tussenstand. Belangrijkste vraag is: Wat heeft deze cliënt nodig (c.q. wat heeft de naaste omgeving nodig)? Wat is de meest passende zorg/het meest passende ondersteuningsarrangement?
Op 28 september 2017 is Annette Klarenbeek officieel benoemd als lector van de programmalijn ‘gesprek’ van het HU-lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab). In deze openbare les vertelde ze wat gespreksanalyse kan betekenen voor een succesvolle communicatiestrategie.
De hoeveelheid tijd die docenten hebben voor de begeleiding van stagestudenten is beperkt, dus moet de beschikbare tijd nuttig worden besteed. Wij onderzoeken hoe technologie hierbij kan helpen.Doel Begeleiding is cruciaal voor het succes van werkplekleren. Het doel van de Stage-App is de kwaliteit van de stagebegeleiding te verhogen. De applicatie kan helpen om de spaarzame begeleidingstijd optimaal te benutten door de student en de begeleidend docent. Resultaten Website Stageapp.hu.nl (offline) Open source broncode van de applicatie Looptijd 01 mei 2019 - 01 juni 2021 Aanpak We voeren pilots uit bij drie HU-opleidingen. Via de Stage-App reflecteren studenten online op hun stage. De data en analyses worden vervolgens via de app met de docent gedeeld. Voor docenten creëren we een handreiking ‘didactiek voor online stagebegeleiding’. Achtergrond De rol van werkplekleren in curricula wordt steeds belangrijker in het hoger (beroeps)onderwijs. Dit is echter om meerdere redenen niet eenvoudig. Goede begeleiding van het leerproces is cruciaal voor het succes van werkplekleren. Door tijdgebrek en afstand staat de kwaliteit van de begeleiding onder druk. De Stage-App moet de stagiair meer regie op het begeleidingsproces geven, door de beperkte begeleidingstijd van de docent zo effectief mogelijk te benutten. Dat geeft meer diepgang in de – nu vaak oppervlakkige - begeleidingsgesprekken. Voor docenten creëren we een praktische didactische handreiking. Dit verhoogt de kwaliteit van de stagebegeleiding, wat naar verwachting resulteert in een groter leereffect.