Posterpresentatie ORD 2014 Deze studie is onderdeel van het promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht onder de naam "Grip krijgen op moreel auteurschap van beginnende leraren in het primair onderwijs". De metafoor “moreel auteurschap” wordt gebruikt om vanuit een narratief perspectief het intentioneel moreel leren door de beginnende leraar te kunnen beschrijven en te kunnen onderzoeken. Deze deelstudie is een verkennende studie naar de morele oriëntatie van de beginnende leraar in het primair onderwijs.
DOCUMENT
Beginnende leraren vragen om steun bij de start. Er komt veel nieuw talent de school in, leraren waar de school zuinig op wil zijn. Deze startende leraren hebben vaak een heel verschillende achtergrond: er zijn startende docenten van de reguliere opleiding, maar ook zij-instromers, docenten-met-dispensatie, en docenten met een 'slapende' bevoegdheid. Al deze groepen vragen om een passende begeleiding bij de start in het leraarsvak. Het Fontys traject Professionele begeleiding van jong talent is ontwikkeld in samenwerking met het scholenveld. Het is erop gericht beginnende leraren gestructureerd en persoonlijk te begeleiden bij hun 'concerns' en bij het vergroten van hun professionele competenties. Binnen het traject wordt samen met de school de kwaliteit van de begeleiding van starters verhoogd. Het gaat in het traject om maatwerk voor individuele scholen waarbij het kan gaan om advisering, opleiding en scholing van begeleiders en/of ondersteuning bij de uitvoering door een FontysContactDocent. Uit eerdere ervaringen blijkt dat het begeleidingstraject, waarin beginnende leraren elkaar ondersteunen, zeer positief gewaardeerd wordt. Tevens bereidt een dergelijk traject voor op collegiaal ondersteund leren in de verdere loopbaan. Het verdient daarom aanbeveling het traject te integreren in het personeelsbeleid (IPB) van de school. Beginnende leraren krijgen op school ondersteuning en werkbegeleiding vanuit verschillende kanten: - Werkbegeleiding Scholen ondersteunen met raad en daad de docent vanuit de sectie. Daarnaast stellen de meeste scholen een mentor aan. Deze vormen van werkbegeleiding gaan in op allerlei praktische vragen van de nieuwe collega.Maar een starter voelt zich vaak erg kwetsbaar. Hij merkt dat een heleboel zaken nog niet lopen zoals hij wil. Hij ziet dat hij nog geen greep krijgt op wat ervaren leraren soms moeiteloos afgaat. En het advies van zijn mentor blijkt in de praktijk door hem toch niet zo makkelijk uit te voeren als het leek.Daar komt bij dat zijn positie niet zeker is: hij heeft een tijdelijk contract, en hij weet dat hij ook vroeger of later (vaak door dezelfde personen) beoordeeld wordt. - Leerbegeleiding Het is zinvol om tevens een leerbegeleiding in een veilige leeromgeving aan te bieden.Een leerbegeleiding samen met andere beginners in een veilige leeromgeving waarbij bij voorkeur de begeleider van buiten de school komt, levert een vruchtbare aanvulling op de opvang van beginnend talent. Een leerbegeleiding kan bestaan uit a. intervisie met andere beginnende leraren, b. persoonlijke coaching en c. video-interactie-begeleiding.
DOCUMENT
Midden jaren negentig van de vorige eeuw kwam er, mede naar aanleiding van de adviezen van de Commissie van Es (1993), meer aandacht voor de begeleiding en opvang van beginnende leraren tijdens de eerste jaren van hun beroepsuitoefening. Begrippen als supervisie, intervisie, collegiale consultatie en coaching deden steeds meer hun intrede in het onderwijs. Dit artikel doet verslag van de aanpak en ervaringen van een intervisietraject voor startende docenten binnen een samenwerkingsverband van een aantal Limburgse Scholen.
DOCUMENT
In een context van groeiend lerarentekort gecombineerd met vroegtijdige uitval van startende leraren, vormen de praktijkvragen van startende leraren, die als bevoegde beginnende leraren werken of als zij-instromer studeren, aanleiding voor voorgesteld project 'Goed beginnen met gedrag'. Deze vragen richten zich op ondersteuning hoe in de klas om te gaan met gedrag van leerlingen en op het vormgeven van klassenmanagement. Daarnaast heeft deze groep behoefte aan samen leren en aan feedback van experts en collega's. In het voorgestelde project werken het Windesheim-lectoraat ' Betekenisvolle en inclusieve leeromgevingen', het NHL Stenden-lectoraat 'Vitale vakdidactiek' en de pabo van de Windesheim Lerarenopleiding Basisonderwijs via Zij-instroom voor primair onderwijs samen met vijf schoolbesturen in Zwolle, Almere en Assen aan de volgende onderzoeksvraag: 'In hoeverre kan deelname aan Lesson Study (LS) een positieve bijdrage leveren aan het ondersteunen van startende leraren bij klassenmanagement- en gedragsvraagstukken?' LS is een aanpak waarin kleine lerarenteams collaboratief actiiviteiten ontwerpen, deze live uitvoeren, observeren, nabespreken, herontwerpen, waarna de cyclus zich herhaalt. Doelstelling van het project is om via LS gericht op klassenmanagement- en gedragsvraagstukken nieuwe kennis te verwerven over het hierin ondersteunen van startende leraren. Leraren en schoolbesturen kunnen deze kennis inzetten enerzijds in het dagelijks handelen in de klas en anderzijds in de inductie- en begeleidingstrajecten voor startende leraren georganiseerd door de scholen. Via de werkveld- en onderzoekspartners komt de kennis ten goede aan een breder werkveld en aan het onderwijs binnen en buiten de twee betrokken hogescholen. De beoogde resultaten van het project zijn: 1) een LS-aanpak voor startende leraren gericht op klassenmanagement- en gedragsvraagstukken, 2) kennis van successen en problemen bij implementatie van de LS-aanpak, 3) inzicht in de ervaren opbrengsten van de LS-aanpak, en 4) deelnemende starters voelen zich ondersteund en hebben kennisgemaakt met een aanpak die ze in hun verdere loopbaan kunnen blijven toepassen.
Leerpracht Overvecht is een samenwerkingsverband tussen de Marnix Academie, HU, Brede School Overvecht en Universiteit Utrecht met als doel (toekomstige) onderwijsprofessionals goed op te leiden en te professionaliseren voor het lesgeven in grootstedelijke context. Gezamenlijk pakken we de uitdagingen aan in het onderwijs van Overvecht en streven we naar kwaliteitsverbetering.
In Nederland worden vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en economie soms apart van elkaar gegeven, maar regelmatig ook geïntegreerd. In het primair onderwijs wordt gesproken van 'zaakvakken', in het voortgezet onderwijs van 'Mens- en Maatschappijvakken'. Redenen om deze vakken te integreren en manieren waarop dat gebeurt, zijn heel divers. De onderzoeksgroep doet onderzoek naar wat werkt als wordt samengewerkt.