Novice nurses currently feel unprepared for the social dynamics of the workplace, due to a lack of assertiveness. Although clinical placements in nursing curricula should prepare student nurses for the demanding work environment, they do not seem to meet these expectations. Our study looked into Dutch students’ experiences of clinical placements as a learning environment for assertiveness. Twelve semistructured interviews were conducted and thematically analyzed, revealing three themes and four subthemes. Clinical placements varied greatly in their capability to stimulate assertiveness development. The team's supportiveness toward students and the didactical skill of the coach mainly influenced this capability. In general, students lacked a clear professional role with regards to their colleagues, stifling assertive behavior with the fear of failing the clinical placement. Our findings indicate that future-proof nursing curricula should support the development of assertive interprofessional conduct in students both before and during clinical placement.
DOCUMENT
Burgers brengen een groot deel van hun leven door als beroepsbeoefenaar, als collega en als vakman en vakvrouw. Voorbereiding op een beroep en een loopbaan is daarom van grote betekenis voor burgerschap in brede zin. De school is geen eiland in de samenleving maar er nauw mee verbonden. Hoe dient het beroepsonderwijs jonge mensen voor te bereiden op de deelname aan de wereld van beroep, loopbaan en bedrijf? Welke veranderingen doen zich voor in deze wereld en hoe moet het beroepsonderwijs daarop inspelen? Welke begripsvorming is hierbij behulpzaam?
DOCUMENT
Als het vervolgonderwijs dichterbij komt is de spanning tussen school en ouders vaak helemaal te snijden. De selectiedruk is zeer voelbaar. Veel leraren ontlopen liever het lesgeven in de 8e groep omdat daar de problemen met ouders het grootst zijn. Zij hebben vaak medelijden met kinderen die een slechte CITO-score halen. Thuis wordt dat als een drama beschouwd, een klap in het gezicht van het gezin en een krenking van de ambities van de ouders. De relatie tussen leraren en sommige ouders verloopt wel eens moeizaam. Het scala loopt van overbetrokken moeders tot verwaarlozende ouders die zich niet geroepen voelen zich met het schoolse leven van hun kinderen te bemoeien. Ook zijn er soms dreigementen, klaagzangen en intimidaties (ik ben een persoonlijke vriend van de inspecteur). Iedere ouder vraagt om een eigen benadering. De ene vader treedt agressief op, de volgende weet alles beter, de derde interesseert het niet. De ene moeder klaagt snel over achterblijvende prestaties, de andere wijkt niet van de zijde van haar dochter. Leraar zijn zou zo mooi zijn, als kinderen geen ouders hadden, klaagt menig leraar.
DOCUMENT