Curious Hands for Educational Labs is een onderzoek naar het ontwerp van onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Een onderzoek waarin maken als een materieel proces wordt gezien dat bijdraagt aan een belichaamde manier van leren. Dit artikel is een vervolg op Het belang van ruimte en materialiteit voor leren in de kunsten (Kunstzone 04, 2021).
DOCUMENT
Music moves us, literally. We tend to move the body in synchrony with the beat. Individuals without any professional music training are capable of singing or humming along with an unfamiliar melody or indicating the melodic contour by means of hand gestures. Musicians who play by ear are able to do the same on an instrument.In this study an attempt was made to quantify the extent to which professional keyboard performers were able to play by ear, and whether improvising musicians were superior to non-improvising. During the experiment, subjects were asked to listen to short, unfamiliar music excerpts recorded on a MIDI controller. Subjects were asked either to play along, replicate the excerpt, transpose it to a different key, or to harmonize it. Subjects were recruited from two groups of classically-trained musicians: improvising and non-improvising pianists and church organists. The bass and treble parts extracted from each MIDI sequence were compared with the bass and treble from the aural model, yielding an alignment score for each task. The comparison was performed using content-based music retrieval software developed in the WITCHCRAFT project for the study of folksong melodies. Results showed that the top voice was replicated better than the bass. There were large differences between the musicians. As a group, improvising musicians scored better than non-improvising musicians, however this difference was not significant. Mixture analysis showed that top-scorers came from both groups. Subjects with perfect pitch did not perform better.
DOCUMENT
Recognition of action, goals and intentions has been shown to be mediated by a multimodal mirror-neuron system, not only in monkeys, but also in humans. A fronto-parietal network of brain areas has been identified where these neurons are located. We should expect musical actions, goals and intentions to be mediated by this system as well. In this fMRI study, we present audio recordings of music composed in two-part harmony to 10 professional, improvising keyboard performers. The first task (Motor Imagery) was to imagine playing the piece, the second task (Judgment) to listen attentively while assessing the performance . Half of the pieces were familiar, the other half unfamiliar. A group of musically unskilled subjects participated as controls. As hypothesized, a fronto-parietal network of cerebral areas was activated, not only during Motor Imagery, but also during Judgement, including activity in left, ventral PMC. In a behavioral test, the ability of these performers to recognize musical actions, goals and intentions was corroborated. Performers listened to various excerpts, played them by ear, harmonized them and transposed them, demonstrating that they not only could replicate, but also manipulate them in a musically plausible manner, suggesting that the cerebral activations observed could indeed be ascribed to recognition of musical action, goals and intentions.
DOCUMENT
This Curious Hands Tool can be used for designing STEAM education. The design guidelines in the tool stimulate ands-on learning, the creative process and situated learning activities. The tool distinguishes between different types of STEAM education: technology-focused STEAM, problem- focused STEAM and research- focused STEAM. Depending on the type of STEAM you want to design, it offers practical design guidelines. This tool is developed and tested in various educational practices; it is part of a PhD research ‘Curious hands for E-labs’ (2019-2025).
LINK
Leren door te maken; hoe werkt dat in de praktijk op een middelbare school? Promotieonderzoeker Imka Buurke onderzoekt het vormgeven van een Educational Laboratory (E-lab) waarin belichaming en materialiteit een rol spelen tijdens het leren door leerlingen. Dit promotieonderzoek is onderdeel van het onderzoeksprogramma Curious Hands: Moving Making to the Core of Education, dat gefinancierd wordt door NWO.Van oudsher is het Nederlandse onderwijs gebaseerd op het idee dat kennis, cognitie en leren, abstracte processen zijn in het individuele brein en gescheiden zijn van het lichaam, van de materie en van het sociale. Op dit moment neemt de erkenning van het belang van materialiteit en belichaming in het onderwijs toe. Daarbij spelen er sinds 2014 landelijke ontwikkelingen in de richting van beter techniekonderwijs, maakonderwijs en digitale geletterdheid in het onderwijscurriculum van het voortgezet onderwijs.Dit onderzoek laat zien hoe de kunst en artistieke leerprocessen kunnen fungeren als een inspiratie voor onderwijsvormen waarin het belang van materialiteit en belichaming wordt hersteld. Het richt zich op het vormgeven van onderwijs in Educational Laboratories (afgekort E-labs) waarin belichaming en materialiteit een rol spelen tijdens het leren door te maken.Titel: Curious Hands in het Educational laboratory Dit onderzoek is een onderdeel van het onderzoeksprogramma Curious Hands: Moving Making to the Core of Education. Een onderzoek naar het vormgeven van een Educational Laboratory waarin belichaming en materialiteit een rol spelen tijdens het leren door te maken. Traditioneel is het westerse onderwijs (inclusief Nederlands onderwijs) gebaseerd op het idee dat kennis, cognitie en leren, abstracte processen zijn in het individuele brein en gescheiden zijn van het lichaam, van de materie en van het sociale. Dit idee is echter de afgelopen eeuwen zwaar besproken, en op dit moment neemt de erkenning van het belang van materialiteit en belichaming in het onderwijs toe (Newen, De Bruin & Galagher 2018.) Dit onderzoek draagt bij aan deze ontwikkeling door te laten zien hoe de kunst en artistieke leerprocessen kunnen fungeren als een inspiratie voor vormen van onderwijs waarin het belang van materialiteit en belichaming in het onderwijs wordt hersteld. Een bijdrage aan de hoognodige herwaardering van belichaamde impliciete kennis (tacit knowlege) zoals bijvoorbeeld te vinden is in vele ambachten en technische beroepen. Dit onderzoek richt zich op het vormgeven van onderwijs in Educational Laboratories (afgekort E-labs) waarin belichaming en materialiteit een rol spelen tijdens het leren door te maken. Het onderzoek sluit aan op landelijke ontwikkelingen die zich sinds 2014 in het Nederlandse onderwijs afspelen. Een ontwikkeling in de richting van beter techniekonderwijs, maakonderwijs en digitale geletterdheid in het onderwijscurriculum van het primair en voortgezet onderwijs.