Studenten komen met redelijk traditionele beelden van het leraarschap binnen op een opleiding. Er is sprake van belief formation. Het is uiterst moeilijk om belief change te bewerkstelligen bij deze studenten.
DOCUMENT
Accurate modeling of end-users’ decision-making behavior is crucial for validating demand response (DR) policies. However, existing models usually represent the decision-making behavior as an optimization problem, neglecting the impact of human psychology on decisions. In this paper, we propose a Belief-Desire-Intention (BDI) agent model to model end-users’ decision-making under DR. This model has the ability to perceive environmental information, generate different power scheduling plans, and make decisions that align with its own interests. The key modeling capabilities of the proposed model have been validated in a household end-user with flexible loads
DOCUMENT
Regelmatig bewegen en het hebben van een gezond voedingspatroon hebben een bewezen relatie met de fysieke en mentale gezondheid. In de westerse samenleving voldoet echter een aanzienlijk deel van de bevolking niet aan de richtlijnen van een gezonde leefstijl. Er is behoefte aan meer inzicht in de oorzaken van inactiviteit en aan gedragsveranderingsstrategieën omhet beweeggedrag van inactieve volwassenen op de langere termijn effectief te verbeteren. Het doel van dit proefschrift is een verandermethode te ontwikkelen voor het stimuleren van bewegen voor de eerstelijnszorg. Daarvoor zijn er barrière overtuigingen geïdentificeerd die het beweeggedrag van zowel inactieve als actieve mensen belemmeren. Vervolgens hebben we een theorie geschreven over het werkingsmechanisme van verschillende typen barrières en zijn erverschillende veranderstrategieën ontwikkeld om barrière overtuigingen te doen afnemen. De effecten van deze ‘barrière-methode’ op barrière overtuigingen, beweeggedrag, voedingsgedrag en de kwaliteit van leven zijn onderzocht bij ‘inactieve’ eerstelijnszorgpatiënten. Zowel inactieve als actieve mensen bleken tal van barrière-overtuigingen bij bewegen te ervaren. De resultatenvan ons onderzoek tonen aan dat, in vergelijking met de ‘usual care’ binnen de eerstelijnszorg, de barrière-methode effectiever is in het doen afnemen van barrière-overtuigingen en het doen toenemen van bewegen en de kwaliteit van leven op langere termijn. De in dit proefschrift beschreven psychologische mechanismen spelen mogelijk ook een rol bij gedragsverandering van andere leefstijlgedragingen. De beschreven principes kunnen ook worden toegepast binnen andere soorten interventies, zoals in apps of community-based interventies. Daarnaast is de motivatie van Nederlandse huisartsen om te verwijzen naar leefstijlinterventies onderzocht en zijn patiëntindicatoren in het besluitvormingsproces bij het doorverwijzen in kaart gebracht. Om de motivatie van huisartsen en verwijzingen naar leefstijlinterventies te verbeteren, worden in dit proefschrift aanbevelingen gedaan voor de eerstelijnsszorg in Nederland zoals het ontwikkelen van een tool voor verwijzingen, het vergroten van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden om leefstijl gedrag van patiënten te beïnvloeden. Ook zou de implementatie van leefstijlinterventies moeten worden ondersteund door speciaal opgeleide leefstijl professionals in de zorg. Uiteindelijk kan het bieden van effectieve evidence-based interventies voor het stimuleren van bewegen in potentie bijdragen aan een toename van delevensverwachting en de kwaliteit van leven in alle maatschappelijke segmenten.
DOCUMENT
Sustainable business decision-making as villagers of the world In making our society resilient and future-proof we are faced with many complex and multi-faceted challenges and opportunities. Many promising sustainable initiatives require the proactive contribution of businesses to be successful, but fail to reach the required decision making level of individuals and companies, and thus fail to reach their positive impact. The result is a multiple waste: in creativity and innovation, in investment of the organisations involved, in opportunities to improve society and in our overall belief that we can make the necessary changes. In this project we focus on the reasons why individuals and thus companies act and decide negatively on new and existing sustainable innovations and projects, starting from the perspective that a professional’s and a company’s inherent sustainable decision making is at the heart of truly improving society. The aim is to create multiple value (economic, social and ecological) of SMEs by increasing the success rate of sustainability initiatives out of an implicit business professional’s choice to do so. Based on the theory of psychological distance, we combine exploratory case studies of successful pilots with exploratory research via interviews with business decision makers, to analyse what drives professional’s and companies’ decision making, and how this affects sustainable initiatives. The aim is to propose ways to increase the quality of sustainable decision making, and thus the likelihood of success. The learnings are translated to practical guidelines a SME should consider for executing their business in the most sustainable way, and form a base for further applied research on sustainable business behaviour towards a circular economy.