Mobility Mentoring® combineert het onderwerp armoede met de laatste inzichten vanuit de hersenwetenschap over de effecten van schaarste en armoede en de ontwikkelbaarheid van hersenfuncties. Deze nieuwe aanpak helpt mensen bij de aanpak van hun financiële en sociale problemen. Het lectoraat Schulden & Incasso van de Hogeschool Utrecht, Platform31 en Impuls ambiëren een effectievere aanpak van financiële problematiek van huishoudens en zochten naar organisaties die de inzichten uit de Schaarste-theorie op een vruchtbare manier vertalen naar hun dagelijkse praktijk.
Op basis van een literatuurstudie biedt dit rapport een overzicht van sleutelvariabelen voor de transitie naar Natuur-inclusieve Landbouw (NIL) vanuit een multi-level en multi-dimensionaal systeemperspectief. Het doel van de literatuurstudie is om te analyseren welke succes- en faalfactoren in de literatuur genoemd worden om de transitie naar een natuurinclusieve landbouw mogelijk te maken dan wel te versnellen. Deze studie geeft daarmee handen en voeten aan een handelingsperspectief voor NIL. Dit handelingsperspectief vergt maatwerk per gebied, en kan verschillen afhankelijk van het schaalniveau waarop geacteerd wordt, en is afhankelijk van de mate waarin sleutelfactoren en betrokken actoren elkaar versterken of beperken.
Fitphone is een onderzoeksprojecttraject van Herm Kisjes (Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid) die een aanpak beoogt te ontwikkelen voor (mentale) gezondheidsproblemen als gevolg van overmatig en/of ongezond smartphonegebruik. Het gebruik van de smartphone heeft naast veel voordelen in ons dagelijks leven ook nadelen. Deze nadelen, die zich manifesteren als stressklachten, slaapproblemen, negatief zelfbeeld, stemmingsklachten, angstklachten, aandachts- en concentratieproblemen en verwaarlozing van dagelijkse bezigheden (Busch & McCarthy, 2021; Cheung et al., 2019; Gligor & Mozoș, 2018; Wilmer et al.,2017), zijn geassocieerd met een toename van psychische klachten bij jongeren in Nederland (Stevens et al., 2023: CBS, 2021; Dopmeijer et al., 2020: Van Huisseling et al., 2017). Jongeren zijn ‘verslavingsgevoelig’ door een nog niet volledig ontwikkeld brein. Impulsiviteit en gevoeligheid voor beloningen op korte termijn spelen een grote rol (Crone, 2018). Bij het gebruik van smartphone bestaat er een reciproke relatie tussen mentale klachten en het smartphonegebruik. Smartphone wordt gebruikt als coping om stress te verminderen maar omgekeerd neemt stress ook toe bij meer smartphonegebruik (Calis & Kisjes, 2013; Samaha & Hawi, 2016; Wunsch, Kasten & Fuchs, 2017; Van Deursen et al., 2015). Samenvattend is er een sterke behoefte aan interventies om, in dit digitale tijdperk, gezond gedrag onder jongeren te bevorderen bij het maken van hun keuzes in smartphonegebruik. Het is van belang dat jongvolwassenen leren regie te nemen over de smartphone in plaats van omgekeerd. Hiervoor wordt een preventieprogramma ontwikkeld bij jongvolwassenen bij Fontys Hogeschool en VIGO (GGZ) met persoonsgerichte, preventieve ondersteuning, samen met jongeren, voor het bevorderen van ‘gezond’ smartphonegebruik.
Kringlooplandbouw is een antwoord op de uitdagingen voor de landbouw: vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en stikstofverbindingen, herstel van de (bodem)biodiversiteit en waterkwaliteit en –beschikbaarheid. Randvoorwaarden daarbij zijn verdienvermogen, voedselzekerheid, volksgezondheid, landschappelijke kwaliteit en maatschappelijke waardering. Dit antwoord vereist nieuwe bedrijfs-en verdienmodellen, organisatievormen en regels, oftewel: een systeemverandering. Zo’n systeemverandering vraagt niet alleen innovaties in management en technieken, en acceptatie hiervan bij (samenwerkende) producenten, maar raakt ook de gehele waardeketen, ‘van farm to fork’. Het lectoraat ‘gebiedsgerichte transities naar kringlooplandbouw’ ontwikkelt, gebruikt en monitort processen en methoden die hieraan bijdragen. Hiertoe bevordert het lectoraat samenwerking tussen andere lectoraten en alle betrokkenen in de gebieden. Het lectoraat Kringlooplandbouw richt zich op door het ministerie van LNV aangewezen experimenteergebieden in de Achterhoek, Twente en Noord-Nederland. Het lectoraat gaat daar Living Labs opzetten met projecten waarbinnen studenten, onderzoekers en belanghebbenden gebiedsgericht samenwerken, met als doel samen te leren en te innoveren in de richting van een economisch, ecologisch en maatschappelijk verantwoord voedselsysteem (productie en consumptie). Binnen het lectoraat participeren docent-onderzoekers en studenten vanuit verschillende opleidingen. De projecten worden opgezet met organisaties, bedrijven en overheden in de betreffende regio’s en waar nodig met andere Hbo’s, Universiteiten en Mbo’s. Na vier jaar heeft het lectoraat samen met partners nieuwe kennis ontwikkeld door te experimenteren, door uitwisseling tussen Noord- en Oost-Nederland en door reflectie op de projecten. Met bedrijven maakt het lectoraat mogelijkheden, voordelen en indicatoren inzichtelijk. Het lectoraat ontwerpt ‘transitiepaden’ met mogelijke innovaties, verdienmodellen, organisatievormen en vereiste competenties voor trainingen en onderwijs. Voor overheden formuleert het beleidsadviezen en signaleert het mogelijke knelpunten in de regelgeving. De resultaten dragen bij aan inpassing van kringlooplandbouw in het onderwijs van Van Hall Larenstein en de deelnemende Mbo’s. De resultaten worden verspreid naar andere regio’s via Groen Kennisnet, symposia, artikelen en sociale media.