Bevoorrading en retourstromen in stedelijke gebieden zijn kostbaar en gebonden aan veel regelgeving. Er is verkeersdruk en parkeren (op laad- en losplekken) is vaak slecht mogelijk. Dit project bekijkt een nieuwe techniek om verkeersstromen in Amsterdamse straten te observeren en de relatie te leggen met de bevoorrading van winkels, van de markt en van andere bedrijven en partijen in een straat. Met dit inzicht kan er in samenwerking met vervoerders, leveranciers, ondernemers en bewoners bekeken worden welke oplossingen er zijn om de verkeersdruk te verminderen. Het slimmer en schoner regelen van de bevoorrading en inzameling van afval betekent een beter leefklimaat, een betere bereikbaarheid en niet in de laatste plaats een bruisende wijk waar het prettig vertoeven is. Het samenbrengen van de benodigde data is arbeidsintensief en zal in verband met concurrentie posities en privacy niet altijd mogelijk zijn. Schattingsmodellen en metingen worden daarom ingezet. Een andere techniek is om daadwerkelijk in een winkelstraat te gaan observeren. Fysiek is dat zeer arbeidsintensief en camerabeelden mogen meestal niet worden gebruikt in verband met privacy. Met artificiële intelligentie kunnen objecten (en personen) uit beeldmateriaal worden herkend. Daarover zijn succesverhalen in een social media context gepresenteerd, en recent ook in verkeersomgevingen (vaak snelwegen). In dit project willen we gedetailleerd beeldmateriaal (foto’s) verzamelen, om te zien welke informatie kan worden geleerd met beeldherkennings-algoritmes. Het betreft een verkennend bruikbaarheidsonderzoek met een aantal praktijkpartners.
Het project is een verkenning voor bedrijven binnen de maritime supply chain in Nederland om samenwerking binnen de keten mogelijk te bevorderen met blockchain technologie om de sector meer financieel gezond en duurzamer te maken. Dit project brengt de huidige businessmodellen in kaart van toeleveranciers en scheepsleveranciers in de maritieme bevoorradingsketen, bekijkt de voor- en nadelen van blockchaintechnologie in deze keten en is een eerste inventarisatie naar de mogelijkheden van toepassing van blockchain in de maritieme bevoorradingssector.
Militaire missies zijn sterk afhankelijk van externe bevoorrading, wat risico’s met zich meebrengt, zoals transportvertragingen en hoge kosten. Een efficiëntere waterlogistiek kan de inzetbaarheid verbeteren en de ecologische impact verkleinen. Dit onderzoek analyseert waterverbruik, bevoorradingsmethoden, opslagcapaciteit en juridische en operationele beperkingen. Water is een cruciale, maar vaak onderbelichte factor in militaire operaties. Betrouwbare watervoorziening is essentieel voor de effectiviteit en het welzijn van troepen. Toch zijn de behoeften, logistieke uitdagingen en duurzame oplossingen nog onvoldoende in kaart gebracht. Dit onderzoek richt zich op waterbeheer binnen de defensiesector, met een focus op tijdelijke operaties in de Baltische Staten, vooral Litouwen, en mogelijk Polen. Het lectoraat Logistiek van Hogeschool van Amsterdam (HvA) voert dit onderzoek uit samen met Defensie, waterbedrijven en Hogeschool Utrecht (HU). Studenten van de minor Watertechnologie van HU krijgen praktijkervaring in waterbeheer binnen een militaire context. Met deze KIEM brengen we in vier stappen in kaart: 1. Beschikbare waterbronnen: We onderzoeken locaties in de Baltische Staten en Polen en de seizoensgebonden beschikbaarheid. 2. Waterkwaliteit: We vergelijken de waterkwaliteit met militaire eisen om de geschiktheid te bepalen. 3. Opslag en transport: We analyseren de logistieke infrastructuur en innovatieve opslagmethoden. 4. Kennisdeling: Inzichten worden gedeeld via bijeenkomsten met Defensie en andere stakeholders. De resultaten worden vastgelegd in een eindrapport met concrete aanbevelingen voor duurzamer waterbeheer in militaire operaties, crisisrespons en humanitaire hulp. Voor Hogeschool van Amsterdam is dit onderzoek een startpunt. De bevindingen vormen de basis voor een mogelijke RAAK-aanvraag of een ander uitgebreider vervolgonderzoek, waarin we dit thema verder willen uitdiepen en de impact ervan vergroten.