Hoofdstuk 3 in Wat werkt als je samenwerkt – deel 2. Dit hoofdstuk beschrijft een onderzoek naar curriculumontwikkeling voor het vak Mens en Maatschappij (M&M) op het Fioretti College in Veghel, een vmbo-school.
DOCUMENT
Physical inactivity has led to an increase in the prevalence of lifestyle-related chronic diseases on a global scale. There is a need for more awareness surrounding the preventive and curative role of a physically active lifestyle in healthcare. The prescription of physical activity in clinical care has been advocated worldwide through the ‘exercise is medicine’ (E=M) paradigm. However, E=M currently has no position in general routine hospital care, which is hypothesized to be due to attitudinal and practical barriers to implementation. This study aims to create an E=M tool to reduce practical barriers to enforcing E=M in hospital care. Firstly, this project will perform qualitative research to study the current implementation status of E=M in clinical care as well as its facilitators and barriers to implementation among clinicians and hospital managers. Secondly, an E=M tool towards application of active lifestyle interventions will be developed, based on a prediction model of individual determinants of physical activity behavior and local big data, which will result in a tailored advice for patients on motivation and physical activity. Thirdly, the feasibility of implementing the E=M-tool, as designed within this project, will be investigated with a process evaluation, conducting a pilot-study which will integrate the tool in routine care in at least four clinical departments in two Dutch hospitals. This project will give insight in the current implementation status of E=M and in factors that influence the actual E=M implementation. Secondly, an E=M tool will be designed providing a tailored E=M prescription for patients as part of clinical care. Thirdly, an implementation strategy will be developed for implementation of the E=M tool in clinical practice. This project envisages an extensive continuation of research on the implementation of E=M, supports the mutual decision making process of lifestyle referral of clinicians and will provide insights which can be used to assist in implementing physically active lifestyle prescription in the medical curriculum.
DOCUMENT
Hoofdstuk 5 in Wat werkt ls je samenwerkt - deel 2. In dit hoofdstuk komt samenwerking tussen M&M-vakken op twee manieren aan bod. Centraal staat de samenwerking door opleiders van de lerarenopleidingen aardrijkskunde, (algemene en bedrijfs-) economie, geschiedenis, levensbeschouwing en maatschappijleer. Al meerdere jaren ontwerpen deze opleiders de cursus ‘vakdidactiek leergebied Mens en Maatschappij (M&M)’. Ze voeren deze cursus samen uit, aan het einde van het tweede studiejaar van de voltijdopleiding. De tweede manier waarop samenwerking in dit hoofdstuk aan bod komt, komt vanuit de inhoud en vormgeving van de cursus ‘vakdidactiek leergebied M&M’. Studenten leren in de cursus namelijk over samenwerking tussen M&M-vakken. Ze leren hoe in het voortgezet onderwijs samenwerking op verschillende manieren vormgegeven wordt. Daarnaast oefenen ze in groepjes, waarin meerdere M&M-vakken zijn vertegenwoordigd, met het (her)ontwerpen van vakoverstijgend onderwijs. Ze maken kennis met theorie over en oefenen met samenwerken tussen M&M-vakken. Ze denken na over hun mogelijk toekomstige rol als M&M-docent. De focus ligt zowel op factoren voor succesvolle samenwerking bij het ontwikkelen en uitvoeren van de cursus, als op de ontwikkeling van vakdidactische kennis hierover bij de deelnemende studenten.
LINK