Ingewikkelde vraagstukken of opgaven in het sociale, pedagogische en educatieve domein beperken zich meestal niet tot één van deze domeinen. Ze vragen om een aanpak waarbij professionals uit meerdere domeinen betrokken zijn: vanuit de verschillende disciplines, organisaties of afdelingen die er elk op hun eigen manier iets mee te maken hebben. Die samenwerking tussen de domeinen is nodig om de complexe vraagstukken rond kinderen met wie deze professionals werken, succesvol op te pakken. Maar de betrokken organisaties en professionals brengen daarbij ieder hun eigen achtergronden, werkwijzen en perspectieven mee. Sociale of culturele verschillen (zoals een andere visie, andere vaktaal, een andere manier van werken) of verschillen die vooral praktisch van aard zijn (zoals verschillende werkschema’s of systemen die niet op elkaar aansluiten) maken het soms een uitdaging om écht integraal aan gezamenlijke uitdagingen werken: vanuit een gedeelde visie, met een gedeelde aanpak, aan een gedeeld doel.
DOCUMENT
Learning environment designs at the boundary of school and work can be characterised as integrative because they integrate features from the contexts of school and work. Many different manifestations of such integrative learning environments are found in current vocational education, both in senior secondary education and higher professional education. However, limited research has focused on how to design these learning environments and not much is known about their designable elements (i.e. the epistemic, spatial, instrumental, temporal and social elements that constitute the learning environments). The purpose of this study was to examine manifestations of two categories of integrative learning environment designs: designs based on incorporation; and designs based on hybridisation. Cross-case analysis of six cases in senior secondary vocational education and higher professional education in the Netherlands led to insights into the designable elements of both categories of designs. We report findings about the epistemic, spatial, instrumental, temporal and social elements of the studied cases. Specific characteristics of designs based on incorporation and designs based on hybridisation were identified and links between the designable elements became apparent, thus contributing to a deeper understanding of the design of learning environments that aim to connect the contexts of school and work.
LINK
In higher education, design thinking is often taught as a process. Yet design cognition resides in action and design practices. Dewey’s pragmatism offers a solid epistemology for design thinking. This paper describes a design research whereby Dewey’s inquiry served as the foundation for educating students. Three extensive educational case studies are presented whereby a design inquiry was introduced and became part of the curricula. It was found that students and coaches struggled with doubts experienced as a result of the co-evolution of problem and solution, means and ends. Four coping mechanisms were observed: (1) focus on problems, risking analysis paralysis; (2) focus on creative problem-solving, risking unsubstantiated design; (3) focus on means, risking fixation; and (4) focus on future ends, risking hanging on to a dream. By establishing a joint practice and a community of learnersthrough show-andshare sessions, the students establish solid ground.
MULTIFILE
Academisch geschoolde leerkrachten kunnen in het primair onderwijs op allerlei manieren bijdragen. Scholen maken echter nog onvoldoende gebruik van hun kennis en kunde. Dit project richt zich op de ontwikkeling van een gemeenschap van studenten en opleiders met de focus op het vergroten van de onderzoekende cultuur binnen de opleidingsscholen en -instituten.
MULTIFILE
De organisatiestructuur van de gemeente Amsterdam leent zich niet goed voor het werken aan domeinoverstijgende grootstedelijke vraagstukken. Vaak worden daarom (externe) procesbegeleiders aangesteld om samenwerking tot stand te brengen tussen partijen met uiteenlopende belangen. De positie die deze procesbegeleiders innemen roept een interessante spanning op: wanneer de opdracht afgerond is, verdwijnt met hen ook veel cruciale kennis, en daarmee wordt het lerend vermogen van betrokken directies belemmerd; verantwoordelijkheid voor leren wordt immers uitbesteed. Wij onderzochten daarom: welke rol spelen (externe) procesbegeleiders in domeinoverstijgende projecten en wat leert de gemeentelijke organisatie daarbij?
LINK
A pilot speech production experiment combined articulatory data obtained using Electromagnetic Articulography (EMA), along with acoustic measures, to investigate the effects of cluster size (CC vs. CCC) and morpheme boundaries on consonant cluster synchronicity for five speakers of Polish. We found that being placed in a larger cluster leads to less synchronous productions of two-consonant sequences. We also found, surprisingly, greater synchronicity for clusters spanning a morpheme boundary than for the same cluster within a morpheme. Our findings may be interpreted from a listener-oriented perspective in which speech production is sensitive to perceptual considerations.
DOCUMENT
Intensive collaboration between different disciplines is often not without obstacles—healthcare and creative professionals come from different worlds that are not automatically aligned. This study investigates the research question: how do project partners in Create-Health innovation collaborate across boundaries, and how does it add value to interdisciplinary collaboration? It addresses the close collaborations between researchers and practice partners from creative industry and healthcare sector within ten research projects on eHealth innovation. It describes the way that Create-Health collaboration took shape across disciplinary boundaries and provides examples of boundary crossing from the ten projects, with the objective of stimulating learning in the creative and health sectors on creative ways of working on interdisciplinary projects. Findings focus on the way partners from various backgrounds work together across disciplinary boundaries and on the benefits that such collaborations bring for a project.
DOCUMENT
Wat kunnen open leeromgevingen voor jouw onderwijspraktijk betekenen? In het dynamische landschap van het onderwijs bieden omgevingen zoals living labs, hybride leeromgevingen en interdisciplinaire labs nieuwe mogelijkheden om samen te werken én te leren. Toch zorgen deze samenwerkingsvormen in onderwijswereld af en toe voor verwarring. Lectoraat Teaching en Technology wil met het magazine ‘Open leeromgevingen’, in deze wereld duiken en meer duidelijkheid geven.
DOCUMENT
Dit onderzoek exploreert de wijze waarop we de intrapersoonlijke, ontwikkeling kunnen begrijpen die een docent-in-opleiding doormaakt tijdens een internationale stage. Een internationale stage kan worden beschouwd als een bijzondere ervaring binnen de reguliere onderwijscontext. Door het beschrijven van de intrapersoonlijke ontwikkeling van een docent-in-opleiding krijgen we een inkijk op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de docent-in-opleiding tijdens een internationale stage.
DOCUMENT