Om gezinnen te steunen die in armoede leven, heeft de gemeente Groningen op eenaantal scholen een brugfunctionaris aangesteld. Zij slaan een brug tussen school enthuis. Ze ondersteunen ouders, bijvoorbeeld op financieel gebied.
DOCUMENT
In februari 2015 is in samenwerking met meerdere partijen de Huiskamer Selwerd Paddepoel Tuinwijk (SPT) opgezet. Doel is om na schooltijd kwetsbare kinderen op te vangen en te ondersteunen zodat ze niet rond gaan zwerven.De huiskamer draait inmiddels drie jaar en sinds de oprichting zijn sommige praktische zaken en/of invullingen aangepast.Er zijn een aantal gesprekken gevoerd met betrokkenen, en in dit rapport worden de stand van zaken en de ontwikkelingen van de afgelopen drie jaar weergegeven. Een van de belangrijkste vragen is dan ook: wat is de waarde van de huiskamer en wordt hiermee het vooropgestelde doel nog steeds beoogd?
MULTIFILE
In het voorjaar van 2018 heeft het lectoraat Integraal Jeugdbeleid van de Hanzehogeschool Groningen in opdracht van de stuurgroep Vensterscholen panelgesprekken gevoerd met vijf vensterscholen. Het vertrekpunt voor die gesprekken vormde de resultaten uit de Monitor vensterscholen 2015 – 2017. De Monitor vensterscholen bevatte vooral cijfers over de mate van tevredenheid en het ambitieniveau van de vensterschoolteams over hun ontwikkeling. De panelgesprekken hadden tot doel om meer zicht te krijgen op de verhalen achter de cijfers: waar zijn we trots op, waar werken we aan en waarom, waar lopen we tegenaan en wat zijn onze aandachtpunten voor de toekomst?In dit rapport is een korte samenvatting van de belangrijkste bevindingen uit de panelgesprekken opgenomen waarbij de pijlers van de vensterschool: pedagogisch fundament, doorgaande lijn, ouderbetrokkenheid, ondersteuning en zorg en randvoorwaarden gevolgd worden. Tot slot is er van elk panelgesprek een kleurrijke fact sheet gemaakt.
DOCUMENT
Binnen de innovatiewerkplaats Kind in de Wijk zijn de stand van zaken omtrent Vreedzame School en Vreedzame Wijk in de wijk Selwerd, Paddepoel en Tuinwijk (SPT) in 2015, 2016 en 2017 in kaart gebracht. Er is een enquête gehouden onder baisschoolleerlingen en er zijn ook interviews afgenomen met de brugfunctionarissen van de scholen. Op die manier is een overzicht gecreëerd van de stand van zaken de afgelopen drie jaar omtrent de Vreedzame School.
DOCUMENT
Monitor vensterscholen 2019 over de vensterschoolontwikkeling in de stad Groningen waarbij 18 vensterscholen zijn meegenomen. De pijlers pedagogisch fundament, doorgaande lijn, ouderbetrokkenheid, ondersteuning en zorg staan hierbij centraal.
DOCUMENT
In Nederland groeit één op de twaalf kinderen op in armoede: gemiddeld twee leerlingen per klas. Als gevolg van de coronamaatregelen is het aantal gezinnen in financiële onzekerheid of problemen toegenomen. Armoede belemmert kinderen in hun ontwikkeling. Stress belemmert de ontwikkeling van de executieve functies van kinderen (impulsbeheersing, emotieregulatie, besluitvorming en werkgeheugen) waardoor zij minder ruimte in hun hoofd hebben om tot leren te komen. Geldgebrek beperkt hen om aan activiteiten deel te nemen, waardoor hun wereld klein blijft en zij hun talenten minder kunnen ontdekken en ontplooien.Via deze kwaliteitskaart kan een school aangeven dat deze wil bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen die in armoede opgroeien.
DOCUMENT
Een integraal pedagogisch wijkplan 2023 - 2026 voor de wijk Lewenborg waaruit de gezamenlijkheid voor de jeugd blijkt. Hierin zijn zowel de samenwerking tussen de professionals rondom jeugd in de wijk beschreven als de doelstellingen, activiteiten en beoogde resultaten voor de komende vier jaren op de pijlers kansrijke wijk, gezonde wijk en vreedzame wijk.
DOCUMENT
De gemeente Groningen heeft besloten een Nieuwe Impuls te geven aan de vensterscholen in Groningen. De vensterscholen konden hier een aanvraag voor doen en in deze eindrapportage zijn de opbrengsten van twee jaar Nieuwe Impuls leesbaar. In juni 2015 is n.a.v. de eerste meting een tussenrapportage geschreven. In dit rapport worden de resultaten van de eerste en tweede meting met elkaar vergeleken. Hoe staan de vensterscholen ervoor op het gebied van opbrengsten processen en de algemene vensterschoolontwikkeling. Hierbij ligt de focus op het pedagogisch fundament, doorgaande lijn, ouderbetrokkenheid, ondersteuning en zorg, randvoorwaarden en de interprofessionele samenwerking.
DOCUMENT