Creëer een netwerkorganisatie met besluitvorming op het laagst haalbare organisatieniveau.
LINK
In the Ems-Dollart-region in the North of the Netherlands and North-West Germany, startups are contributing to the region’s economy. In principal, well-developed startup and entrepreneurship ecosystems are an important factor for prosperity. Such ecosystems consist of companies, regional policy institutions, universities and other private or public organisations. In a functioning entrepreneurship ecosystem, these players optimally interact with each other. In January 2019, the project “Startup Perspectives” (Bakker et al., 2019) explored the opportunities and possibilities that a cross-border startup scene would bring to the Ems-Dollart-region. Based on this research, the Startup Ems-Dollart-region project emerged. Within the Interreg V A scheme, the project is funded by Interreg/EDR and runs from June 1st 2019-June 30th 2022. The aim of the Startup Ems-Dollart-region project is to facilitate a cross-border startup ecosystem between the three provinces of Drenthe, Friesland and Groningen on the Dutch side and the WeserEms region in Germany. This will entail the formation of a (digital) network for the startup scene, tailored mentoring programs for young entrepreneurs and the development of entrepreneurship education programs with a cross-border focus. Overall, a sustainable and long-lasting entrepreneurship ecosystem shall facilitate cross-border activities among young entrepreneurs and startups.To gain an understanding of the current entrepreneurship environment in all the regions, a mapping of the relevant stakeholders took place at the beginning of the project. This report will summarize the key findings of this mapping exercise.
DOCUMENT
Background• We need to transition to sustainable energy because of several reasons (e.g., climate change)• The transition process is hampered due to lack of viable business models
DOCUMENT
This contribution will describe how the Hanzehogeschool in Groningen, the Netherlands has implemented its entrepreneurship education throughoutthe entire institution resulting in entrepreneurial awareness among manystudents and great impact in the regional innovation ecosystem
DOCUMENT
1e alinea column: Sociale media dwingen bedrijven zichzelf als ecosysteem te zien, binnen=buiten, en daarmee de buitenkant met de binnenkant van een onderneming te verbinden. Ze zetten bedrijven, maar ook zorg-en onderwijsinstellingen, achterstevoren, binnenstebuiten en ondersteboven, versnellen de beweging van B2C naar C2B naar P2P en maken bedrijven tot extended, op samenwerking gerichte ecosystemen van klanten t/m leverancier. Werkgemeenschappen zeg maar. Dat klinkt toch veel gezelliger? Klanten zijn steeds meer onderdeel van het bedrijfsproces. Daar moet je je als bedrijf dus op gaan inrichten. Sociale media veranderen onze kijk op de wereld, shiften de macht en dwingen tot transparant en integer handelen via Review, Reputatie, Ranking.
LINK
1e alinea column: "Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten,"- Confucius. Internet dwingt organisaties tot echt luisteren, omdat samenwerken anders te duur wordt. In de 'digital age' gaat het daarom over het bouwen van ecosystemen, 'to share is to gain', en over snel herkennen van nieuwe routes, nieuwe mensen om mee samen te werken, nieuwe combinaties en nieuwe kansen die komen en gaan. "Life is happening to you while you are busy making other plans," zei John Lennon.
LINK
1e alinea column: Bouw je eigen ecosysteem! Ik krijg steeds meer begrip voor de Lenins, Che's, Mao's en de Castro's van deze wereld. Werkelijke revolutionairen snappen dat je in een land macht en sociale ecosystemen rücksichtsloos moet afbreken wil je je eigen agenda kunnen uitvoeren.
LINK
Sinds het einde van vorige eeuw is de interesse en aandacht voor samenwerken tussen bedrijven toegenomen. Veelal wordt de samenwerking gezocht om gezamenlijk effectiever of efficiënter, sneller en wendbaarder te opereren. Deze strategische samenwerkingsverbanden kennen vele verschijningsvormen. In sommige gevallen worden concurrenten zelfs partners of wordt de samenwerking gezocht met branchevreemde bedrijven. Maar wat behelst samenwerking eigenlijk? Uit welke fases bestaat het? En wordt de samenwerking gezocht in de keten of juist ook daarbuiten? En zijn er vuistregels die bedrijven helpen een succes te maken van samenwerken met andere bedrijven of organisaties?
DOCUMENT
De transitie van het onderwijs in de foodsector in de Rotterdamse regio
DOCUMENT