Measures such as ‘ethical AI’ and ‘good data’ will not bring about social justice, end racial capitalism or forestall climate disaster. How to channel discontent and counter-hegemony into an actual transfer of power in the late platform age?
MULTIFILE
Human capital and social capital are crucial in shaping entrepreneurial decisions, yet their combined effects on entrepreneurship entry remain insufficiently explored. This study uses data from the China Household Tracking Survey (2010–2018) to examine how the coupling of human and social capital influences entrepreneurship entry. By defining human-social capital coupling as the interdependence between these two forms of capital, we estimated its nonlinear impact using generalized propensity score matching and analyzed variations across gender and region. The results revealed that human capital-social capital coupling mediated the relationship between these capitals and entrepreneurship entry, following a significant N-shaped trend with identified thresholds. The impact of this coupling was also influenced by gender and regional variations. The study contributes to the literature by introducing a novel perspective on capital coupling, assessing its threshold effects, and highlighting gender and regional disparities. Individuals should understand and use the human capital-social capital coupling to guide their actions; policymakers are encouraged to consider and enhance the coupling between human and social capital in their entrepreneurship support strategies.
e term ‘nieuwe businessmodellen’ is vooral te vinden in het discours over duurzaam, maatschappelijk verantwoord ondernemen en de deeleconomie. Dit discours zit vol verwijzingen naar sociale en collectieve termen als bottom-up, grassroots, crowds en communities. Het suggereert anders denken en doen, meer verbondenheid, duurzaamheid. Het internet fungeert hierbij als faciliterende factor. Dat internet democratiseert, verenigt en socialiseert, is een algemeen geaccepteerd idee.1 De hiërarchie als organisatie-tool maakt door het internet plaats voor zelforganisatie, zelfsturing, netwerkverbanden en coöperaties in zowel het business- als het politieke domein. Maar de nieuwe businessmodellen en zelforganisatie dienen echter niet per se de goede zaak. Ook de nieuwe businessmodellen zijn nog steeds gericht op winstmaximalisatie in euro’s. En dat is niet gek: de transitie staat pas aan het begin, waardoor er nog voldoende ruimte is voor het oude afrekenmodel. Er is nu zelfs eerder sprake van meer dan van minder piranha-economie én van minder compassionate capitalism. Dat dit zou gebeuren, werd twintig jaar geleden al begrepen, maar dat inzicht is in het marketinggeweld van tech-bedrijven ondergesneeuwd.
LINK