In deze bijdrage wordt in deel 1 stilgestaan bij de resultaten van een bescheiden onderzoek naar levenshoudingen van Fontys studenten. Het onderzoek is eenvoudig van opzet en de data zijn robuust van aard, maar desondanks bevestigen de onderzoeksresultaten de noodzaak om nader onderzoek te verrichten naar moraalpsychologische dimensies die mogelijk de loopbaanontwikkeling voor persoon en samenleving in negatieve zin beïnvloeden. Vervolgens wordt in deel 2 een uitgewerkt voorstel voor nader onderzoek ter overweging voorgelegd. Aan het einde reflecteer ik vluchtig op de actualiteit van het gepresenteerde onderzoeksvoorstel en mogelijkheden om de uitvoering ervan te realiseren.
DOCUMENT
Reflection is considered necessary and beneficial within career learning and is deemed to be a condition for successful career-identity development. Indeed, reflection is generally seen as a key competency in learning how to respond effectively to a complex and dynamic post-modern world in which individuals are increasingly exposed to risk. Paradoxically however, reflection can itself form a risk when it results in rumination. It is therefore important to identify the conditions and personal (risk) factors that make reflection a detrimental or beneficial activity and to identify elements within career learning interventions that promote benefit. The purpose here is to increase awareness about reflective versus ruminative processes and promote responsible use of interventions that aim to stimulate reflection in the process of career-identity formation. Based on the “career writing” method, the authors conclude that a successful career intervention must especially provide good facilitation and a safe holding environment. https://doi.org/10.1177/1038416216670675 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/reinekke-lengelle-phd-767a4322/
MULTIFILE
Reflectie op de vraag hoe professioneel, of methodisch het handelen in de praktijk van professionele begeleiding in feite is. In dit artikel verkennen we drie voorbeelden uit onze begeleidingspraktijk waarin we ons verbazen over de wending die het gesprek krijgt, of kan krijgen. We onderzoeken daarbij zowel het methodische als het magische. Ook al is het niet goed (be) grijpbaar wat een begeleider daarin doet, we doen toch een poging om te expliciteren wat er gebeurt. En wel hoe we als begeleider ervaren, dat in de begeleiding inderdaad iets magisch lijkt te gebeuren.
DOCUMENT