Although causal inference has shown great value in estimating effect sizes in, for instance, physics, medical studies, and economics, it is rarely used in sports science. Targeted Maximum Likelihood Estimation (TMLE) is a modern method for performing causal inference. TMLE is forgiving in the misspecification of the causal model and improves the estimation of effect sizes using machine-learning methods. We demonstrate the advantage of TMLE in sports science by comparing the calculated effect size with a Generalized Linear Model (GLM). In this study, we introduce TMLE and provide a roadmap for making causal inference and apply the roadmap along with the methods mentioned above in a simulation study and case study investigating the influence of substitutions on the physical performance of the entire soccer team (i.e., the effect size of substitutions on the total physical performance). We construct a causal model, a misspecified causal model, a simulation dataset, and an observed tracking dataset of individual players from 302 elite soccer matches. The simulation dataset results show that TMLE outperforms GLM in estimating the effect size of the substitutions on the total physical performance. Furthermore, TMLE is most robust against model misspecification in both the simulation and the tracking dataset. However, independent of the method used in the tracking dataset, it was found that substitutes increase the physical performance of the entire soccer team.
DOCUMENT
Recensie boek 'Schaarste': Mensen in armoede schieten op vele manieren tekort. Naast geldproblemen die vaak samenhangen met schulden, blijken ze vaak slechtere ouders te zijn, hebben ze meer overgewicht en presteren ze slechter op het werk. Dominant is het idee dat falen armoede veroorzaakt. Harvard-econoom Sendhil Mullainathan en Princeton-psycholoog Eldar Shafir wijzen er in hun boek ‘Schaarste’ op dat deze causale redenering net zo goed de andere kant opgaat: armoede is de oorzaak van falen.
LINK
Nederlandse communicatieopleidingen op hbo-niveau richten zich per definitie op de beroepspraktijk van de communicatieprofessional. Voor de inrichting van het curriculum wordt gebruik gemaakt van beroepsniveauprofielen en competentieprofielen. Bij de daadwerkelijke invulling van het curriculum op het niveau van lessen, workshops, coachingstrajecten e.d. is het bovendien van belang dat de betrokken docenten ervaring hebben in de beroepspraktijk. Het management van de opleidingen betrekt dit aspect dan ook in het aannamebeleid. Dit rapport spitst zich toe op de actuele situatie aan de School voor communicatiemanagement (Scom), maar staat model voor alle communicatieopleidingen in het reguliere Hbo. Meer in het bijzonder wordt gefocust op overheidscommunicatie, sinds 2003 een van de afstudeerrichtingen aan de Scom. In het kader van de accreditatie 2004 heeft de Scom overheidscommunicatie als bijzonder kwaliteitskenmerk benoemd. Via overheidscommunicatie (lectoraat en kenniskring, afstudeerrichting, publicaties) maakt de Scom zichtbaar dat de combinatie onderzoek en onderwijs binnen het hoger beroepsonderwijs tot een duidelijk eigen kleur leidt: praktijkgericht en actueel. De resultaten van het onderzoek worden ingebracht in de afstudeerrichting.
DOCUMENT