Deze rede is als volgt opgebouwd. Eerst wil ik kort stilstaan bij de twee termen in de naamgeving van het lectoraat. Dat vormt de opmaat naar de onderzoeksfocus van het lectoraat, namelijk de morele dilemma’s waar sociale professionals in hun dagelijks werk mee te maken krijgen en hun morele oordeelsvorming. Ik zal het belang schetsen van dit tot op heden onderbelichte thema. Tot slot zal ik aangeven hoe we dit onderwerp de komende jaren in de schijnwerpers gaan zetten via de programmering van onderzoeks- en ontwikkelactiviteiten.
ObjectiveRepeated practice, or spacing, can improve various types of skill acquisition. Similarly, virtual reality (VR) simulators have demonstrated their effectiveness in fostering surgical skill acquisition and provide a promising, realistic environment for spaced training. To explore how spacing impacts VR simulator-based acquisition of surgical psychomotor skills, we performed a systematic literature review.MethodsWe systematically searched the databases PubMed, PsycINFO, Psychology and Behavioral Sciences Collection, ERIC and CINAHL for studies investigating the influence of spacing on the effectiveness of VR simulator training focused on psychomotor skill acquisition in healthcare professionals. We assessed the quality of all included studies using the Medical Education Research Study Quality Instrument (MERSQI) and the risk of bias using the Cochrane Collaboration’s risk of bias assessment tool. We extracted and aggregated qualitative data regarding spacing interval, psychomotor task performance and several other performance metrics.ResultsThe searches yielded 1662 unique publications. After screening the titles and abstracts, 53 publications were retained for full text screening and 7 met the inclusion criteria. Spaced training resulted in better performance scores and faster skill acquisition when compared to control groups with a single day (massed) training session. Spacing across consecutive days seemed more effective than shorter or longer spacing intervals. However, the included studies were too heterogeneous in terms of spacing interval, obtained performance metrics and psychomotor skills analysed to allow for a meta-analysis to substantiate our outcomes.ConclusionSpacing in VR simulator-based surgical training improved skill acquisition when compared to massed training. The overall number and quality of available studies were only moderate, limiting the validity and generalizability of our findings.
LINK
In 2008 heeft het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) de KNGF-beweegprogramma’s herzien; het warden de ‘Standaarden Beweeginterventies’, gericht op mensen met een chronische aandoening. Een dergelijke standaard stelt een voldoende competente fysiotherapeut in staat bij mensen met een chronische aandoening een actieve leefstijl te bevorderen en hun mate van fitheid te verhogen. Basis voor de herziening vormen de oorspronkelijk door TNO ontwikkelde beweegprogramma’s, van waaruit de tekst grondig is geactualiseerd. De gedetailleerde invulling van de programma’s in ‘kookboekstijl’ is niet opnieuw opgenomen. Gekozen is voor een actueel concept dat de fysiotherapeut de mogelijkheid biedt een ‘state-of-the-art’programma te ontwikkelen met respect voor de individuele patiënt en praktijkspecifieke randvoorwaarden