Sporen uit het verleden zijn het waard bewaard te wordenvoor volgende generaties!In het onderzoeksproject Energieke Restauratie (2011-2013)van het kenniscentrum NoorderRuimte istwee jaar onderzoek gedaan naar restauratie, energieconceptenen herontwikkeling van historische gebouwen. Dit project,gefinancierd door SIA-RAAK, werd uitgevoerd in samenwerkingmet vele bedrijven en instellingen in Noord-Nederland.Energieke Restauratie verwijst naar een integrale aanpak vanbehoud en vernieuwing in historische gebouwen, met eenhoge ambitie voor energiebesparing.Een ‘Energieke Restauratie’ begint met het herkennen vanwensen en randvoorwaarden in het vooronderzoek. Zo wordtbij het ontwerp rekening gehouden met historische waarden,energie, en gebruikerswensen. Uiteraard wordt er bij derestauratie van een historisch gebouw veel aandacht besteedaan effecten op de lange termijn, bijvoorbeeld voor hetvoorkomen van schade aan historische materialen, flexibiliteitvoor (toekomstig) gebruik, energielasten en gebruikscomfort.Op 19 september 2013 vond de afsluitende internationaleconferentie ERIC2013 plaats in Groningen. Met trots bieden wiju nu het magazine Energieke Restauratie aan, waarin u korteweergaves vindt van de presentaties op ERIC2013, voornamelijkin het Engels. Bovendien zijn de volledige artikelen van veledeelnemers aan de conferentie opgenomen.Verder vindt u een beknopt overzicht van alle uitgevoerde casestudies van Energieke Restauratie.Tot slot bedanken wij iedereen die heeft bijgedragen aan detotstandkoming van dit magazine: de schrijvers van de artikelen,de vormgever en uiteraard de sponsors die het drukken van ditmagazine mogelijk hebben gemaakt.
Paper which introduces an method developed by the research group Duurzame Projectontwikkeling of the SIA-RAAK project Energieke Restauratie. Besides an discription of the method, it also describes the application of the method for three (fictional) case study projects: Dairy Factory Dongeradelen (Lioessens), Strawboard Factory Free (Oude Pekela) and Der Aa church (Groningen).
Flipping the Classroom is hot in onderwijsland, iedereen praat erover en veel docenten zijn er al mee aan de slag gegaan. Maar wat is Flipping the Classroom nu eigenlijk ? Wat is de relatie met de taxonomie van Bloom? En waar moet je allemaal aan denken als je als docent aan de slag wil met Flipping the Classroom?