What happens to our everyday language in the digital sphere? How does ‘the post-digital condition’ change the world in which we think about ourselves and talk to one another? In Shadowbook: Writing Through the Digital 2014-2018, Miriam Rasch investigates these questions in five experimental essays and one exposition. From the way the smartphone molds the language of desire and friendship to the possibilities of writing a ‘spreadsheet novel’ – Shadowbook is a testimony to post-digital writing by way of writing. It salutes both the beauty of the web and what hides in the shadows. Even in the bright and shiny sphere of the digital, the dark side is never far off.
In Antenne Amsterdam wordt sinds 1993 jaarlijks het middelengebruik bij jongeren en jongvolwassenen in de hoofdstad in kaart gebracht. Dit gebeurt op basis van een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve methoden. In 2023 verzamelden we informatie via (1) interviews met een 26-koppig uitgaanspanel die vanuit insidersperspectief of vanuit hun werk als beveiliger, manager of organisator vertellen over het trendsettende uitgaansleven; (2) interviews met een panel kwetsbare jeugd waarin zeven professionals zijn vertegenwoordigd die met buurtjongeren werken; (3) een anonieme survey (vragenlijsten) over middelengebruik onder voetballers en publiek bij twaalf amateurclubs; en (4) analyse van testuitslagen van meer dan vijfduizend vrijwillig aangeleverde drugsmonsters bij testservices. De Amsterdamse drugs- en gebruikersmarkt wordt gekenmerkt door golfbewegingen. Twintig jaar geleden werd in Antenne 2003 een 'nieuwe nuchterheid’ aangekondigd; tien jaar later zagen we in Antenne 2013 meer middelengebruik over de hele linie; en weer tien jaar verder lijken zich onder trendsettende uitgaanders in 2023 de contouren van een hernieuwde nuchterheid af te tekenen. De voetbalsurvey laat zien dat vrijetijdsdomeinen van sport en uitgaansleven overlappen. Sporten en middelengebruik zijn niet noodzakelijk tegenpolen, maar vaak twee kanten van dezelfde medaille. De meeste sporters en uitgaanders zijn mensen die gezonde en ongezonde gewoontes balanceren.
Designers are increasingly collaborating with various stakeholders to address complex societal challenges. These challenges often require a codesign approach, where differ-ent actors with diverse perspectives and experiences unite to explore innovative ave-nues for change. Such collaboration requires empathy between the actors to under-stand each other’s perspective better in their interactions. This paper aims to assist so-cial designers in orchestrating such empathic codesign processes by introducing an Em-pathic Journey framework. This conceptual and practical framework is based on em-pathic design theory and three design cases which used Virtual Reality for perspective exchange between actors. The framework addresses the importance of integrating an emotional spark through immersion and the necessity of embedding immersive experiences in a larger journey.
MULTIFILE